Trochę informacji o Caterhamie:
Caterham Seven to oryginalny, super-lekki, brytyjski samochód sportowy. Zaprojektowany pierwotnie przez Colina Chapmana i wprowadzony na rynek jako Lotus 7 w 1957 roku samochód jest wcieleniem myśli projektowej Chapmana w ultra-lekkim wydaniu. Niska masa w połączeniu z jego zwinną naturą dała zaskakująco dobre efekty. Siódemka to samochód ikona.
Firma Caterham Cars sprzedaje Siódemki od końca lat 50-tych. W 1973 roku Caterham odkupił prawa do wyłącznej produkcji samochodu od firmy Lotus i do dnia dzisiejszego buduje i sprzedaje sportowe Siódemki. Na przestrzeni lat Caterham nieustannie poprawiał i wzbogacał legendarny projekt, pozostając zawsze w zgodzie z założeniami pierwowzoru.
Sport motorowy jest sercem Siódemki, to przecież od samego początku samochód wyścigowy zbudowany na publiczne drogi. Samochód z powodu przygniatającej wyższości nad rywalami został w 1970 roku wykluczony w Stanach Zjednoczonych z zawodów. Dla Caterhama była to inspiracja, aby stworzyć swoje własne, markowe wyścigi z surowym regulaminem, niskimi kosztami dla startujących, ale wciąż pełne sportowego ducha i adrenaliny. W 1992 roku samochody Caterham wygrały w klasyfikacji generalnej 24-godzinny wyścig na torze Nelson Ledges w USA. W 2002 roku w szrankach z nowoczesnymi konstrukcjami triumfowały w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, nie pozostawiając żadnych wątpliwości co do prawdziwej wartości Siódemki.
Dzisiaj ścigających się Siódemek jest prawdopodobnie więcej niż jakiejkolwiek innej marki na świecie. W sezonie 2006 ponad 700 samochodów ścigało się w markowych pucharach w 11 krajach świata.
Caterham na nowo odkrywa sport motorowy dla wszystkich pasjonatów i amatorów. Od 12 lat Caterham Academy służy amatorom i innym osobom bez doświadczenia w sportach motorowych do budowania doświadczenia i umiejętności wyścigowych oraz czerpania radości ze współzawodnictwa na torze. Uczestnicy kupują dopuszczony do ruchu samochód i ścigają się w pucharze Caterham. Akademia ma już ponad 600 adeptów - nowych kierowców wyścigowych.
Przez 50 lat historii popyt na samochody Caterham pozostał wystarczająco silny, aby oprzeć się atakom naśladowców - tanich kopii i drogich replik. Dzisiaj ponad połowa samochodów produkowanych w Dartford trafia na eksport. Od maja 2009 roku Caterham jest obecny również w Polsce i będzie się starać zaspokoić apetyt polskich kierowców.
Na przestrzeni lat projekt modelu Seven wielokrotnie poddawany był modyfikacjom, dzięki którym wykorzystuje on najnowocześniejszą technologię. Warto zauważyć, iż udało się utrzymać Siódemkę w ścisłej czołówce samochodów o wysokich osiągach, jednocześnie zachowując jej oryginalny wygląd oraz co najważniejsze, oszałamiające wrażenia z jazdy, które są podstawą legendy Super 7.
Rama przestrzennaPrzez ponad 30 lat ramy przestrzenne i nadwozia samochodów Caterham były wykonywane ręcznie przez wysoko wykwalifikowanych rzemieślników. W 2005 firma Caterham Cars zdała sobie sprawę, że dalsze zmniejszenie tolerancji i ogólnej sztywności struktury nośnej samochodu wymaga zastosowania nowej, zaawansowanej technologicznie metody konstruowania. Była to również okazja do całkowitego przejścia na system metryczny!
