Strata największego rosyjskiego producenta w pierwszym półroczu 2009 roku wzrosła dziesięciokrotnie z 1,9 mln rubli na 19,4 mld rubli. Przyczyną jest gwałtowny spadek sprzedaży samochodów, co także związane jest ze światowym kryzysem ekonomicznym. AutoWAZ, którego udziałowcem jest francuski koncern Renault, będzie musiał zwolnić aż 27.600 pracowników, a więc 27 proc. zatrudnionych.
W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2009 roku sprzedaż samochodów w Rosji spadła o 51 proc. Sprzedano o 1,1 mln aut mniej niż w tym samym okresie 2008 roku. Najbardziej straciła Łada (-44 proc.), która sprzedała tylko 270 tys. samochodów. Najpopularniejszym modelem jest Priora – 76 tys. egz., a w dalszej kolejności Samara – 70 tys. egz. oraz wciąż chodliwy model 2105/2107 – 52 tys. egz.
Rosyjski premier Wladimir Putin niedawno wezwał koncern Renault do wsparcia finansowego lub obniżenia swoich udziałów w firmie AutoWAZ. Francuzi potwierdzili gotowość inwestycji, ale bez zastrzyku gotówki.
Wciąż oczekiwana jest decyzja rządu o wprowadzeniu dopłat przy zakupie nowych samochodów wyprodukowanych na terenie Rosji i złomowaniu starych. Na ten cel mabyć przeznaczonych 10 mld rubli, a akcja ma rozpocząć się w 2010 roku.