W ramach salonu samochodowego w Genewie firma Citroën odbierze podczas uroczystej ceremonii nagrodę Louis Vuitton Classic Concept Awards 2006 za koncepcyjny model C-Metisse, który wybrano najładniejszym prototypem zeszłego roku. Czterodrzwiowe coupe C-Metisse zaprezentowało się pół roku temu podczas salonu samochodowego w Paryżu.
Ekstremalne proporcje zeszłorocznego studium Citroëna wskazują, że ani C-Metisse nie pojawi się w najbliższym czasie w seryjnej produkcji. Podczas gdy pozostali producenci rok przed premierą seryjnego modelu prezentują swoje nowości w formie studium, Citroen obrał inną drogę. Kosztowne opracowanie prototypów znalazło się w budżecie firmy praktycznie na każdy salon samochodowy. Takie podejście podkreśla image marki jako innowatora w sferze designu i techniki.
Citroën C-Metisse to studium czterodrzwiowego hatchbacku, któremu z powodu bardzo niskiego nadwozia (jedynie 1,24 m wysokości) nadano przydomek coupe. Samochód o długości 4,74 m i szerokości 2 m ma bardzo oryginalne kształty, cztery skrzydlaste drzwi i cztery fotele w luksusowym wnętrzu. Przestreń pasażerską, która rozciąga się nad 3-metrowym rozstawem osi, pozbawiono słupka B, tak więc wsiadanie jest łatwiejsze, ale cała konstrukcja musi być sztywniejsza i bardziej wytrzymała. Całą odpowiedzialność przeniesiono na płytę podłogową, gdzie zamontowane są również akumulatory.
Każdy z podróżnych ma do dyspozycji osobny fotel obity skórą, który można indywidualnie regulować, włącznie z funkcjami klimatyzacji. Kierowca może regulować pedały, słupek kierownicy, siedzenie i zagłówek przymocowany na podsufitce. Tylną przestrzeń bagażową dopełniają dwa bagażniki za przednimi kołami.
Z przodu zamontowano 6-cylidrowego turbodiesla o mocy 150 kW, który współpracuje z silnikami elektrycznymi z tyłu. Każdy z nich oferuje najwyższą moc 15 kW i moment obrotowy aż 400 Nm. Ich zadanie jest podobne jak w znanych hybrydach. Pomagają podczas przyśpieszenia, zbierają energię kinetyczną podczas hamowania, a w eksploatacji miejskiej pełnią rolę generatora siły napędowej. Citroën twierdzi, że wyłącznie na prąd elektryczny można przejechać ok. 3 km przy prędkości 30 km/h.
Połączenie turbodiesla z silnikami elektrycznymi co raz częściej pojawia się w prototypach grupy PSA. Jednak o początku produkcji samochodów z takim układem napędowym na razie możemy tylko spekulować.
Studium przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s, prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosi tylko 6,5 l/100 km. Samochód o masie 1400 kg stoi na kołach w rozmiarze 255/40 R 20 i posiada zawieszenie hydro-pneumatyczne. W odróżnieniu od innych producentów Citroën prezentuje także budowę konstrukcji auta z lekkich kompozytów.
Citroën C-Metisse prezentowany będzie w ramach salonu samochodowego w Genewie w dniach 6 – 7 marca na stoisku Louis Vuitton, w pozostałych dniach na stoisku Citroëna.