W żadnym innym zestawieniu branżowym rywalizacja czołówki nie była tak zacięta. Ubiegłoroczny lider - Fiat nie znalazł się w pierwszej piątce. W kryzysie mocno ucierpiała też marka Ford, która spadła z drugiego na piąte miejsce. Skorzystało na tym BMW oraz Renault. Trzeci jest - nieobecny w ubiegłorocznym zestawieniu - Volkswagen.

Analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę nie tylko ilość publikacji na temat koncernów w polskiej prasie, ale także ich jakość - wydźwięk, czy też zasięg. W okresie od lipca 2008 do czerwca 2009 r. przeanalizowano ponad 300 tysięcy publikacji.

W warunkach kryzysu sukces odniosło BMW, które postawiło na marketing doświadczeń. Organizowanie testów samochodów, czy jazd próbnych miało duże przełożenie na medialne publikacje. Znaczący wpływ na pozytywne postrzeganie BMW w Polsce miały też występy w jego barwach Roberta Kubicy w Formule 1.

Z kolei Renault postawiło na ochronę środowiska, jakość i bezpieczeństwo. Volkswagen wskazywał na swoje produkty jako te z wyższej półki. Dotyczyło to zwłaszcza Passata CC. Firma wypadała z kolei najlepiej w wynikach sprzedażowych. Mercedes mocno zaangażował się w sponsoring sportowy. Działania promocyjne Forda koncentrowały się wokół estetyki.

Najwięcej publikacji prasowych ukazało się na temat BMW. Jednak to o Volkswagenie media znacznie częściej pisały w kontekście pozytywnym. To właśnie ten koncern zyskał najwięcej na promocji przez media.

Ekwiwalent reklamowy publikacji na temat Volkswagena wyniósł prawie 482 mln złotych. Drugi Mercedes uzyskał w ten sposób prawie 460 mln zł. Dla porównania Ford aż o 120 mln zł mniej, głównie ze względu na największą liczbę publikacji negatywnych.

Ranking marek (w nawiasie pozycja sprzed roku):

1. (3.) BMW,

2. (4.) Renault,

3. (-.) Volkswagen,

4. (5.) Mercedes,

5. (2.) Ford.

Zumi: Salony i serwisy BMW