- redukcję liczby produkowanych modeli z obecnych 63 do około 40;obniżenie kosztów płac;zmniejszenie zatrudnienia w fabrykach amerykańskich z poziomu 96 tys. osób (obecnie) do 65-75 tys. w ciągu najbliższych 3 lat;zmniejszenie liczby dilerów z 6450 do 4700;renegocjacje kosztów zatrudnienia ze związkami zawodowymi (fundusze zdrowotne, emerytalne itp.). Do 2012 roku GM chce być konkurencyjny do Toyoty – uznawanej w tym zakresie za lidera;renegocjacje zadłużenia (GM chce dogadać się z wierzycielami w sprawie redukcji ok. 35,6 mld dolarów z liczącego 66 mld długu, z którego część mogłaby być zamieniona na akcje koncernu);skupienie się na kluczowych markach, tj. Chevrolecie, Buicku, GMC i Cadillacu;zmianę strategii marki Saturn (z likwidacją włącznie);sprzedaż marki Hummer oraz całości lub części udziałów w Saabie.
- oceniać postępy zmian;wyrażać zgodę (lub nie) na kolejne transze pożyczek;ingerować w proces restrukturyzacji, jeśli uzna, że jest zbyt powolny lub nie przynosi planowanych efektów;zapobiegać zamykaniu fabryk w celu przeniesienia produkcji poza granicę USA;akceptować lub nie wszystkie transakcje na kwoty powyżej 100 mln dolarów; ogłosić bankructwo spółki.
W ramach zaciętych negocjacji ustalono również, że szczegółowe plany restrukturyzacji będą przedstawione najpóźniej do końca marca przyszłego roku. Pieniądze dla Wielkiej Trójki mają pochodzić z funduszu Departamentu Energii utworzonego we wrześniu – miał on wspierać proekologiczne i proekonomiczne (zużywające mniej paliwa) projekty nowych modeli samochodów. Oprocentowanie wyniesie 5 proc. w ciągu pierwszych 5 lat i 9 proc. w kolejnych. Rządowe pożyczki będą miały priorytet w spłacie przed innymi wierzycielami. Część wierzytelności zostanie także zabezpieczona akcjami koncernów. Ponadto wszystkie firmy zobowiązały się do ograniczenia zarobków prezesów i zarządów, rezygnacji z floty prywatnych odrzutowców i ustalenia limitów odpraw dla kadry zarządzającej. W ramach reform firmy nie będą mogły również wypłacać dywidendy.Jak z kryzysem radzą sobie europejskie spółki gigantów, przeczytacie 29 grudnia.blog: sekalski.motogrono.pl
Galeria zdjęć
Branża motoryzacyjna w kryzysie. Jak USA ratują producentów aut?
Branża motoryzacyjna w kryzysie. Jak USA ratują producentów aut?