Nadzieje zespołu BMW Sauber na tytuły mistrzowskie skończyły się w połowie 2009 roku, gdy nieoczekiwanie koncern BMW ogłosił wycofanie się z Formuły 1. Poszukiwanie nowego właściciela trwało wiele miesięcy, co spowodowało, że ten czołowy zespół wypadł z gry. Nie podpisano porozumienia Concorde, co oznacza utratę zysków.

Aktualnie nowy zespół Sauber, który napędzany będzie silnikami Ferrari, oczekuje na łaskawą decyzję FIA o dopisaniu do listy startowej w sezonie 2010. Nie jest to wciąż pewne, ponieważ żaden z 13 już zatwierdzonych zespołów nie wycofał się.

Czy zespół BMW Sauber nie spełnił pokładanych nadziei? Z całą pewnością w sezonie 2008 Robert Kubica mógł stanąć na najniższym miejscu podium, gdyby nie zawziętość jego kolego z zespołu i brak team orders. Zabrakło jednego punktu – aż jednego. Kubica nie rozpaczał, ale tez nie miał powodów do zadowolenia.

Po zmianach regulaminowych tegoroczny sezon dla BMW Sauber okazał się totalną porażką i jego obaj kierowcy walczyli w wielu wyścigach w drugiej połowie stawki. To też pewnie była jedna z przyczyn wycofania się koncernu BMW.

Zawiedziony może być Robert Kubica, który marzył o walce z najlepszymi, a tak stał się tłem dla innych. Przebudzenie nastąpiło pod koniec sezonu, a drugie miejsce w Grand Prix Brazylii 2009 stanowi kolejne potwierdzenie jego wielkich możliwości.W ostatnich czterech sezonach kierowcą zespołu był Nick Heidfeld, który raz wywalczył pole position i siedem razy (osiem w dotychczasowej karierze) kończył wyścig na drugim miejscu. Grand Prix Abu Zabi 2009 będzie jego 170 wyścigiem Formuły 1, a na koncie ma 215 punktów.

Robert Kubica do BMW Sauber trafił z pozycji rezerwowego. Niezadowolenie z wyników Jacquesa Villeneuve stworzyło możliwość debiutu Polaka podczas Grand Prix Wegier 2006.

Grand Prix Abu Zabi 2009 będzie 57 wyścigiem Roberta w Formule 1. Raz startował z pierwszego pola i raz wygrał (jako jedyny kierowca BMW Sauber!). Było to Grand Prix Kanady 2008. Najwyższa pozycja w mistrzostwach kierowców to czwarte miejsce w sezonie 2008.

BMW Sauber

NazwaBMW Sauber F1 TeamRok powstania20051. GP12. marca 2006 - GP Bahrajnu1. miejsce punktowane19. marca 2006 - GP MalezjiNajlepsze miejsce startowe1. miejsceNajlepsze miejsce w MŚ2. miejsce (2007)Liczba startów w GP70Liczba zwycięstw w GP1 Liczba najszybszych okrążeń2 Szef zespołuMario Theissen (Niemcy)Menedżer zespołuBeat Zehnder (Szwajcaria)Dyrektor technicznyWilly Rampf (Niemcy)Główny konstruktorChristoph Zimmermann (Szwajcaria)Główny inżynierMike Krack (Luksemburg)Główny aerodynamikWillem Toet (Holandia)Liczba pracowników730Siedziba zespołuBMW Sauber F1 Team, Wildbachstrasse 9, CH-8340 Hinwil, Szwajcaria

Niebiesko-biały bolid ponownie będzie służył tej samej dwójce kierowców, co w minionym sezonie. Nick Heidfeld i Robert Kubica swoimi wynikami zasłużyli na dalszą pracę w tym zespole. Zespół, który miniony sezon zakończył na drugim miejscu w klasyfikacji konstruktorów, tym razem myśli o uzyskaniu pierwszego zwycięstwa w wyścigu. To jest główny cel zespołu, którym kieruje dr Mario Theissen.

Co prawda zespół BMW Sauber ma stosunkowo krótką historię w Formule 1, ale nie jest w tym towarzystwie już żadnym nowicjuszem. Nazwa wywodzi się ze szwajcarskiej stajni Petera Saubera, który przez wiele lat zajmował się produkcja prototypów do długich wyścigów. Sukcesy na torze spowodowały przejście do Formuły 1 w 1993 roku. Jednak jako prywatny zespół Sauber nie miał żadnych szans na uzyskanie sukcesów, ale ostatecznie sympatyczny zespół znalazł solidnego partnera, który pozwolił mu na utrzymanie pozycji w środku stawki. Początkowo był to Mercedes, dalej krótka współpraca z Fordem i podpisanie umowy o wykorzystanie silników Ferrari. Włoskie jednostki w bolidach Sauber pod nazwą Petronas przetrwały aż dziewięć lat. Wtedy Peter Sauber podjął decyzję o wycofaniu się z rywalizacji i sprzedaży zespołu monachijskiemu BMW.