Zawodnicy startujący W Baja Slovakia mieli do pokonania około 400 km OS! Tak wielkie odległości jeszcze niedawno były dla polskich rajdowców marzeniem. Powoli jednak łapią oni właściwe tempo i zaczynają liczyć się na tego typu rajdach.Tak naprawdę były to tylko dwie próby: krótki (8-kilometrowy) odcinek wytyczony po łąkach, polach i na torze motocrossowym oraz potężny, ponad 50-kilometrowy (nieco skrócony drugiego dnia rajdu), mocno dający się we znaki ze względu na piaszczystą nawierzchnię. Kilkukrotne pokonanie tych dwóch prób dało w sumie imponujący dystans. Jednak poskutkowało również mocnym zniszczeniem piaszczystej nawierzchni - dziury, jakie pojawiły się na trasie pod koniec rajdu przypominały polską eliminację z Góry Kalwarii. Od początku tempo narzucił Węgier Szalay, korzystający z Opla Antary (samochód ten należy do grupy mocno przerobionych terenówek T1, z seryjnym modelem ma więc niewiele wspólnego). Wśród Polaków mocno wyróżniała się załoga, której patronuje Auto Świat 4x4: Włodzimierz Grajek i Rafał Ciepły. Kroku dotrzymywał im Sławomir Wasiak. Jednak już w sobotę rozpoczęło się pasmo awarii. W Pajero Wasiaka od początku występowały kłopoty z silnikiem, które ostatecznie zakończyły jego rywalizację. Wiele ekip walczyło też z usterkami układu przeniesienia napędu, a strata napędu jednej osi całkowicie eliminowała załogę z walki w piasku. Tak "poległ" Patryk Łoszewski i Włodzimierz Grajek, przy czym absencja tego drugiego nie trwała długo i załoga szybko powróciła do ostrego ścigania. Jednak jedna "taryfa" zepchnęła SAM-a na dalszą pozycję. Kłopoty z napędem miał też Grzegorz Szwagrzyk a nawet Miroslav Zapletal. Ostatecznie - jak to na długich rajdach - polską klasyfikację wygrała spokojnie podróżująca załoga (jeden wygrany OS "w polskiej kategorii") Łyżwa Robert/Krotiuk Michał. Najwięcej OS spośród Polaków wygrali Grajek z Ciepłym (5). W klasyfikacji generalnej najlepszy wynik OS-owy (2 pozycja) uzyskali Patryk i Tomasz Łoszewscy oraz Grajek z Ciepłym. Wyniki: 1. Szalay Balász/Bunkoczi László Opel Antara RR czas: 6 h 3 min 21,7 s 2. Korda Erik/Tóth Gyorgy Nissan Pick-Up strata 16 min 5,6 s 3. Přibyl Jiří/Kulątejn Jiří Nissan Kingcar strata 1 h 7 min 2,8 s 4. Łyżwa Robert/Krotiuk Michał LR Range Rover strata 1 h 7 min 47,8 s 5. Żyła Dariusz/Żyła Małgorzata Mitsubishi Pajero strata 1 h 33 min 17,6 s 6. Grajek Włodzimierz/Ciepły Rafał SAM MRT 08 BMW Sport strata 2 h 23,0 s 7. Hrabal Bjorn/Hrabal Walter MB G strata 2 h 44 min 48,8 s 8. Kakrda Jozef/Jirátko Karel Isuzu Evo Racing strata 2 h 46 min 10,8 s 9. Tokarczyk Mirosław/Korzeniowski Andrzej Mitsubishi Pajero 3,2D strata 2 h 49 min 43,6 s 10. Zapletal Miroslav/Ouředníček Tomáą Mitsubishi Pajero strata 3 h 56 min 49,9 s 11. Łoszewski Patryk/Łoszewski Tomasz Orca BMW strata 4 h 3 min 14,3 s 12. Szczodrowski Dariusz/Siarek Marek UAZ CJ7 strata 5 h 45 min 36,3 s 13. Szwagrzyk Grzegorz/Brakowiecki Piotr Mitsubishi Pajero strata 7 h 2 min 33,8 s
Baja Slovakia - dobre wyniki Polaków
Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych (RMPST) odbywają się w tym roku wyjątkowo nieregularnie. W ostatni weekend (11-13 września) odbyła się dopiero druga eliminacja - Baja Slovakia. Połączenie mistrzostw z kilku krajów jest jak najbardziej uzasadnione, Polacy na Słowacji stanowili niemal połowę zgłoszonych załóg. Ciekawostka? Nie było... ani jednego Słowaka!