W zeszłym roku w budowie i przebudowie było 185,5 km autostrad i 71,2 km dróg ekspresowych. Do ruchu oddano 40,6 km nowych dróg stanowiących obwodnice miast.Zdaniem ministra Pola w bieżącym roku nastąpi wyraźne przyspieszenie budowy autostrad. Do końca grudnia ma ich powstać 70 km, w następnym roku - dwa razy więcej. Według najnowszych analiz MI do końca 2005 roku zbudowanych zostanie 250 km autostrad. Niestety plany ministerstwa pokrzyżować może odrzucona przez Sejm ustawa o winietach.Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia, że do końca 2006 roku ma być ukończona budowa autostrady A-4 od granicy z Niemcami do Krakowa. Dwa lata później do użytku zostanie oddany odcinek z Krakowa do Tarnowa. Pod koniec lutego podpisano umowę na budowę niespełna 20-kilometrowego odcinka A-4 z Gliwic Sośnicy do Kleszczowa. Wartość kontraktu przekracza 68,7 mln euro, trzy czwarte tej sumy sfinansuje unijny fundusz ISPA. Wybudowanie 1 km autostrady w Polsce pochłania od 10 do 20 mln zł, a na terenach mocno zurbanizowanych koszty przekraczają nawet 60 mln zł. Z raportu GDDKiA o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych wynika, że 37 proc. długości dróg krajowych nie potrzebuje w najbliższej przyszłości remontów. Stan 33,4 proc. jest niezadowalający, a 29,6 - krytyczny. Natychmiastowego remontu wymaga ponad 5 tys. km dróg. Tymczasem w roku ubiegłym ukończono prace remontowo-budowlane na niewiele ponad 1,1 tys. km dróg krajowych.Wśród robót do natychmiastowego wykonania przeważają prace mające na celu likwidowanie kolein i zabiegi powierzchniowe poprawiające właściwości przeciwpoślizgowe. Wzmocnień wymaga 4,6 proc. długości sieci dróg krajowych.W województwach: małopolskim, świętokrzyskim, mazowieckim, śląskim oraz łódzkim nawierzchnie dróg są w najgorszym stanie. W 50 proc. województw połowa sieci dróg potrzebuje wyrównań nawierzchni, a druga połowa - wzmocnień. Do pierwszej grupy zaliczono województwa: wielkopolskie, łódzkie, świetokrzyskie oraz małopolskie, w których średnio 50 proc. dróg wymaga wyrównania. Do drugiej - zachodniopomorskie i podkarpackie, gdzie wzmocnić trzeba średnio 31 proc. dróg.
Autostrady to fikcja
Minister Infrastruktury Marek Pol w zeszłym roku zapewniał, że do końca 2005 roku powstanie 500 km nowych autostrad. Tymczasem oddano do użytku zaledwie 54 km autostrad, z czego przebudowanych zostało 48 km, a nowych przybyło 6 km.