Holenderski serwis AutoTelegraaf opublikował oficjalną informację Audi, że spółka przygotowuje produkcję i sprzedaż modelu Q7 z wysokoprężnym 12-cylindrowym silnikiem, który ma trafić do salonów sprzedaży w drugiej połowie przyszłego roku.
Dwunastocylindrowa wersja dotychczas przedstawiła się jako samochód koncepcyjny na tegorocznym salonie samochodowym w Detroit, gdzie porażał swoimi osiągami. Jednostka napędowa od strony koncepcyjnej zintegrowana jest z nowym systemem modularnych płyt podłogowych koncernu VW Group. Serwis AutoTelegraaf twierdzi, że sprzedaż przebiegać będzie w zakładzie Audi na Węgrzech.
Podobnie jak inne widlaste 6-, 8- i 10-cylindrowe silniki Audi, także 12-cylindrowa jednostka ma rozstaw cylindrów 90 mm, ale zamiast kąta rozwarcia 90° zastosowano bardziej kompaktową budowę z kątem rozwarcia 60°, która ma optymalniejsze właściwości także pod względem sił i momentów bezwładności. Skok 91,4 mm i średnica 83 mm znamy z 6-cylindrowej jednostki 3,0 TDI, a te same parametry cechują silnik V12 TDI o pojemności skokowej 5934 cm3. Nowa jednostka V12 jest bardzo kompaktowa, a długość 684 mm oznacza, że jednostka jest zaledwie o 166 mm dłuższa od silnika V8 TDI.
Wykorzystany system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail w chwili obecnej przedstawia najnowocześniejsze rozwiązanie z ciśnieniem wtrysku 2000 bar (200 MPa), 8-otworowymi wtryskiwaczami piezoelekrycznymi i dwoma jednostkami sterującymi współpracujących wzajemnie na bazie master-slave. Doładowanie zapewniają turbosprężarki z ciśnieniem doładowania do 2,5 bar.
Dwunastocylindrowy turbodiesel produkuje moc 367 kW (499 KM) i moment obrotowy 1000 Nm osiągany w zakresie 1750 do 3000 obr./min. Audi Q7 z tym silnikiem przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Samochód z 6-biegowym automatem Tiptronic zużywa w cyklu mieszanym 11,9 l oleju napędowego na 100 km.