Tym samym BMW chce nawiązać do długiej tradycji konstruowania silników rzędowych. Ale jak na razie takie jednostki były zarezerwowane wyłącznie dla samochodów. Niemcy udowadniają, że nie ma przeszkód, by rzędowy silnik zamontować również w motocyklu.
Nietypowa jednostka posłuży do napędu modeli K 1600 GT i K 1600 GTL. Dzięki nim BMW zamierza znaleźć nowe obszary w klasie motocykli turystycznych, a potencjalnych klientów chce przekonać wysokim poziomem bezpieczeństwa i komfortu, bogatym wyposażeniem oraz osiągami.
Mocny i kompaktowy
W turystycznej maszynie mniejsze znaczenie ma duża moc, znacznie istotniejszy jest wysoki moment obrotowy. 6-cylindrowa rzędówka swoje 175 Nm uzyskuje przy 5000 obr./min. Ale co ciekawe, już od 1500 obr./min kierowca będzie miał do dyspozyji 70 proc. wartości maksymalnej. Pod względem mocy K 1600 nie będzie mógł mierzyć się z najmocniejszymi motorami, ale jego 160 KM uzyskiwane przy 7500 obr./min z pewnością wystarczy, aby umożliwić bardzo dynamiczną jazdę. Sama jednostka waży niecałe 103 kg i ma 56 cm szerokości. Warto dodać, że kierowca w zależności od warunków drogowych i swoich oczekiwań będzie mógł wybrać jeden z 3 trybów: "deszcz", "droga", "dynamika" ("rain", "road", "dynamic"). W obu modelach BMW zastosowało elektroniczne sterowanie manetką gazu ride-by-wire (E-Gas).
Komfort przede wszystkim
Ale nie tylko silnik będzie stanowił o wyjątkowości modeli K 1600. Zarówno wersja GT jak i GTL seryjnie zostaną wyposażone m.in. w podgrzewanie manetek i siedzeń, tempomat czy komputer pokładowy. W standardzie znajdą się również częściowo zintegrowany system ABS, kolorowy wyświetlacz TFT oraz reflektory ksenonowe. Wersja GTL dodatkowo zostanie wyposażona w system audio z Bluetoothem i zamontowanym interfejsem do podłączenia urządzeń takich jak iPod czy odtwarzacz MP3. System może także współpracować z nawigacją satelitarną. Ponadto wyróżnikiem GTL będzie seryjny kufer centralny.
Najważniejszą pozycją na liście wyposażenia opcjonalnego będą montowane po raz pierwszy w motocyklu reflektory adaptacyjne. Dzięki nim wzrośnie bezpieczeństwo motocyklistów podróżujących nocą po krętych odcinkach dróg. Innym rozwiązaniem podnoszącym komfort jest znane z dotychczasowych modeli K i R elektroniczne sterowanie zawieszenia ESA II (Electronic Suspension Adjustment).