Nowy dwulitrowy 4-cylindrowy silnik diesla marki BMW w najmniejszym modelu dysponuje mocą 150 kW (204 KM) przy 4400 obr./min i momentem obrotowym 400 Nm przy 2000 obr./min. Jest to pierwszy seryjnie produkowany aluminiowy silnik diesla o pojemnościowym wskaźniku mocy wyższym niż 100 KM. Zarazem BMW serii 1 z tym silnikiem będzie pierwszym samochodem o mocy ponad 200 koni, którego emisje CO2 nie przekraczają planowanego limitu 140 g/km (emisje CO2 wynoszą 138 g/km).
W celu uzyskania bardzo szybkich reakcji i dużej mocy po raz pierwszy w 4-cylindrowym silniku BMW zastosowano dwustopniowe doładowanie. Podobną technikę BMW po razpierwszy wykorzystało w 6-cylindrowym silniku w BMW 535d, obecnie silnik pracuje także w innych modelach marki. Układ doładowania składa się z dwóch turbosprężarek – większej i mniejszej. Mniejsze turbo, dzięki swojej niższej masie i minimalnemu momentowi zamachowemu, pracuje już od najniższych obrotów. Przy większych obrotach rozpoczyna swoją pracę większa turbosprężarka. Relatywnie skomplikowany system sterowany jest elektronicznie, przepływ spalin i ciśnienie doładowania rozdzielane są zaworami regulacyjnymi, bypassem i zaworami obejściowymi.
Nowa jednostka zbudowana jest tak, żeby efektywność spalania była jak największa przy jak najniższych stratach wewnętrznych (np. straty powodowane przez wzajemne tarcie poszczególnych komponentów). Dzięki temu uzyskano większą moc przy niższym zużyciu paliwa. Kolejne oszczędności osiągane są przez zastosowanie systemów Start-Stop, Brake Energy Regeneration czy elektrycznego wspomagania kierownicy.
BMW 123d powinno zaspokoić się 5,2 l paliwa na 100 km (według metodyki Unii Europejskiej). Samochody z nowym silnikiem trafią do sprzedaży w przyszłym roku jako model 2008 i dostępne będą w odmianie 3- i 5-drzwiowej.