- Naszym celem było działanie rewolucyjne, a nie ewolucyjne. Zarówno w przypadku wnętrza jak i wyglądu zewnętrznego Cruze'a, nasz zespół opracował nowy globalny styl projektowania dla marki Chevrolet, wprowadzając świeże elementy wizualne przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału w wyrażaniu tradycyjnego wzornictwa, będącego sygnaturą Chevy, w nowy sposób - te słowa Taewana Kima, wiceprezes Centrum Projektowego GM DAT chyba odpowiadają prawdzie...
Wygięta linia dachu, rozciągająca się od stromo pochylonej szyby przedniej do smukłych słupków tylnych, definiuje zewnętrzne cechy stylistyki Cruze'a. W połączeniu ze stosunkowo krótką półką tylną, po raz pierwszy daje to wygląd podobny do czterodrzwiowego coupé przeznaczonego dla tego segmentu rynku.
Będąc szerszym i dłuższym niż jego poprzednik, samochód ma sylwetkę osadzoną blisko ziemi. Wyrazista wklęsła linia progu przepływa wzdłuż boków samochodu do pokrywy bagażnika i przyjęto, że będzie ona nową sygnaturą wzornictwa Chevy. Dwuczęściowa kratka wlotu powietrza nosi logo marki. Jest ona otoczona przez obudowy świateł przednich, z detalami dającymi - jak się wyraża producent - "efekt klejnotu", które sięgają ku górze, do zaostrzeń w zderzakach przednich. Stylizacja tyłu obejmuje zamontowane na płasko zespoły świateł tylnych, każdy wyprofilowany z dwiema okrągłymi kształtkami, stanowiącymi echo tradycyjnego motywu stylistycznego podwójnych świateł Chevy.
Krótko mówiąc - sedan Cruze może się podobać, choć oczywiście wygląd jest zawsze kwestia gustu...
WNĘTRZETematem przewodnim stylistyki wnętrza jest "bliźniaczy kokpit", który umożliwić ma kierowcy i pasażerowi wspólne odczuwanie wrażeń. Po każdej stronie znajdują się kolorowe tkany lub ziarniste płyty winylowe, które są uzupełniane przez dopasowane wstawki w siedzeniach i opaskach drzwi.
Centralnym punktem kokpitu jest wbudowana konsola centralna, mieszcząca wyświetlacze i elementy regulacyjne urządzenia audio i klimatyzacji. Jest ona zamontowana pod małym kątem i ma falistą, swobodną formę, która eliminuje linie proste i tradycyjne obramowania paneli wyglądające jak ramki obrazów. Przy projektowaniu głównego zespołu przyrządów zastosowane było komputerowe projektowane przestrzenne. Analogowe tarcze wskaźników są podświetlane przez diody LED w celu zapewnienia wyrazistego i świeżego oświetlenia w kolorze białym i jasnoniebieskim.
W siedzeniach Cruze zastosowano konstrukcję z siatki drucianej w celu bardziej równomiernego rozprowadzenia ciężaru, twardszą piankę wypełniającą orzz głębsze wytłoczenia w samych siedzeniach i oparciach, zarówno z przodu jak i z tyłu. Siedzenia tkaninowe zawierają wysokiej jakości szew o ściegu francuskim, który zapewnia doskonałą trwałość i eliminuje możliwość rozciągania z czasem ściegu. Tapicerka skórzana, z podgrzewanymi siedzeniami przednimi, stanowi opcję w najwyższych specyfikacjach wariantu LT.
Zakres regulacji przód / tył siedzeń przednich został zwiększony o około 50 mm, dając najdłuższą drogę przesunięcia foteli w segmencie samochodów kompaktowych klasy średniej.
W specyfikacji LT montowana jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z układem filtracji przeciwpyłowej i przeciwzapachowej.
Urządzenie audio, z radiową sygnalizację cyfrową (RDS), funkcją odtwarzania MP3, dwukolorowym wyświetlaczem graficznym jest wyposażeniem standardowym w wariantach podstawowych i LS. W modelu LT dodany jest również wbudowana w panel wskaźników automatyczna zmieniarka na 6 dysków CD i gniazdo USB do iPoda w konsoli centralnej. Oparty na DVD system nawigacyjny jest oferowany we wszystkich specyfikacjach i zawiera on 7-calowy wyświetlacz kolorowy, pierwszy w tym segmencie Chevroleta.