W roku 2006 firma Caterham ogłosiła rozpoczęcie współpracy ze Steel Fabrications, firmą odpowiedzialną już od 2002 r. za produkcję zatwierdzonych przez FIA klatek bezpieczeństwa i szosowych pałąków ochronnych (tzw. roll-bar`ów) do modelu Super 7. Współpraca umożliwiła korzystanie z najnowszego oprogramowania do modelowania komputerowego (CAD) z wykorzystaniem metody analizy elementów skończonych (FEA), oraz sterowanych komputerowo urządzeń laserowych do cięcia rur i arkuszy czy zrobotyzowanych kabin spawalniczych.
Celem tego programu było zwiększenie sztywności konstrukcji o 10%, ale w testach końcowych potwierdzono, że nowa konstrukcja jest sztywniejsza od konstrukcji produkowanej ręcznie aż o 12%. Ta poprawa jest niezwykła, jak na konstrukcję, która podlega pracom modyfikacyjnym i rozwojowym od ponad 30 lat.
Testy zderzenioweFirma Caterham Cars niezmienne dba o spełnianie standardów wymaganych do otrzymania europejskich homologacji - konstrukcja nośna modelu Seven pomyślnie przeszła obszerny program testów zderzeniowych uzyskując całkowitą zgodność ze standardem dla samochodów niskoseryjnych. Dzięki temu Caterham Cars jest jednym z bardzo niewielu producentów samochodów niskoseryjnych, których samochody bez problemu można rejestrować na rynkach Unii Europejskiej.
Powrót do korzeniZastąpienie zasłużonego silnika Rover serii K nie było łatwym zadaniem dla zespołu inżynieryjnego Caterham. K-Series był doskonałym partnerem dla modelu Super7, kiedy wprowadzono go na rynek w roku 1991: był to nowoczesny, lekki silnik o znakomitej dynamice obrotów, wytwarzany przez brytyjskiego producenta. Jednak w roku 2004, po opracowaniu modelu CSR z 2,3-litrowym silnikiem Ford Duratec stało się jasne, że Caterham potrzebuje mniejszego i lżejszego silnika spełniającego normę EU4, który zastąpi serię K.
W obliczu gwałtownego wzrostu popytu na silnik zgodny z normą EU4 na rynkach eksportowych, firma Caterham rozpoczęła 2-letni program inżynieryjny mający na celu znalezienie godnego następcy serii K. Zespół inżynieryjny Caterham przeanalizował 80 silników dziewiętnastu różnych producentów w poszukiwaniu nowego „serca" dla Siódemki. Wzięto pod uwagę dosłownie wszystkie opcje - od wysokoobrotowych japońskich silników motocyklowych, przez jednostki rotacyjne, z turbosprężarkami i doładowaniem mechanicznym. Ostatecznie zespół doszedł do wniosku, że silnik musi być zgodny z lekkim charakterem samochodu, przystępny cenowo i niezawodny oraz musi z łatwością spełniać obecne i przyszłe normy emisji, by mógł być sprzedawany na całym Świecie.
Finalnie podjęto decyzję o wykorzystaniu silników Ford Sigma oraz Duratec, które nie tylko spełniają wszystkie powyższe kryteria, ale również oferują zdrowy przyrost mocy, momentu obrotowego i mniejsze spalanie od serii K, co przekładało się na automatyczną poprawę osiągów Siódemki. Wsparcie dla tego silnika oferowane przez Forda na całym świecie stanowi gwarancję, że będzie on zgodny z normą EU5, która wejdzie w przyszłości, a także z kolejnymi normami.
Po wybraniu jednostki zespół zdał sobie sprawę, że oryginalny Lotus 7 Colina Chapmana wypuszczony na rynek w 1957 roku był również napędzany przez fordowski silnik. Wprowadzenie Sigmy (pojemność 1,6l) na rynek zaplanowano na rok 2007 - a więc Seven zatoczył pełne koło - w swoje 50-te urodziny ponownie otrzymał silnik Forda.
źródło: Caterham