Logo
WiadomościAktualnościCadillac Converj - Elektryczna piękność

Cadillac Converj - Elektryczna piękność

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Converj to doskonały przykład połączenia wspaniałej stylistyki z nowoczesną technologią. To auto, obok którego nie można przejść obojętnie.

Cadillac Converj - Elektryczna piękność
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Cadillac Converj - Elektryczna piękność

Właśnie wygląd modelu sprawia największe wrażenie. Rasowe, sportowe coupé zaprojektowano zgodnie z obowiązującą w firmie doktryną Art and Science (sztuka i nauka). Znajdziemy tu znane z innych modeli mocno zarysowane pionowe reflektory i światła tylne (wykonane w technologii diodowej), ostro wycięte płaszczyzny i dodające elegancji chromowane detale. Auto postawiono na potężnych felgach z kutego aluminium (z przodu 21-, a z tyłu 22-calowe), o specjalnym kształcie poprawiającym przepływ powietrza i z oponami o niskich oporach toczenia. Wpływ na aerodynamikę mają: zabudowanie podwozia panelami zmniejszającymi opór powietrza, ograniczenie liczby otworów wentylacyjnych w atrapie oraz wyeliminowanie lusterek zewnętrznych, które zastąpiono niewielkimi kamerami. Wnętrze z czterema indywidualnymi fotelami wykończono w typowo „kadillakowym” stylu: materiały najwyższej jakości i nowoczesna technika gwarantująca pełny komfort. Centralna konsola to właściwie duży panel dotykowy i centrum sterowania nawigacją, systemami audio-informacyjnymi oraz klimatyzacją. Obraz z kamer wstecznych wyświetlany jest na kolorowym monitorze w górnej części deski rozdzielczej. Część energii potrzebnej do zasilania pokładowych urządzeń pochodzi z paneli słonecznych ulokowanych w szklanym dachu. Converj to jedno z pierwszych sportowych coupé w klasie premium z napędem elektrycznym. Wykorzystuje znany z Volta układ voltec złożony z silnika elektrycznego, przekazującego moment na przednie koła, i jednostki elektrycznej, pełniącej rolę generatora prądu ładującego litowo-jonowe baterie pojazdu (220 ogniw zdolnych zmagazynować 16 kWh energii). Bez potrzeby ładowania akumulatorów auto może przejechać ok. 60 km. Potem uruchamiany jest silnik spalinowy (na biopaliwo) i zasięg wzrasta do 640 km. W każdym trybie źródłem napędu jest jednostka elektryczna, która dysponuje mocą 120 kW (ok. 163 KM) oraz stałym momentem 370 Nm i pozwala rozpędzać się do 160 km/h. Poruszając się tylko na prądzie, auto nie emituje spalin i nie zużywa paliwa. Akumulatory można ładować bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. W sieci europejskiej ma to zajmować niespełna 3 godziny, w amerykańskiej (110 V) – około 8.Choć to koncept, to niewykluczone, że za kilka lat pojawi się na rynku w niezmienionej formie. Zapowiedział to Bob Lutz, wiceprezes General Motors odpowiedzialny za rozwój produktów koncernu (dzięki niemu już pod koniec przyszłego roku ruszy seryjna produkcja Chevroleta Volta).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: