Inwestując w swój budynek, mieszczący się pod mitycznym adresem na najpiękniejszej ulicy świata, Citroën nawiązuje dohistorycznych korzeni. Daje jednocześnie świadectwo dynamicznego rozwoju zapoczątkowanego dziesięć lat temu, którego wyrazem jest kompletna odnowa gamy samochodów.
C42 odzwierciedla wizerunek kultowej, odważnej i nowatorskiej marki, która jest nośnikiem przyszłościowej wizji wiodącego producenta samochodowego, ze szczególnym naciskiem na jakość, produkt i usługi.
Ten niepowtarzalny obiekt staje się architektoniczną ozdobą Pól Elizejskich umożliwiając szerokiej publiczności poznanie i zrozumienie istoty motoryzacji według Citroëna i spełnia jednocześnie jedną z głównych ambicji marki by zadziwić świat.
Wejście do C42 oznacza odkrycie silnego wizerunku kreacji Citroëna, jej wartości wiodących, które budzą uczucie przyjemności, wrażenie odwagi twórczej i zmysłu innowacji.
Prestiżowe miejsce dla kultowej marki
Otwierając C42 pod numerem 42 na Polach Elizejskich Citroën inwestuje w budynek o długiej historii. W samym sercu Paryża, w jednym z najbardziej odwiedzanych przez turystów miejsc, marka tworzy nowoczesną i prestiżową witrynę na obraz jej wizerunku, sięgając po ambitny projekt architektoniczny…
80 lat po André Citroënie markaożywia swoją mityczną lokalizację w szklanej szacie, której ozdobą jest logo na całej wysokości elewacji.
Ta wyjątkowa architektura autorstwa Pani Manuelle Gautrand obrazuje z rozmachem twórczą i innowacyjną pasję, która od początku wyznacza kierunek marki.
Miejsce spotkań i odkryć
Poprzez prezentację samochodów, osiągnięć technicznych oraz know-how to unikalne miejsce natchnione wartościami i filozofią Citroëna daje wyraz historii głęboko zakorzenionej w kulturze francuskiej i jednocześnie otwartej na świat, tendencjom rozwojowym i marzeniom…
Obecnie Citroën, bardziej niż kiedykolwiek w przeszłości,chce nieustannie doskonalić wizję nowoczesnej motoryzacji.
Jeszcze nigdy dotąd w swej historii marka Citroën nie czuła się tak młoda, żywa i dynamiczna…C42 jest witryną otwartą na te przemiany.
Przekraczając próg architektonicznego arcydzieła, zwiedzający odkrywająbieg historii i aktualne osiągnięcia marki w zadziwiającej i unikalnej scenografii wykreowanej przez Citroëna, która zmienia się w rytmie sezonowym.
Unikalna sceneria
C42 inscenizuje świat motoryzacji w nadzwyczaj spektakularny sposób: w centralnej części budynku wznosi się kolumna samochodów tworząca oryginalną rzeźbę złożoną z ośmiu obrotowych, ustawionych w osi pionowej lustrzanych platform.
Zwiedzający, których wita na parterze jeden z najnowszych modeli koncepcyjnych, natychmiast poddają się pionowemu układowi miejsca wyznaczającemu rytm zwiedzania z góry na dół, w czasie i w przestrzeni.
Panoramiczna winda prowadzi do skąpanego światłem atrium na ostatnim piętrze, pod szklaną kopułą, z którego roztacza się piękny widok na Paryż: wieżę Eiffla, sklepienie Grand Palais, Tour Montparnasse, plac Concorde, Pola Elizejskie…
Schodząc na poszczególne kondygnacje wokół centralnej kolumny samochodów zwiedzający odkrywają ekspozycję prezentującą modele od najstarszych do najnowszych. Informacje o każdym samochodzie są dostępne na dotykowych ekranach, a z niektórymi modelami można zapoznać się z bliska.
W kondygnacji podziemnej, gdzie jest wystawiony drugi samochód koncepcyjny marki, zwiedzający mogą uzupełnić wiedzę na temat Citroëna oglądając filmy poświęcone ekspozycji oraz aktualnościom marki.
Na zakończenie wizyty dostępny na parterze sklep oferuje oryginalne, pamiątkowe przedmioty C42 nawiązujące do innowacyjnej estetyki tego miejsca, które pozwalają zachować na dłużej w pamięci chwile spędzone u Citroëna.
W rytmie sezonów
Wiodącym wątkiem projektu C42 jest koncepcja „sezonów”, co wyrażać się będzie cyklicznym organizowaniem tematycznych wystaw w odpowiednio przystosowanej scenografii i oprawie audio-wizualnej. Zwiedzający mogą zapoznawać się z ośmioma samochodami w rytmie sezonów wzbogacanych nowinkami motoryzacyjnymi i nowymi osiągnięciami marki…
Każdy może aktywnie uczestniczyć w doświadczeniu Citroëna, który pragnie za pośrednictwem C42 pokazać szerokiej publiczności swoją wiedzę i umiejętności w dziedzinie projektowania i innowacji.
Otwarcie C42 przebiega pod szczególnie bliskim marce hasłem „nieustannej innowacji”. Od początku swego istnienia Citroën proponuje nowe koncepcyjne modele, nowe technologie, nowe rozwiązania w służbie bezpieczeństwa i przyjemności jazdy. Marka udostępnia swym klientom kreatywne pomysły i skuteczne rozwiązania. Innowacji, która jest głównym nurtem działań Citroëna, nie trzeba udowadniać, wystarczy ją poznać.
Zwiedzający mogą w szczególności podziwiać:
- model Traction Avant, którego premiera miała miejsce w 1934 roku. Samochód o stalowym, jednobryłowym nadwoziu samonośnym i znakomitych parametrach aerodynamicznych był prawdziwą rewolucją techniczną. Wyzwanie techniczne Traction Avant polegało na umieszczeniu całego zespołu napędowego na przedniej osi, podczas gdy samochody oferowane w tamtym czasie posiadały napęd na tylne koła. Traction Avant to również jeden z pierwszych samochodów zaprezentowanych przez André Citroëna w salonie na Polach Elizejskich… Historia zatoczyła koło…- model 2CV zaprezentowany w 1948 roku. Ten mały samochód zasługiwał na miano bomby nowoczesności swoich czasów ze względu na takie rozwiązania jak: przedni napęd, elastyczne zawieszenie, dwucylindrowy, oszczędny silnik i nadzwyczajnie przestronne wnętrze.Był to prawdziwy powiew wolności i przygody dla szerokich rzesz użytkowników.- model DS z 1955 roku.Samochód rewolucyjny poprzez swą aerodynamiczną sylwetkę oraz nowe rozwiązania techniczne, takie jak hydropneumatyczne zawieszenie, wspomagany układ kierowniczy, półautomatyczna skrzynia biegów. Samochód kultowy, w ponadczasowym stylu, który zaznaczył swoją epokę.- model C6, zaprezentowany w styczniu 2006 roku. Stylowa limuzyna oferuje wszystkie nowoczesne technologie w swoim wyposażeniu, takie jak wyświetlacz na poziomie wzroku kierowcy, alarm niezamierzonego przekroczenia linii… Citroën najwyższej klasy.- model C4 Picasso zaprezentowany w marcu 2007 roku. Nowy minivan z gamy Citroëna zapoczątkował linię visiovanów, oferując doskonałą widoczność i doświetlenie w połączeniu z adaptowalnym wnętrzem oraz rzadko spotykane w tym segmencie elementy wyposażenia przyczyniające się do komfortu i przyjemności podróżowania. Liczne wyróżnienia przyznane przez media, użytkowników oraz specjalistów w dziedzinie motoryzacji na całymświecie oraz 100 000 sprzedanych egzemplarzy (w wersji pięcio i siedmiomiejscowej) w pierwszym półroczu 2007 roku świadczą o wielkim sukcesie C4 Picasso.