Na zawodników czeka trasa o długości ponad 700 kilometrów, w tym aż 340 kilometrów odcinków specjalnych! Już dziś miłośnicy off-roadu opowiadają nam o swoich oczekiwaniach i przygotowaniach do rajdu.

Rajdy typu baja odbywają się na całym świecie. Biorą w nich udział motocykle, quady, buggy, samochody terenowe, które rywalizują na szutrowych, kamienistych i piaszczystych trasach. W Polsce formułą rajdu najbardziej zbliżoną do typu baja są imprezy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Baja Polonia będzie rozgrywana jako pierwsza runda tzw. rempstów, spośród których jednak wyróżni się długimi odcinkami specjalnymi. Dla niektórych zawodników, podobnie jak dla załogi w składzie: Dariusz Żyła/Małgorzata Żyła rajd będzie prawdziwym sprawdzianem umiejętności.

Baja Polonia to nasz pierwszy rajd tego typu. Do tej pory mieliśmy wprawdzie do czynienia z długimi trasami, ale 738 km rajdu Baja Polonia, z którego 340 km to same odcinki specjalne będzie dla nas dużym wyzwaniem. - mówi Małgorzata Żyła, pilot. Cieszy nas fakt, że w końcu  zdecydowano się wyjść naprzeciw naszym oczekiwaniom i postanowiono zorganizować po raz pierwszy rajd typu baja w naszym kraju. Myślę, że to dobry krok w kierunku dalszej popularyzacji tego typu imprez.

Piotr Domownik, kierowca załogi Domownik/Jandrowicz startującej w klasie T2, również upatruje w zbliżającym się rajdzie nadziei dla przyszłości off-roadu i alternatywy dla rajdów przeprawowych. Jego zdaniem Baja Polonia, jeśli tylko spełni stawiane przed nią zadania, powinna na stałe znaleźć się w kalendarzu imprez tego typu. Lepiej zrobić 2-3 dobre, duże rajdy w sezonie, niż 7 rund RMPST po 20 km każda - podsumowuje Domownik.

Oczekiwania zawodników w związku z rajdem Baja Polonia mają co najmniej jeden wspólny mianownik, którym jest dobra zabawa. To właśnie dla niej miłośnicy jazdy w terenie są w stanie pokonać setki kilometrów. Atmosfera panująca na tego typu spotkaniach dla wielu jest decydującym argumentem za rozpoczęciem przygody z off-roadem. Pomysłodawcy rajdu nie zapominają jednak o tym, że dla startujących duże znaczenie ma także dobra organizacja, bezpieczeństwo, ciekawe trasy i prawidłowo przygotowany roadbook.

Wbrew pozorom nasze wymagania są niewielkie. - przewrotnie stwierdza Piotr Domownik. Jeśli organizator wypełni podstawowe standardy klasycznego rajdu CrossCountry - to już będziemy w niebie. W ostatnich latach coraz bardziej oczekiwania zawodników "rozjeżdżały się" z pomysłami organizatorów. Oczekujemy więc trasy przejezdnej, szybkiej, niewymagającej wyciągarki czy 35 calowych opon. Żadnych przepraw w 1,5 metrowej wodzie itd.... - My przede wszystkim oczekujemy od rajdu tego, że będziemy się dobrze bawić podczas uczciwej rywalizacji.- dodaje natomiast Małgorzata Żyła. Liczmy na to, że organizatorzy w odpowiedni sposób zadbają o nasze bezpieczeństwo, jeśli chodzi o wytyczenie i otaśmowanie trasy. Myślę jednak, że będzie fajnie!

Mirosław Tokarczyk, kierowca: Jedziemy na rajd Baja Polonia, aby pościgać się na długich, szybkich trasach, a tereny Podkarpacia moim zdaniem świetnie się do tego nadają. To, co widzieliśmy na zdjęciach i filmach pozwala nam liczyć na naprawdę dobrą zabawę. Długość rajdu i samych odcinków specjalnych robią wrażenie. Cały czas śledzimy listę zgłoszeń. Starujemy w klasie T2. Liczymy, że zwiększy się liczba konkurentów - chcemy dać z siebie wszystko i na pewno będziemy walczyć.

Dla wielu pojazdów, które pojawią się na na linii startu w Rzeszowie, rajd Baja Polonia

będzie testem wytrzymałości. Każde niedociągnięcie, przy tak wymagających trasach, może bezlitośnie zemścić się na startujących. Zawodnicy przyznają jednak, że mimo czasami wielomiesięcznych przygotowań, dopiero w trakcie rajdu okaże się, czy ich trudy nie pójdą na marne. Przy dużych prędkościach i różnego typu nawierzchni wiele zależy nie tylko od maszyny i załogi, ale również od szczęścia.

