Renault podsumował sukces swojego modelu Logan. Od jego debiutu auto sprzedano w ilości ponad miliona egzemplarzy. Dalsze zwiększenie popytu Renault oczekuje od 5-drzwiowego hatchbacku Sandero, który sprzedawany jest już w Ameryce Południowej, a jego europejski debiut rynkowy zaplanowano na 20 czerwca.
Logan od początku przewidziany był na rynki rozwijające się, gdzie miał wzmocnić pozycję francuskiej marki. Dzięki niemu Renault wszedł na takie rynki jak Indie czy Iran. Pod koniec roku 2007 udział pozaeuropejskich rynków w sprzedaży auta wyniósł 35 %, co oznacza wzrost w porównaniu do roku 2004 o 12,2 %.
Samochód sprzedawany jest w 59 krajach świata. W Rosji, gdzie Logan produkowany jest od roku 2005, sprzedano już 150 tys. egzemplarzy. W Iranie udało się zniwelować początkowe problemy z poddostawcami i w pierwszym tygodniu od premiery model Logan zamówiło prawie 80 tys. klientów. W Indiach Logan jest liderem w swoim segmencie, w przeciągu roku sprzedano 27 603 sztuk, w Brazylii było to jeszcze o 10 tys. więcej. Aczkolwiek Renault nie planował sprzedaży modelu Logan w Europie Zachodniej, samochód stał się popularny również tutaj. Połączenie dużego samochodu i niskiej ceny zainteresowało zwłaszcza Niemców i Francuzów. Niemcy stały się dla Dacii piątym największym rynkiem zbytu, gdyż udało się tu sprzedać 17 301 egzemplarzy. We Francji Dacia trafiła do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedawanych marek. Podczas gdy w Europie Logan pełni funkcję dużego auta za małe pieniądze, w Afryce Północnej uważany jest za relatywnie prestiżowy, przestronny, niezawodny i nowoczesny środek transportu.
Sukces modelu Logan można łatwo wyjaśnić – samochód cechuje się prostymi kształtami, nadwozie tworzy jak najmniejsza ilość części, co o wnętrzu można powiedzieć z podwójnym akcentem. Cięcie kosztów było priorytetem numer 1, zaś podzespoły zaczerpnięto z istniejących i sprawdzonych modeli. W samochodzie znajdziemy więc wszystko potrzebne do codziennej eksploatacji, jednak bez zbędnych ekstrawagancji, które zwiększają nie tylko masę, ale i cenę. Dzięki nowoczesnym technologiom użytym przy opracowaniu auta, zaoszczędzono zbędne wydatki potrzebne zwykle na wykonanie fizycznych i jeżdżących prototypów potrzebnych do przeprowadzenia testów. Osobnym rozdziałem są ekstremalnie niskie wydatki na marketing. W Europie Zachodniej Logan sprzedawany jest w salonach francuskiego Renault pod marką Renault lub Dacia, w Iranie produkcję i sprzedaż auta zapewniają spółki Pars Khodro i Iran Khodro, zaś w Indiach producent samochodów terenowych Mahindra.
Na platformie X90 ma do roku 2012 powstać aż 9 pojazdów – pięć z nich jest już produkowanych. Chodzi o 4-drzwiowy sedan Logan, kombi Logan MCV, Logan Van i Logan Pick-up oraz hatchback Sandero.
Produkcja Sandero w tym roku rozpoczęła się w zakładzie Sofasa w kolumbijskim Medellin, od przyszłego roku samochód powstawać będzie także w marokańskim zakładzie Somaca w Casablance. W Rosji produkcję zapewniać będzie moskiewski Avtoframos, a w RPA Sandero powstawać będzie w zakładzie firmy Nissan w Rosslyn.
Od przejęcia rumuńskiej spółki Dacia dziewięć lat temu Renault zainwestował w rozwój zakładu w Pitesti równy miliard euro. Duża część tej kwoty została przeznaczona na budowę nowych ośrodków projektanckich i technologicznych, które otwarto w zeszłym roku. Powstał nowy zakład produkujący skrzynie biegów, a dzięki wprowadzeniu metody ILN (International Logistic Network) udało się od roku 2004 zwiększyć produkcję prawie dwukrotnie. Zdolności produkcyjne zakładu wynoszą obecnie 400 tys. samochodów rocznie, a od rozpoczęcia produkcji modelu Logan cztery lata temu w Rumunii powstało już 655 700 sztuk tego modelu. Produkcja skrzyni biegów, które wykorzystują nie tylko modele zbudowane na platformie X90, ale także Renault Kangoo pierwszej generacji, wzrosła w przeciągu czterech lat ponad trzykrotnie. W marcu bieżącego roku produkcję poszerzono o nową przekładnię TL4/MT1.
Międzynarodowa sieć logistyczna ILN istnieje od roku 2005. Części produkowane tak w rumuńskim zakładzie firmy Dacia, jak i u ok. 200 poddostawców są gromadzone i dystrybuowane do siedmiu zakładów produkcyjnych.
Dla przykładu części do produkcji Sandero w 60 procentach pochodzą z Rumunii, kolejni poddostawcy znajdują się w krajach Europy Środkowej – m. in. na Węgrzech czy w Polsce. W zeszłym roku aż cztery z dziesięciu części wyprodukowanych w rumuńskiej fabryce trafiło do pozostałych zakładów kompletujących Logany.
Produkcję wszystkich wersji za wyjątkiem Sandero rozpoczęto właśnie w „macierzystym” zakładzie w Pitesti. Sandero zadebiutowało w Brazylii, jednak tamtejsze kierownictwo przeszło szkolenie właśnie w Pitesti. Długość taśmy produkcyjnej, na której powstaje wszystkich pięć odmian liczy jeden kilometr.
Francuski producent dba oczywiście o dotrzymywanie norm jakości. Rumuński zakład otrzymał certyfikaty ISO 9001, a do kontroli jakości na końcu cyklu produkcyjnego wykorzystuje system AVES. Certyfikat ISO 14001 przyznano za ochronę środowiska naturalnego i zmniejszanie negatywnych skutków produkcji na przyrodę. Przyczyniła się do tego nie tylko modernizacja własnej elektrowni, ale także wykorzystanie lakierów rozcieńczanych wodą. Pracownicy przechodzą również liczne szkolenia – tylko w zeszłym roku spędzili na nich średnio 51 godzin.
Centrum technologiczne RTR (Renault Technologie Roumanie) zatrudnia dziś ok. 1700 projektantów i konstruktorów, a do roku 2009 ma być największym ośrodkiem swego rodzaju z trzema tysiącami pracowników. Ośrodek będzie wspomagał wszystkie zakłady produkujące samochody na bazie platformy X90. Podobne ośrodki firmy Renault znajdują się w Brazylii, Korei Południowej i Indiach. W rumuńskim Tito, 45 kilometrów od Bukaresztu, zbudowany zostanie areał testowy.
W centrum stylistycznym w Bukareszcie pracuje obecnie 15 projektantów z różnych zakątków Europy i Ameryki Północnej. Ich ilość miałaby już wkrótce zwiększyć się dwukrotnie.
10 krajów z największą ilością sprzedanych Loganów (rok 2007) Poř.KrajMarkaIlość sprzedanych samochodów1RumuniaDacia102 0622RosjaRenault67 8443FrancjaDacia32 6884IndieRenault17 7065NiemcyDacia17 3016BrazyliaRenault14 7647WenezuelaRenault13 3798MarokoDacia12 6399IranRenault10 65710UkrainaDacia9 350