Logo
WiadomościAktualnościBardzo Markowy Wizerunek

Bardzo Markowy Wizerunek

Autor Bratkowski Jan
Bratkowski Jan

Od wielu lat marka BMW jest na całym świecie utożsamiana z prestiżem i jakością. W Polsce ten pozytywny wizerunek psuje część użytkowników, często postrzeganych stereotypowo przez opinię publiczną.

Bardzo Markowy Wizerunek
Brief
Bardzo Markowy Wizerunek

Choć Mikołaj Komornicki, marketing communication manager firmy, uważa, że problem ten wraz ze zmianami stylistycznymi wszystkich modeli marki w ciągu ostatnich kilku lat stracił na znaczeniu, o nieodpowiedzialnych kierowcach BMW szalejących po polskich drogach rozpisują się portale internetowe poświęcone motoryzacji.

Szemrany użytkownik

Faktem jest, że właściciele samochodów tej marki są zadziwiająco często utożsamiani z przedstawicielami półświatka lub piratami drogowymi. Polskie przedstawicielstwo bawarskiego koncernu zdaje sobie sprawę z konsekwencji takiego postrzegania marki. BMW. - Pewien problem wizerunkowy stanowią młodzi użytkownicy starszych modeli, którzy poruszają się po drogach publicznych nie zawsze zgodnie z przepisami ruchu i zasadami kulturalnej jazdy - przyznaje Komornicki.

Firma nie zdecydowała się jednak na bezpośrednią akcję mającą naprawić uszczerbki w prestiżowym wizerunku marki. Działania BMW koncentrują się na komunikacji zupełnie odmiennego stylu życia i wartości. - Staramy się być przy tym autentyczni - podkreśla Komornicki - i nie zapominamy o podstawowej obietnicy marki BMW, tj. radości z jazdy.

F1 po polsku

Jednym z kluczowych elementów wpływających nie tylko na sposób postrzegania, ale przede wszystkim popularność BMW są występy Roberta Kubicy w Formule 1. - Oczywiście wykorzystujemy w naszych działaniach marketingowych fakt, że pierwszy (i jedyny jak dotąd) Polak w Formule 1 jeździ właśnie w zespole BMW Sauber F1 Team - mówi Komornicki.

Nie dziwi więc, że Warszawa dołączyła w tym roku do nielicznego grona miast, które odwiedził BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park - trzydniowy event prezentujący ten najbardziej elitarny sport motorowy. Sierpniowa impreza cieszyła się ogromną popularnością widzów nie tylko dlatego, że z bliska można było zobaczyć bolidy F1 w akcji, ale przede wszystkim ze względu na udział Roberta Kubicy właśnie.

Nie zostały co prawda przeprowadzone żadne badania, które pokazywałyby, czy i jak popularność Roberta Kubicy wpływają na świadomość marki i chęć zakupu samochodów BMW. - Sprzedaż rośnie nam od paru lat, a ostatnio zauważamy szczególnie duży wzrost - zauważa jednak Komornicki. - Jest prawdopodobne, że sprzyja temu również rosnąca popularność Roberta Kubicy.

Wirus sprzed lat

Kilka lat temu marka BMW prowadziła też akcję marketingową wykorzystującą film reklamowy wyreżyserowany przez Guya Ritchiego, z udziałem Madonny i Clive’a Owena. Choć gama modelowa samochodów zmieniła się znacząco od tamtej pory, tamta akcja nadal wywiera bardzo pozytywny wpływ na wizerunek marki. - Do tej pory filmy są bardzo dobrze rozpoznawalne i krążą w internecie w formie marketingu wirusowego - podkreśla Komornicki.

Produkty sygnowane znaczkiem BMW były także bardzo widoczne w jednym z filmów o Jamesie Bondzie i przez wiele osób są nadal rozpoznawalne jako "te, które były w Bondzie".

Od jazzu do awangardy

W Polsce BMW podejmuje także inne działania marketingowe, które - jak podkreślają przedstawiciele firmy - nie bezpośrednio, ale znacząco wpływają na wizerunek marki i sposób jej postrzegania.

Od ponad roku działa BMW Jazz Club, stanowiący przeciwwagę dla sportowego, dynamicznego wizerunku firmy, ale też poprzez nawiązanie do wyrafinowanego i zachęcającego do eksperymentów stylu muzyki podkreślający emocje związane z marką. Polskie przedstawicielstwo BMW od lat współpracuje też z fundacją Awangarda przy projektach mających na celu integrację i aktywizację ludzi upośledzonych.

Jasne jest, że firma BMW nie jest w stanie bezpośrednio zmieniać sposobu postrzegania marki. Żadna mówiąca wprost kampania nie zmieni nastawienia społeczeństwa. Może w najbliższym czasie przekonamy się, czy obecnie podejmowane działania, a szczególnie niezwykle medialna postać Roberta Kubicy, okażą się skuteczniejsze.

Autor Bratkowski Jan
Bratkowski Jan
Powiązane tematy: