Bezpieczniej!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Zaprezentowane na tegorocznym salonie frankfurckim nowe Volvo S40 według szwedzkiego producenta jest samochodem o wysokim standardzie bezpieczeństwa. By potwierdzić tę tezę, na oczach kilkunastu europejskich dziennikarzy przeprowadzono crash-test.

Bezpieczniej!
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Bezpieczniej!

Na miejsce próby zderzeniowej wybrano Centrum Bezpieczeństwa Volvo mieszczące się przy fabryce w Göteborgu. Ten nowoczesny obiekt dysponuje potężnymi możliwościami. Składa się z dwóch torów, z czego jeden z nich można obracać nawet o 90 stopni, uzyskując dowolny kąt zderzenia. W centrum przeprowadza się około 400 crash-testów rocznie. Przygotowanie jednej próby zderzeniowej trwa około 2 tygodni i tyle samo czasu zajmuje analiza. Zderzeniu poddano dwa modele: w bok jadącego z prędkością 25 km/h S40 uderzyło terenowe XC90 poruszające się z prędkością 50 km/h. S40, mimo że na pierwszy rzut oka źle zniosło zderzenie, w rzeczywistości okazało się niezwykle bezpiecznym pojazdem. Nowe S40 jest o 50 mm szersze od swego poprzednika. To dodatkowa przestrzeń między pasażerem a deformującym się nadwoziem. Belka o profilu kołowym ustawiona między przednimi słupkami nadwozia, ukośnie ustawione belki w drzwiach oraz wzmocnione środkowe słupki poprawiły ochronę podróżnych. Kurtyny powietrzne o wydłużonym czasie opróżniania i większe boczne airbagi dały skuteczniejszą ochronę głowy, bioder i klatki piersiowej (system SIPS).Zabezpieczenia przed skutkami uderzeń z tyłu w terminologii Volvo nazywają się WHIPS. System ten chroni przed uszkodzeniami kręgosłup, zwłaszcza na odcinku szyjnym. Składa się ze specjalnie skonstruowanego fotela z dobrze przemyślanym, równomiernym podparciem oraz aktywnego zagłówka. Przy uderzeniu w tył oparacie przesuwa się do tyłu wraz z pasażerem - najpierw ruchem równoległym, a nastepnie lekko odchyla się do tyłu. Siła uderzenia zostaje dodatkowo zmniejszona dzięki odkształcającym się elementom zamontowanym w połączeniu oparcia i siedzenia. Volvo stosuje system WHIPS w swoich autach od 1999 roku.W S40 wprowadzono nową konstrukcję przodu pojazdu. Sztywna belka poprzeczna łączy się z przednim słupkiem nadwozia oraz dolnymi podłużnicami. Jest to sztywne potrójne łączenie przyczyniające się do utrzymania nienaruszalności kabiny przy zderzeniu.Kolejny patent Volvo w zakresie bezpieczeństwa to system IDIS. Jego zadaniem jest ciągły pomiar aktywności kierowcy. Bada prędkość pojazdu, kąt obrotu kierownicy, aktualnie włączony bieg. Np. jeżeli kierowca jest mocno zaabsorbowany jazdą, a komputer wykryje sygnał nadchodzącego połączenia telefonicznego, może wstrzymać je i przekazać z opóźnieniem.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: