Jak czterocylindowiec może być równorzędnym rywalem dla sześciocylindrówki z pojemnością większą o 50%? Audi znalazło odpowiedź – bezpośredni wtrysk paliwa i bezkompromisowe doładowanie o ciśnieniu 1,2 bara.
Na koniec lata zapowiada się niezła walka na niemieckiej arenie. Przeciwko sobie staną bowiem dwa bardzo mocne samochody klasy kompaktowej, które walczyć będą o tytuł najszybszego niemieckiego hatchbacka. Moc obojga wynosi 265 koni, obaj pochodzą z Bawarii. Tradycyjnie tematem przewodnim tej walki będzie filozofia. Wreszcie padną odpowiedzi na dręczące wszystkich pytania – Czy lepsza jest wyższa pojemność albo doładowanie? Czy napęd na cztery koła ze sprzęgłem Haldex może pokonać klasyczną koncepcję? W ringu zmierzą się znane BMW 130i oraz debiutujące Audi S3.
Pod maską nowego Audi S3 znajdzie się najmocniejsza wersja znanego silnika 2,0 TFSI. Już podstawowa moc 200 KM wystarcza ikonie, jaką bez wątpienia jest Golf GTI, by wielu swoich fanów doprowadzała do szaleństwa. Najnowszą ewolucję silnika jeszcze bardziej podrasowano, jednostka dysponuje teraz pracochłonnie uzyskanymi 265 końmi. Dlaczego pracochłonnie? Modyfikacjom poddano wszystkie podstawowe elementy silnika. Turbosprężarka ma teraz większą średnicę, co umożliwiło osiągnąć ciśnienie doładowania 1,2 bara. Inaczej wyregulowano fazowanie rozrządu, chłodnica sprężonego powietrza jest większa, wzmocniono korbowody. Kadłub silnika utwardzono, głowę cylindrów wykonano z wytrzymalszego stopu, wtryskiwacze paliwa mają większą średnicę. Masa silnika pozostaje przy tym w standardowych granicach czterocylindrowych silników – konkretnie 152 kg – co pozytywnie odbija się na rozkładzie masy między osiami.
Najwyższa moc wynosi 265 KM przy 6000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 350 Nm osiągany jest między 2500 a 5000 obr./min. Ręczna 6-biegowa skrzynia biegów przenosi moc na wszystkie koła za pomocą sprzęgła wiskotycznego typu Haldex. Według danych producenta auto w cyklu mieszanym spala 9,1 l/100 km, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h odbywa się w 5,7 s, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
W Niemczech auto będzie sprzedawane od 31 sierpnia 2006, a cena podstawowa bardzo dobrze wyposażonego auta wyniesie 31.150 euro.