- model C-Crosser wprowadzony do sprzedaży w lipcu 2007 roku.Pierwszy samochód sportowo-użytkowy typu SUV marki o urzekającej sylwetce zapewnia doskonałe parametry pod względem ochrony środowiska dzięki wysokoprężnemu silnikowi HDi wyposażonemu w filtr cząstek stałych.- model koncepcyjny C-Métisse zaprezentowany na paryskim salonie samochodowym w 2006 roku. Coupé z charakterem, o smukłej sylwetce, karoserii w kolorze ognistej czerwieni, spektakularnym systemie otwierania drzwi i wnętrzu wykończonym szlachetnymi materiałami wzbudza wielkie emocje. Wyposażony w hybrydowy system napędu z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym C-Métisse stanowi również wyraz poszukiwania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska. C-Métisse to udana synteza pasji i praktycznych rozwiązań.Mbr>- model koncepcyjny C-Airplay zaprezentowany w 2006 roku w Genewie. Ten mały samochód wyróżnia się oryginalną sylwetką, która łączy krągłe kształty zewnętrzne z przejrzystym wnętrzem zapewniającym przyjemność jazdy. Ponadto C-Airplay jest wyposażony w technologię Stop and Start, która umożliwia znaczące oszczędności paliwa dzięki systemowi wyłączania pracy silnika bezpośrednio przed i w czasie unieruchomienia samochodu (hamowanie, sygnalizacja świetlna…). C-Airplay zapewnia kierowcy i pasażerom przyjemność jazdy na najwyższym poziomie.
Powrót do korzeni
Historia zatacza krąg nieustannie powracając do korzeni. W Citroënie tego wyrazem jest znamienne miejsce, otwarte po raz pierwszy w 1927 roku, które nieustannie się odradza w innowacyjnym stylu architektonicznym nawiązującym do współczesnych tendencji, a jednocześnie rozpoznawalnym na pierwszy rzut oka, niezależnie od epoki!
Nazwa C42 symbolizująca więź marki z prestiżową Avenue des Champs Elysées jest prosta do rozszyfrowania : „C jak Citroën i 42 jak numer 42 na Polach Elizejskich”.
Lokalizacja wybrana z uwagi na prestiż i światową renomę. C42 doskonale wpisuje się w to miejsce…
Obecnie niektóre obiekty zbudowane na początku dwudziestego wieku zostały zaliczone do zabytków.
W miarę upływu lat styl architektoniczny Citroëna ulegał stopniowej modernizacji. Otwarty w 1929 roku salon sprzedaży na ulicy Marbeuf w Paryżu miał w dalszym ciągu szklaną elewację, lecz samochody zostały zaprezentowane w scenerii włoskiego teatru, grając role w ekspozycyjnym spektaklu.
Projektując swe zagraniczne lokalizacje, Citroën potrafił dostosować się do miejscowej architektury, zachowując jednocześnie elementy charakterystycznego „stylu” marki.
Spotkanie Citroëna na Polach Elizejskich
„42” - nowy adresem Citroëna…
W 1927 roku marka wprowadza się pod numer 42 na Polach Elizejskich. „B14 ma teraz swój własny dach godny zakładów produkcyjnych Citroëna” entuzjastycznie relacjonuje Biuletyn z października 1927 roku. I opisuje w lirycznym stylu „gotyckie sklepienia nowego budynku, którego łuki łagodzą sztywność linii pionowych, podkreślając dystyngowany charakter naszego salonu” . Na zakończenie nawiązuje do „rozproszonego światła… które sprawia, że żadna inna oprawa na wzór szkatułki nie mogłaby lepiej wyeksponować naszych pięknych samochodów”.
