Chińska firma Great Wall Motor podpisała już umowę z bułgarską spółką Litex, która dotyczy produkcji 50 tys. samochodów rocznie w miejscowości Łowecz.

Pierwszy tysiąc egzemplarzy ma wyjechać z bułgarskiej fabryki już w styczniu 2011 roku. Program produkcyjny obejmuje takie modele jak: hatchback Coolbear i Florid, SUV Hover i pikap Wingle. Wartość inwestycji ocenia się na 420 mln dolarów, z czego 120 mln dolarów pochłonie samo wdrożenie projektu. W fabryce zatrudnienie znajdzie 1800 osób.

Great Wall Motor wciąż mam ambitne plany i w ciągu dziesięciu lat chce stać się trzecim pod względem wielkości producentem samochodów SUV na świecie z udziałem w rynku 8 proc.

Chińska spółka powstała w 1976 roku, a produkowane przez nią modele samochodów przypominają niektóre modele Toyoty. Słynny był też spór z Fiatem o mały model Peri, który miał niektóre elementy nadwozia i wnętrza znane z Pandy. Natomiast bułgarska fabryka samochodów w Łoweczu produkowała przed laty Moskwicze, później Fiaty 850. W Płowdiw montowano Renault 8 i 10 oraz Alpin A110.