SILNIK I PROWADZENIETestowana wersja wyposażona była w w silnik benzynowy o pojemności 1,8 Litra. Oferuje on 141 KM / 104 kW przy 6 200 obr. / min. i moment obrotowy 176 Nm przy 3 800 obr. /min. Już 85 procent momentu uzyskiwanych jestprzy zaledwie 2 000 obr. / min. Maksymalne obroty silnika wynoszą 6 300 obr./min.
Jednostka napędowa współpracowała z sześciobiegową, automatyczną skrzynia biegów.
Układy zawieszenia, hamulcowy i kierowniczy Cruze zostały - co podkreśla producent - opracowane na europejskich drogach w celu spełnienia wymagań europejskich klientów.
Rozstaw kół przednich jest zwiększony w porównaniu z poprzednim modelem do 1544 mm (o 64 mm), kół tylnych do 1558 mm (o 78 mm), a wynoszący 2685 mm rozstaw osi jest o 85 mm większy. Proporcjonalnie większy wzrost rozstawu kół zapewnia samoistnie lepsze właściwości w zakresie przyczepności do jezdni.
Zawieszenie przednie oparte jest na kolumnach McPhersona z kompensacją obciążeń bocznych. Przednia rama pomocnicza gwarantuje pewną, przewidywalną lokalizację dolnych wahaczy trójkątnych. Tulejki hydrauliczne - rozwiązanie powszechnie spotykane w droższych pojazdach - są użyte w celu zapewnienia większego stopnia izolacji prowadzenia i bardziej kontrolowanej absorpcji obciążeń pochodzących od nawierzchni drogi. Z tyłu zastosowany jest zaawansowany układ belki skrętnej z wahaczami wzdłużnymi. Oprócz umożliwienia konsekwentnej regulacji nachylenia kół, ten system zawieszenia oferuje oszczędność miejsca i masy, co ma znaczenie w wypadku aut kompaktowych klasy średniej.
Belka skrętna, o dwuściennym profilu o kształcie litery „U" jest zamocowana do wahaczy wzdłużnych przy użyciu opatentowanego procesu spawania w ‘łuku magnetycznym'. Ta technologia produkcyjna pozwala na zmienianie grubości belki skrętnej oraz stosowanie różnych kątów mocowania w zależności od różnych silników i mas pojazdów, co ułatwia dokładną regulację ustawień stopnia toczenia (roll-rate) i skoku (roll-steer).
Hamulce tarczowe, wentylowane z przodu i pełne z tyłu, są zastosowane we wszystkich kołach. Działający na wszystkie koła system ABS (Anti-lock Braking System), system kontroli trakcji (TCS Traction Control System) oraz elektroniczny układ dystrybucji siły hamowania (EBD - Electronic Brake force Distribution), który steruje rozdziałem siły hamowania między przodem i tyłem, znajdują się na wyposażeniu jako standard.
Elektroniczna kontrola stabilności (ESC - Electronic Stability Control), także oferowana w standardowym wyposażeniu, wykorzystuje funkcje zarówno ABS jak i TCS. Zębatkowa przekładnia kierownicza jest wspomagana hydraulicznie i działa bardzo szybko przy mniej niż trzech obrotach koła kierownicy koniecznych do skrętu od końca do końca.
BEZPIECZEŃSTWOKonstrukcja nośna jest jednolitą konstrukcją utworzoną z belek stalowych, elementów tłoczonych i przekrojów skrzynkowych. Ogólna sztywność skręcania wynosi 17,66 kNm na stopień odchylenia. Około 65 procent konstrukcji składa się ze stali o wysokiej wytrzymałości (HSS - high-strength steel). Efektywne drogi rozprowadzenia obciążeń zapewniają ochronę użytkowników w przypadku uderzenia z każdego kierunku. Pochłaniające energię przednie i tylne strefy zgniotu są zaprojektowane tak, aby deformowały się możliwie jak najefektywniej w celu utrzymania integralności przestrzeni dla użytkowników chronionej przez klatkę bezpieczeństwa wzmocnioną elementami o przekroju rurowym, które obramowują otwory drzwiowe i podpierają dach.
Przy prędkościach, do 4 km / godz., powłoki zderzaka przedniego i tylnego są przeznaczone do wchłonięcia małych energii uderzeń, pomagając w minimalizacji uszkodzeń nadwozia.
Oprócz przednich poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, zastosowano kurtynowe poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne w krawędziach oparć przednich siedzeń. Składany w razie zderzenia zespół pedałów i czujniki dachowania są montowane jako wyposażenie standardowe. Aktywne środki bezpieczeństwa obejmują ABS, kontrolę trakcji (TCS) i opcjonalną elektroniczną kontrolę stabilności (ESC).