Awangardowa stylizacja obliguje, padają określenia „szkatułki” i „witryny”. Wyprzedzając swoją epokę Citroën zdał sobie sprawę z tego, w jakim stopniu tego rodzaju obiekt może mieć wpływ na publiczność i renomę marki.Salon jest wprost stworzony do eksponowania nowych modeli, prezentacji innowacji i świętowania ważnych wydarzeń w historii marki.
Kilka lat później, w sierpniu 1932 roku, André Citroën podejmuje nową inicjatywę otwarcia pierwszego salonu na Polach Elizejskich. Trzeba działać bardzo szybko, by do pierwszego października zbudować nową powierzchnię 370 m2 z elewacją, która mawszystkich zadziwić.
Pierwsza modernizacja budynku zostaje podjęta pod kierunkiem architekta Maurice-Jacques Ravazé, odpowiedzialnego za projekt zewnętrzny i Pierre Louys, który jest autorem wystroju wnętrza. Projekt przewiduje wzniesienie na Polach Elizejskich „wielkiej metalowej konstrukcji”, na której zostanie zamocowana ogromna, prostokątna przeszklona obudowa symbolizująca przemysłową awangardę.
Siedem świetlnych liter nazwy Citroën wysokości 1,75 m umieszczonych na elewacji wieńczy całość.
Od 1932 do 1984 rokuCitroën prezentuje tu wszystkie modele ze swej gamy począwszy od kultowego modelu Traction Avant aż do CX.
Okres „Hippo-Citroën”, czyli partnerstwo w nowym duchu...
12 listopada 1984 roku wzniesiony w latach trzydziestych budynek otwiera się w zupełnie innym duchu. Rozpoczyna się era „Hippo Citroën” wyznaczająca nowe, ważne wydarzenie na Polach Elizejskich, którego podwaliny zostają określone w porozumieniu zawartym w marcu 1984 roku między Citroënem i grupą Flo. Ideą tej inicjatywy jest organizowanie oryginalnych imprez, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom publiczności znużonej tradycyjnymi salonami sprzedaży i poszukującej nowych wrażeń.
Budynek wysokości 15,80 m z przeszkloną windą oferuje na powierzchni 1150 m2 restaurację na 220 miejsc otwartą przez cały tydzień od godziny dziesiątej rano do drugiej w nocy.
Salon jest odwiedzany codziennie przez 2800 osób aż do zamknięcia w 2004 roku, dacie zakończenia partnerskiej umowy.
Polska inspiracja
André Citroën (1878-1935) w czasie podróży do Polski odkrywa technologię obróbki daszkowych kół zębatych, które stają się jego znakiem fabrycznym i do dziś pozostają symbolem marki. Po pierwszej wojnie światowej otwiera zakład produkcji samochodów zlokalizowany pod adresem quai de Javel: dzienna produkcja wynosi trzydzieści samochodów! Lecz to nie zaspakaja jego ambicji. W oparciu o zasady tayloryzmu wdrożone w praktyce w zakładach Forda jego fabryka staje się wzorem wydajności produkcyjnej.
Przedsiębiorstwo Citroën urasta do rangi przemysłowego imperium, które obejmuje spółkę kredytową, sieć koncesjonerów, ubezpieczenia, usługi posprzedażne…
Owoce ambitnych projektów pana André, talentu i prekursorskiej odwagi przetrwały do dziś.
C42: szklane marzenie
Inwestując w ten obiekt Citroën pragnął przywrócić świetność historycznemu budynkowi pod numerem 42 na Polach Elizejskich, który stanowi wspaniałą witrynę reklamową marki.
Citroën podjął się niepowtarzalnego dzieła architektonicznego, stawiając sobie jako jedyny warunek zachowanie funkcji „oryginalnej witryny”.
Cel przedsięwzięcia: integracja budynku ze strukturą miejską przy jednoczesnym utrzymaniu jego odrębności, nadanie temu miejscu ciepłej i przyjaznej atmosfery w nowoczesnym stylu.
