Najnowsze GTI zachowuje charakter legendarnego poprzednika - Golfa GTI pierwszej generacji, który od razu po debiucie w 1976 r. stał się przebojem. Lekkie nadwozie połączone z mocnym silnikiem (wtedy 1.6 o mocy 110 KM) okazało sie strzałem w dziesiątkę. Obecnie jednak 110 KM to moc ledwo wystarczająca do poruszania "zwykłej", rodzinnej wersji. Auta znacząco przytyły (GTI V waży ponad 1300 kg, "jedynka" tylko 820), dlatego aby nabywcom zapewnić dreszczyk emocji, moc usportowionego Golfa podkręcono do 200 KM, a to już wielkość wystarczająca, by auto mogło osiągnąć "setkę" po 7,2 s rozpędzania. 200 KM uzyskane z 2-litrowego silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI), turbodoładowaniem i intercoolerem to niezbyt wiele - ale z jednej strony daje gwarancję w miarę długotrwałej bezproblemowej eksploatacji przy i tak zadowalających osiągach, a z drugiej stanowi wyzwanie dla... tunerów. Motor zachwyca przede wszystkim elastycznością. "Ciągnie" od niemal najniższych obrotów, do czego przyczyniła się obecność sprężarki. Planując zakup, obowiązkowo doliczyć trzeba 7100 zł za zautomatyzowaną skrzynię DSG. "Zwykła" nie jest zła, ale ta sprawuje się rewelacyjnie, zmieniając przełożenia (również 6) bez najmniejszych szarpnięć. Poprawia się też dynamika (czas potrzebny na osiągnięcie 100 km/h wynosi tylko 6,9 s wobec 7,2 s w "manualu"). Czysta radość z jazdyKierowca może skupić się na torze jazdy, co wobec tak wyśmienitych osiągów ma niebagatelne znaczenie. Na szczęście zadbano o podwozie. Obniżenie o 15 mm poprawiło charakterystykę, nie przekreślając komfortu. Seryjne opony mają średnicę 17 cali, w przypadku szybkiej jazdy rewelacyjnie spisywały się "osiemnastki". Charakterystyczną cechą GTI jest zachowanie fukcjonalności hatchbacka - 3- lub 5-drzwiowa karoseria zapewnia sporo miejsca w kokpicie i w bagażniku. Nie znaczy to oczywiście, że wnętrze przejęto w całości z "cywilego" Golfa V - wręcz przeciwnie, wystrój odpowiada charakterowi auta: czarna podsufitka, sportowe fotele, nieco urozmaicona tablica rozdzielcza. Cena GTI jest w miarę atrakcyjna, ale w wyposażeniu seryjnym brakuje niestety klimatyzacji i radia.
Galeria zdjęć
Bezpośrednio i z turbiną
Bezpośrednio i z turbiną
Bezpośrednio i z turbiną
Bezpośrednio i z turbiną