Piotr Domownik: Będziemy startować zbudowanym przez nas Pajero w klasie T2 (samochody produkcyjne). Samochód został zbudowany pod kątem sprzedaży/wynajmu i Baja Polonia będzie jego premierowym startem. Mamy nadzieje że uda nam się pokazać go z jak najlepszej strony. Auto dysponuje mocą ok. 215 KM i momentem 550 Nm dzięki kitowi z Ralliart. Zbudowane jest na zawieszeniu Ohlinsa. Samochód jest naprawdę dokładnie wykonany, ale w tym sporcie zawsze może się coś zdarzyć, więc trzymajcie kciuki!

Małgorzata Żyła: Aktualnie kończymy przygotowanie zupełnie nowego samochodu. Baja Polonia będzie dla niego prawdziwym sprawdzianem. Wszystko się może zdarzyć. Niektórych rzeczy nie da się niestety przewidzieć. Dopiero na trasie okaże się, czy maszyna sprosta stawianym przed nią wymaganiom. Mam nadzieję, że jednak nie będzie żadnych przykrych niespodzianek, a rajd ukończymy na wysokim miejscu.

Trasa trzydniowego rajdu, której długość wynosi ponad 700 kilometrów będzie również od startujących wymagać dobrej kondycji i wytrzymałości. Tu nie ma żartów - wygra ten, kto będzie potrafił utrzymać pełną koncentrację od świtu do wieczora, wytrzyma piekielnie wysokie temperatury, jazdę w kłębach kurzu i duże wibracje, którym przez długi okres będzie musiało poddawać się jego ciało. To dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie organizmu przed wyruszeniem w trasę. Zawodnicy mają różne sposoby, aby w pełni sił stanąć do walki.

Na razie przygotowuję się do Baja Polonia dbając o odpowiednią dietę i polepszając swoje umiejętności jeśli chodzi o orientację w terenie. - zdradza Małgorzata Żyła. Zapewne parę dni przed imprezą odetnę się od domu, dzieci, codziennych obowiązków i poświęcę się w pełni rajdowi. - Jeśli chodzi o przygotowanie nas samych - jesteśmy ludźmi aktywnymi, którzy na co dzień uprawiają różne sporty, dlatego nie musimy prowadzić odrębnego treningu. - podkreśla Mirosław Tokarczyk, który startuje z Andrzejem Korzeniowskim. Czekamy z niecierpliwością na rajd, liczymy na udany występ i niezapomniane wrażenia.

Baja Polonia zaliczana jest do Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, a więc zdobyte podczas rajdu punkty liczone będą do klasyfikacji generalnej. Na rajdzie obowiązuje nowa specyfikacja samochodów zgodna z klasyfikacją FIA, a więc  pojazdy startować będą  w klasach T1, T2 oraz TH. Baja Polonia odbędzie się w dniach 17-19 lipca. Bazą rajdu jest Rzeszów, ale trasy przebiegać będą również w okolicach Bojanowa, Kolbuszowej i Nowej Dęby.

Organizatorami BAJA POLONIA są: OFF-ROAD PL (wydawca miesięcznika; organizator m.in. Pucharu Polski OFF-ROAD PL), Yes Adventure Team oraz Automobilklub Doliny Sanu. Impreza odbywa się pod patronatem Polskiego Związku Motorowego oraz Polskiego Stowarzyszenia OFF-ROAD. Patronami medialnymi rajdu są: OFF-ROAD PL, Autoklub.pl, Onet.pl, Rajdy4x4.pl, Speed, Super Nowości, Świat Sportu.pl i magazyn WRC.

BAJA POLONIA

TERMIN: 17-19 LIPCA 2009

BAZA RAJDU: Rzeszów

HARMONOGRAM CZASOWY BAJA POLONIA

Piątek, 17.07.2009 r.

8.00 - 12.00 - Odbiór Administracyjny

9.00 - 13.00 - Badania Kontrolne BK1

15.00 - Publikacja listy startowej

15.15 - Odprawa zawodników

17.00 - Start Honorowy, Start do Rajdu I-wszego zawodnika

OS1 - DZIKOWIEC

19.08 - Meta Etapu Prolog

Sobota, 18.07.2009 r.

8:00 - Początek Etapu I

OS2 - NOWA DĘBA

OS3 - NOWA DĘBA

OS4 - NOWA DĘBA

20:13 - Meta Etapu I

Niedziela, 19.07.2009 r.

8:00 - Początek Etapu II

OS5 - BOJANÓW

OS6 - BOJANÓW

17.13 - Meta Rajdu

18:30 - Badanie Kontrolne BK 2

19:00 - Ogłoszenie wyników nieoficjalnych

20:30 - Rozdanie nagród