Innowacja zobowiązuje: witryna Citroëna jest pierwszą nową inwestycją budowlaną na Polach Elizejskich od 32 lat.
C42 to ambitny projekt, inteligentna koncepcja i realizacja w oparciu o najnowsze technologie.
W wyniku przeprowadzonego na skalę międzynarodową konkursu architektonicznego z udziałem największych twórców, we wrześniu 2002 roku został jednomyślnie wyłoniony projekt autorstwa Manuelle Gautrand, który okazał się najtrafniejszą interpretacją marki zbudowaną wokół dwóch wiodących haseł: kreatywności i innowacji.
Kształt platform w pionowej osi, na których są umieszczone samochody, nadaje temu miejscu magiczny czar i poetykę.
Zewnętrzna konstrukcja z łamiącymi się płaskimi powierzchniami z logo marki przykuwa uwagę przechodniów.
Wszystkie elementy elewacji nawiązują do korzeni Citroëna, jego obecnej pozycji i wizji przyszłości.
C42 to przede wszystkim architektoniczne arcydzieło, nadzwyczajny sukces techniczny w obiekcie podlegającym surowym ograniczeniom. Architekt Manuelle Gautrand nadała tej przestrzeni nowy wyraz, wykorzystując scenografię opartą na pionowej osi, na powierzchni o szerokości 12 metrów i głębokości 30 metrów.
Wykonana ze szkła i stali powłoka o wadze 86 ton otacza cały budynek. Przeszklona powierzchnia (650 metrów kwadratowych) o oryginalnym kształcie całkowicie pokrywa wieżyczki i obrys budynku zarówno od strony przedniej elewacji, jak i dziedzińca. Każdy przeszklony element, który składa się na powłokę jest inny, a więc niepowtarzalny.
Wielkie Origami
„To także wielkie origami...”Architekt lubi w ten sposób określać swoje dzieło w nawiązaniu do japońskiej sztuki składania papieru: pierwotnie płaska elewacja tworzy następnie 19 szklanych piramid różnej wielkości, których brzegi wystają na odległość od 50 do 70 cm.
Dwa unoszące się motywy logotypu marki powtarzane w szklanych trójkątach elewacji unoszą się w nieskończoność. Poszczególne moduły od 4 do 6 ton zostały wyprodukowane i zmontowane przez specjalistów. Unikalny materiał umożliwia przyćmienie czerwieni logo w świetle dziennym i nadanie jej tajemniczego blasku nocą.
Wnętrze ukazuje atrium, które wyróżnia się modułową budową, mobilnością i doświetleniem.
Symbolika wnętrza nawiązuje do wspomnienia karuzeli z dzieciństwa i do marzeń dziecka bawiącego się garażem samochodowym … w naturalnej wielkości!
Wystrój wnętrza w tonacji stonowanej czerwieni i bieli, rozświetlonego naturalnym światłem w ciągu dnia i grą punktów oświetleniowych nocą, spełnia jeden zasadniczy cel: „poznać, zobaczyć i zrozumieć świat samochodów według Citroëna”.
C42: unikalna inwestycja w datach i w liczbach…
- marzec 2004: rozpoczęcie rozbiórki;- grudzień 2004: roboty ziemne i fundamenty;- luty 2005: montaż dźwigu i wzniesienie konstrukcji szkieletowej (październik);- listopad 2005: montaż logo na elewacji;- od lutego do maja 2006: montaż elementów szklanych;- sierpień 2006: rozpoczęcie prac wykończeniowych we wnętrzu budynku;- wrzesień 2007: otwarcie C42.
Warto wiedzieć…
- 30 metrów: wysokość budynku;- 12 metrów: szerokość budynku;- 2 „szewrony” wysokości 11 metrów i szerokości 3,5 m;- 650 m2 przeszklonej powierzchni;- 1200 m2 łącznej powierzchni na poziomie gruntu;- 5 miesięcy: okres realizacji montażu konstrukcji ze szkła.