Tytuł Car of the Year to jedno z najstarszych i najbardziej renomowanych wyróżnień w Europie. Od 1964 roku są nim nagradzane najlepsze nowe samochody. Jury składające się z 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów Europy nominowało do finału tegorocznej nagrody siedmiu kandydatów. W minionych miesiącach wytypowane samochody testowano, porównywano i oceniano pod kątem ekonomiczności, komfortu, bezpieczeństwa, właściwości jezdnych, funkcjonalności, stylistyki oraz nowoczesnych rozwiązań technicznych.

W finale 52. edycji plebiscytu nowy Passat pokonał sześciu konkurentów, zdobywając łącznie 340 punktów. W zeszłym roku prestiżowy tytuł zdobył Peugeot 308, natomiast w 2013 roku Volkswagen Golf.

Passat jest jednym z najchętniej wybieranych na świecie aut spośród całej gamy modeli grupy Volkswagena. W 2014 r. sprzedano 1,1 miliona egzemplarzy tego modelu. Dzięki nowoczesnej konstrukcji jego sylwetka ma bardziej dynamiczne proporcje (m.in. niższe nadwozie, dłuższy rozstaw osi i większe koła). Chociaż długość samochodu się nie zmieniła, znacznie wzrosła ilość miejsca we wnętrzu.

Passat ósmej generacji został wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne – są wśród nich Active Info Display (w pełni cyfrowy zestaw wskaźników), Head-up Display, ale także takie systemy, jak Rear Seat Entertainment umożliwiający korzystanie z aplikacji na smartfony i tablety, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznający obecność przechodniów. Pozostałe nowości to Emergency Assist (zatrzymuje samochód w niebezpiecznej sytuacji), Trailer Assist (umożliwia manewrowanie autem z przyczepą) oraz asystent jazdy w korku. Nowy Passat może być wyposażony w jeden z dziesięciu turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Benzynowe TSI lub silniki Diesla TDI osiągają moc od 120 KM do 280 KM.

Pod koniec lata bieżącego roku w sprzedaży pojawi się Passat GTE - pierwszy Passat z napędem hybrydowym plug-in. Jego 1,4-litrowy silnik TSI osiąga moc 156 KM, silnik elektryczny uzyskuje zaś 115 KM. Maksymalny moment obrotowy zespołu hybrydowego plug-in wynosi 400 Nm. Zużycie paliwa mierzone według normy NEDC (dla samochodów hybrydowych) według producenta nie przekroczy 2 l/100 km i 13,0 kWh/100 km; wartości te odpowiadają emisji CO2 na poziomie mniejszym niż 45 g/km. Jeśli auto korzysta z silnika TSI i ma w pełni zatankowany 50-litrowy zbiornik paliwa oraz naładowany akumulator, jego zasięg przekracza 1000 km.