W kwietniu do sprzedaży wejdzie wersja 5-drzwiowa, a kilka tygodni później również model 3-drzwiowy. Wszystkie będą produkowane w fabryce na Żeraniu. Nowy model to zgrabne auto zaliczane do segmentu B. Przednia część nadwozia z charakterystyczną dla najnowszych Chevroletów dużą atrapą i logo firmy oraz reflektory wcinające się w błotniki sprawiają, że Aveo wygląda nieco agresywnie i zarazem sympatycznie. Z tyłu uwagę zwracają okrągłe światła i masywny zderzak. W porównaniu z poprzednikiem auto jest o 4 cm dłuższe.
Po zajęciu miejsca wewnątrz zauważalną zmianą, oprócz nowej deski rozdzielczej, jest odczuwalna poprawa jakości materiałów użytych do wykończenia wnętrza.
Mały Chevrolet oferuje zupełnie przyzwoitą przestronność wnętrza, a pojemność przestrzeni ładunkowej dzięki rozkładaniu oparć dzielonej tylnej kanapy można powiększać z 220 do 980 l.
Nowa benzynowa jednostka napędowa o poj. 1,2 l i mocy 84 KM idealnie sprawdza się w ruchu miejskim
Jest ekonomiczna, ale niestety mało elastyczna. Dynamiczna jazda wymaga stałego utrzymywania ponad 3 tys. obr./min i wiąże się z częstym operowaniem drążkiem skrzyni biegów. Nieco lepszymi parametrami może pochwalić się silnik 1.4 o mocy 98 KM. Układ jezdny Aveo nieźle radzi sobie z nierównościami i jest dość komfortowy. Na zakrętach auto lubi się jednak mocno wychylać. ESP z pewnością rozwiązałoby problem, ale jest niedostępne nawet za dopłatą.
Ceny i specyfikację poznamy w kwietniu
Co czeka fabrykę na Żeraniu? Warszawska fabryka FSO jest pierwszym zakładem w Europie produkującym Chevrolety. Wiemy również, że poza powstającym obecnie na Żeraniu Aveo w wersji sedan znajdzie się też hatchback. W bieżącym roku produkcja obu wersji wyniesie 60 tys., a w przyszłym sięgnie 100 tys. egzemplarzy.
Dyrektor Chevrolet Europe Wayne Branon twierdzi: "Montowanie Aveo w Polsce oznacza zwiększenie światowej mocy produkcyjnej Chevroleta, co pozwoli na zaspokojenie rosnącego popytu lokalnego, skrócenie czasu dostawy i drogi transportu".
Wraz z rozpoczęciem produkcji "polskich" Chevroletów zapowiedziano, że zmianom ulegnie struktura własności firmy należącej obecnie do Ukr-AVTO. Wkrótce zostanie utworzona nowa spółka joint venture, w której dotychczasowy właściciel zachowa 60 proc. akcji, a pozostała część udziałów, czyli 40 proc., stanie się własnością południowokoreańskiego oddziału General Motors - GM DAT. Oficjalny komunikat prasowy informuje, iż dyrektor zarządzający oraz kierownicy odpowiedzialni za jakość i inżynierię będą ekspertami ds. produkcji z GM Europe.
Wielkie nadzieje z rozpoczęciem wytwarzania Aveo na Żeraniu wiąże również wiceprezes ds. produkcji GM Europe Eric Stevens, który stwierdził: "Nasze dotychczasowe stosunki z UkrAVTO i uprzednie doświadczenia GM z produkowaniem samochodów w Polsce pozwalają nam wierzyć w słuszność podjętego kroku. Zdobywane od 1998 r. w zakładzie w Gliwicach doświadczenia są bardzo pozytywne. Jesteśmy przekonani, że auta z warszawskiego zakładu będą miały wysoką jakość."
O dobrej renomie FSO może świadczyć fakt, że Aveo jest najważniejszym modelem oferowanym w Europie - w ubiegłym roku na Starym Kontynencie sprzedano 111 tys. tego modelu, a od europejskiego debiutu w 2002 roku łączna sprzedaż Chevroleta Aveo osiągnęła ponad 440 tys. sztuk. Ważne również jest to, że auta z polskiej fabryki trafią nie tylko na Ukrainę, gdzie sprzedaje się obecnie 98 proc. wyprodukowanych na Żeraniu Lanosów, ale również pojawią się w salonach innych europejskich państw. To pozwala właścicielom zakładów patrzeć w przyszłość z optymizmem.
Powodów tego zadowolenia jest kilka
Po pierwsze, taśmy produkcyjne opuszcza nowoczesne auto, które znajduje nabywców w całej Europie. Po drugie, już za dwa lata poza Aveo fabryka będzie produkować nowy model konstruowany w koreańskim GM Daewoo Auto and Technology, oznaczony obecnie kryptonimem T-300. Pozostaje więc czekać na kolejne nowości z Żerania z logo Chevroleta.
To warto wiedzieć
Chevrolet to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych na świecie, założona w 1911 roku przez szwajcarskiego kierowcę wyścigowego Louisa Chevroleta oraz Williama C. Duranta, właściciela General Motors. Pierwszym pojazdem produkowanym pod tą marką był model Classic Six. Kilkanaście lat później, w 1928 roku zakłady na ulicy Wolskiej w Warszawie rozpoczęły produkcję Chevroletów. Kolejny zakład w naszym kraju otworzono dziewięć lat później na przedmieściach Woli. W ówczesnej ofercie polskich fabryk znajdowały się modele Master Sedan, Master De Luxe, Master Touring Sedan oraz Imperial Limousine. Od roku 2004 GM sprzedaje pod marką Chevrolet auta wytwarzane przez GM DAT. Obecnie Chevrolety są sprzedawane w 130 krajach całego świata - w ubiegłym roku globalna sprzedaż firmy wyniosła 4 miliony egzemplarzy. W Europie nabywców znalazło 457 000 samochodów, co w porównaniu z rokiem 2006 oznacza wzrost o 33,6 proc. Większość (288 200 szt.) ubiegłorocznej sprzedaży przypadła na kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Spadek po Daewoo W spadku po Daewoo FSO otrzymało prawa do licencyjnej produkcji modeli zaprezentowanych w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku - Matiza oraz Lanosa. W początkowym okresie sprzedaży z racji dobrego stosunku jakości do ceny sprzedawały się one w naszym kraju niczym przysłowiowe ciepłe bułeczki. Załamanie przyszło w chwili bankructwa koreańskiej centrali. Wtedy sprzedaż tych modeli niemal zanikła. Obecnie większość, bo aż 98 proc. wyprodukowanych w FSO Lanosów trafia na rynek ukraiński. Natomiast jedynym rynkiem zbytu Matizów jest Polska. Ten rok to ostatnia szansa na kupno tych modeli, gdyż licencja na ich wytwarzanie kończy się w październiku 2008 r. Można liczyć na duże promocje.
Wszystko o najnowszym Chevrolecie Aveo:
Przeczytaj również o pierwszej generacji Chevroleta Aveo: