Logo
WiadomościAktualnościBardziej bezpieczne

Bardziej bezpieczne

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Niewielki retusz karoserii, kosmetyczna przebudowa konsoli środkowej, nowe wnętrze czy wyłącznik airbagu pasażera - na pierwszy rzut oka zmiany modelu S60 są prawie niedostrzegalne. Ale nic bardziej mylnego.

Bardziej bezpieczne
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Bardziej bezpieczne

Auto otrzymało kilka przydatnych rozwiązań technicznych. Stało się bardziej komfortowe, łatwiejsze w prowadzeniu i bezpieczniejsze nie tylko dla podróżujących, lecz także dla innych użytkowników dróg. Już po zajęciu miejsca za kierownicą spotyka nas miłe rozczarowanie. Powód to nie forma kokpitu, która pozostała niezmieniona, ale nowe, obszerne i świetnie wyprofilowane fotele. Podróżuje się w nich prawie jak w klasie biznes. Są wygodne, a przy tym dobrze przytrzymują na zakrętach. Poza tym przebudowana konsola środkowa oraz podłokietnik kanapy zyskały przydatne uchwyty na napoje, skrytki oraz schowki, co podniosło funkcjonalność wnętrza. Nowością zastosowaną w S60 jest BLIS (ang. Blind Spot Information System), czyli system eliminujący martwe pola widoczności w lusterkach wstecznych. Nim jednak bezgranicznie zaufamy urządzeniu, trzeba pamiętać o założeniach producenta. System zaczyna działać po przekroczeniu 10 km/h, ostrzega kierowcę o obiektach poruszających się nie wolniej niż 20 km/h i nie szybciej niż 70 km/h w stosunku do pojazdu, w którym został zamontowany. W praktyce nie mieliśmy zastrzeżeń do działania BLIS-u. Podczas wyprzedzania pojazdów jadących o ok. 25-40 km/h wolniej kontrolka informująca o "zagrożeniu" po stronie pasażera nie zapalała się. W sytuacji odwrotnej, gdy pojazdy wyprzedzały auto testowe (z taką samą różnicą prędkości), kamera bardzo precyzyjnie je namierzała. Ciekawostką jest też specjalna powłoka, jaką pokryto lusterka zewnętrzne i boczne szyby przednie. Krople deszczu pędem powietrza zostają zdmuchnięte z powierzchni szyb, co poprawia widoczność w czasie deszczu. W najmocniejszej wersji T5 znajduje się zmodernizowany, 2,4-litrowy silnik z turbo. Dobre parametry - moc maksymalna 260 KM i maksymalny moment 350 Nm (stały w zakresie 2100-5000 obr./min) robią wrażenie. Silnik odznacza się wysoką kulturą pracy i znakomitą dynamiką. Aby osiągnąć 100 km/h, trzeba tylko wrzucić drugie z sześciu przełożeń nowej, manualnej skrzyni biegów. Charakteryzuje się ona krótkimi skokami lewarka. Nieźle wypadł też aktywny układ jezdny FOUR-C (dopłata 7400 zł) z funkcją stabilizacji toru jazdy DSTC. Nowe S60 już można zamawiać - ceny od 129 100 zł. Auta wyposażone w system BLIS będą dostępne jesienią tego roku.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: