Logo
WiadomościAktualnościCitroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka

Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
|
Aktualizacja

Wielofunkcyjny Jumper dostępny jest także w wersji 9-osobowej, która z powodzeniem spełnia swoje zadanie pasażerskie i dostawcze.

Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka
Zobacz galerię (34)
Auto Świat
Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka

To jeden z trojaczków produkowanych wspólnie przez francuski koncern PSA i włoskiego Fiata w Sevel. Dzięki temu spokrewnione technicznie są Fiat Ducato, Peugeot Boxer i Citroën Jumper. To także jedne z nielicznych modeli dostawczych o masie z załadunkiem powyżej 3,5 tony, w których zastosowano napęd przednich kół. Bogata oferta obejmuje wersje standardowe (z całkowicie blaszanym i przeszklonym nadwoziem), wersje kombi (do przewozu osób) oraz platformy do zabudowy z pojedynczą lub podwójną kabiną.

Testowana wersja okazała się samochodem uniwersalnym, który w zależności od potrzeb może być wykorzystywany do przewozu osób lub towarów. Tylne siedzenia dają się łatwo wymontować i wtedy uzyskujemy pojemną przestrzeń bagażową.

Dostęp do standardowego bagażnika, którego dolna krawędź znajduje się poniżej poziomu podłogi kabiny pasażerskiej, jest możliwy po otwarciu drzwi skrzydłowych. Jego wymiary to: długość dolnej płaszczyzny – 588 mm, odległość pomiędzy siedzeniami a drzwiami tylnymi - 632 mm oraz odległość od tylnej - 842 mm. W zupełności wystarcza do przewożenia bagażu każdego z 9 pasażerów.

Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka
Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówkaŻródło: Auto Świat

Trzy miejsca na przednim siedzeniu, to z jednej strony duże udogodnienie, ale z drugiej strony osoba zajmująca miejsce na środkowym siedzeniu może przeszkadzać kierowcy.

Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka
Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówkaŻródło: Auto Świat

Testowana wersja wyposażona była w automatyczną klimatyzację oraz radioodtwarzacz CD, a także dodatkowe gniazdko do podłączenia urządzeń zasilanych prądem zmiennym

Na pochwałę zasługują sporej wielkości, dzielone lusterka zewnętrzne, które ułatwiają kierowcy wszelkie manewry związane z cofaniem, czy parkowaniem pojazdu.

Testowany Citroën Jumper wyposażony był w czterocylindrowy silnik wysokoprężny 2,2 HDi o mocy 88 kW (120 KM) przy 3500 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm w zakresie od 2000 do 2300 obr./min. Ta jednostka sprawdza się w praktyce i w zupełności jest wystarczające do jazdy w ramach obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Jednak, co sprawdziliśmy na płycie lotniska, można tym autem przemieszczać się z prędkością ok. 150 km/h, chociaż ze względu na wysokie jego nadwozie, liczyć się trzeba z wpływem bocznego wiatru i większymi przechyłami na zakrętach.

Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówka
Citroën Jumper 2,2 HDi 120 Kombi: mały autobus i ciężarówkaŻródło: Auto Świat

Mocniejsza wersja silnika 2,2 HDi wyposażona jest w sześciostopniową przekładnie manualną. Przednie zawieszenie, to niezależne typu Mac Pherson, wahacze dolne trójkątne, sprężyny spiralne i amortyzatory hydrauliczne teleskopowe. Natomiast tylne, to resory wzdłużne piórowe wzmocnione i amortyzatory hydrauliczne teleskopowe. Standardowym wyposażeniem są systemy ABS + BAS + EBD.

Można mieć zastrzeżenia do komfortu jazdy, bo jest to pojazd o stosunkowo sztywnym zawieszenie, które reaguje na wszelkie nierówności nawierzchni. Pamiętać jednak należy, iż jest to przede wszystkim auto o charakterze dostawczym, w którym przewóz osób nie należy do funkcji priorytetowych. Szczególnie odczuwalne jest to w przypadku jazdy nieobciążonym pojazdem. Im większe obciążenie, tym lepszy komfort!

Wspomaganie układu kierowniczego ze zmienną siłą, uzależnioną od prędkości pojazdu, pozwala na łatwe manewry.

Citroën Jumper, to jedna z ciekawszych ofert na polskim rynku. Pojazd, który odstępny jest w różnych konfiguracjach i zabudowach. Nowoczesne nadwozie, funkcjonalne wnętrze, oraz nowoczesne, wydajne i oszczędne jednostki napędowe, to kolejne niekwestionowane cechy. Zaleta jest także pojemna przestrzeń ładunkowa i dopuszczalna ładowność (razem z kierowcą), która wynosi 1415 kg.

- ekonomiczny silnik 2,2 HDI 120- sześciobiegowa przekładnia manualna- funkcjonalne wnętrze- 9-osobowa kabina w wersji osobowej- dobra widczność z miejsca kierowcy do przodu i na boki- dwuskrzydłowe drzwi bagażnika- duże, dwuelementowe lusterka zewnętrzne- wielofunkcyjne koło kierownicy- automatyczna klimatyzacja- praktyczne schowki w kabinie- składane środkowe siedzenia

- wysoko usytuowana kabina pasażerska- reakcja na boczny wiatr- sztywne zawieszenie- brak czujnika cofania- brak wycieraczki tylnej szyby - spartańskie siedzenia

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi5
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa6
Praktyczne schowki8
Przyjemność z jazdy9
Widoczność do przodu9
Widoczność do tyłu4
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika8
Osiągi na niższych obrotach8
Moc na wyższych obrotach9
Głośność na niższych obrotach8
Głośność na wyższych obrotach9
Zużycie paliwa7
Stopnie skrzyni biegów10
Łatwość zmiany przełożeń8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu10
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych10
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)10
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9
Skuteczność hamulców9
Bagażnik
Wielkość bagażnika7
Możliwość załadunku bagażnika6
Funkcjonalność bagażnika8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia7,65

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika:wysokoprężny
Cylindry / zawory:4 / 4
Pojemność skokowa (cm3):2198
Moc (kW / obr./min):88 / 3500
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):320 / 2000 - 2300
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h):160
Rozmiary i masy:
Pojemność zbiornika paliwa (l):90
Masa gotowego do jazdy / nośność (kg):1845 / 1155
Rozmiar opon215/70 R15
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm):4963
b) szerokość (mm):2254
c) wysokość (mm):1404
d) rozstaw osi (mm):3000
e) rozstaw z przodu (mm):1810
f) rozstaw z tyłu (mm):1790
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: