System stop-start wyłącza silnik, kiedy samochód stoi, po naciśnięciu pedału gazu czy zwolnieniu sprzęgła jednostka od razu załącza się. Oprócz BMW podobny system wykorzystuje kilka innych producentów. Jego zasługą można zwłaszcza w eksploatacji miejskiej zaoszczędzić znaczną ilość paliwa. W wypadku 4-cylindrowych jednostek BMW jest to 4-6 %.

Z powodów technicznych system stop-start BMW montuje wyłącznie w wersjach z manualną skrzynią biegów. Spółka ZF pracuje jednak nad modyfikacjami automatycznej skrzyni biegów, które dostosowane będą do współpracy z system stop-start. Prawdopodobnie potrwa jeszcze przez jakiś czas, zanim nowa konstrukcja trafi do produkcji, tak więc na razie 6-cylindrowe BMW z tym systemem wyposażane będą w manualną skrzynię biegów. Przewidywana oszczędność paliwa będzie prawdopodobnie wyższa od wspomnianych 4-6 %.

BMW reaguje w ten sposób na mniejsze zainteresowanie 6-cylindrowymi silnikami, które w ostatnim czasie spotyka podobny los jak jednostki V8 i V12. Rośnie natomiast popularność silników 4-cylindrowych. BMW chce zapobiec tej sytuacji właśnie wprowadzeniem oszczędnych 6-cylindrowców. W sprzedaży nowy system pojawi się w najbliższych 12 miesiącach, nie wiadomo jednak dla których wersji będzie dostępny.