WRAŻENIA Z JAZDYChevrolet Cruze jest samochodem nowoczesnym. Wygląd jest sprawą gustu, pojazd posiada jednak indywidualne cechy, które wyróżniają go w korku...
Stylistyka wnętrza może się podobać, a cechy użyteczne zasługują na wyróżnienie. Kokpit jest przejrzysty, a układ przełączników czytelny i intuicyjny. Jedyną niedogodnością, która zaobserwowaliśmy jest - szczególnie u osób wysokich - możliwość zmiany regulacji klimatyzacji (temperatury) przez prawe udo prowadzącego pojazd (obrotowy przełącznik znajduje się zbyt blisko krawędzi kokpitu) Podobna sytuacja jest po stronie pasażera..
Fotele są wygodne, zarówno z przodu jak i z tyłu - nawet przy dłuższej jeździe nie odczuwa się niedogodności. Trzeba podkreślić ich dobre trzymanie boczne. Na pochwałę zasługuje też rozmiar regulacji foteli oraz kolumny kierowniczej. Można naprawdę znaleźć optymalne ustawienia!
Ilość miejsca na nogi jest wystarczająca zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Silnik 1,8 jest niewątpliwie jednostką dynamiczną. Jednak jego możliwości można potwierdzić posługując się trybem sekwencyjnym w skrzyni biegów.
Do sześciostopniowej przekładni automatycznej można mieć pewne zastrzeżenia. Poszczególne biegi przeciągane są wysoko, przez co po zmianie skrzynia nie trafia w optymalny moment obrotowy. W rezultacie w trybie automatycznym pojazdowi wyraźnie brakuje mocy. Z kolei proces zmiany biegu, zwłaszcza przy redukcji jest zbyt długi. Stąd też osobom lubiącym nieco sportową jazdę zalecamy zdecydowanie tryb sekwencyjny.
Cruze prowadzi się poprawnie. Przy większych prędkościach na ostrzejszych łukach wykazuje pewną tendencję do podsterowności, ale bardzo łatwo można ją opanować. Zawieszenie pracuje bez zarzutu, choć na wyrytej drodze sztywność dominuje nad komfortem.
Układ kierowniczy jest precyzyjny. Wyróżnić należy skuteczność działania hamulców i to zarówno przy zimnych, jak i nagrzanych klockach.
Czepiając się drobiazgów: przydałby się informacja na wyświetlaczu o aktualnie ustawionej prędkości na tempomacie. Oczywiście można ją sprawdzić na prędkościomierzu, ale dla wygody byłoby to lepsze...
Wyposażenie podstawowe modelu, którym jeździliśmy: automatyczna klimatyzacja, automatyczne światła przednie z czujnikiem oświetlenia, czujnik deszczu, radio CD ze zmieniarką CD, wejście AUX, 6 głośników, wejście MP3, 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich, czujnik parkowania, fabryczny autoalarm, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, przedni grill z chromowanymi elementami, ESC, 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, schowek na okulary, skórzana gałka skrzyni biegów, system automatycznego włączania świateł, lampy przeciwmgielne.
Cena podstawowa wersji LT: 78 500 złotych. Dopłata za lakier srebrny Poly (metalik) – 1600 złotych.
Cena wersji testowej: 80 100 złotych.
SILNIK: | |
Typ silnika | benzynowy |
Cylindry / zawory | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1796 |
Moc (kW / ot/min): | 104 / 6200 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min): | 176 / 3800 |
OSIĄGI: | |
Prędkśc maksymalna (km/h): | 200 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s): | 10 |
Zużycie paliwa-miasto/poza/średnie (l/100 km): | 9.3 / 5.3 / 6.8 |
WYMIARY I MASA: | |
Bagażnik / siedzenia złożone (l): | 450 / - |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 60 |
Masa / ładowność (kg): | 1290 / 503 |
Rozmiar opon: | 215/50 R17 |
WYMIARY DO WYKRESU - ZEWNĘTRZNE: | |
a) długość (mm): | 4597 |
b) szerokość (mm): | 1788 |
c) wysokość (mm): | 1477 |
d) rozstaw osi (mm): | 2658 |
e) rozstaw kół przednich (mm): | 1544 |
f) rozstaw kół tylnych (mm): | 1558 |
Wymiary WYMIARY DO WYKRESU - WEWNĘTRZNE: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 800 / 1110 |
h)podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 570 / 850 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 1010 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu - z tyłu (mm): | 920 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1450 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1410 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 480 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 450 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 600 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 640 |
miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem: | tak |
Fot.: Marcin Karaczun