Logo
WiadomościAktualnościCitroën: wzrost sprzedaży

Citroën: wzrost sprzedaży

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

W sytuacji bardzo zróżnicowanego rynku motoryzacyjnego w skali światowej, marka Citroën wykazała dużą aktywność i osiągnęła dobre wyniki na wielu rynkach.

Citroën: wzrost sprzedaży
Auto Świat
Citroën: wzrost sprzedaży

Rok 2006 upłynął przede wszystkim pod znakiem wprowadzenia nowych produktów, które wzbogaciły rynkową ofertę marki. Na szczególną uwagę zasługuje pełna, zróżnicowana stylizacyjnie i funkcjonalnie gama vanów. Obejmujeobecnie Xsarę Picasso, visiovan C4 Picasso (model pięciomiejscowy), zaprezentowany na początku 2007 roku, oraz Grand C4 Picasso (model siedmiomiejscowy), a także wieńczący ofertę model C8. W czerwcu 2006 roku wprowadzony został nowegy Jumpera, w najbliższych tygodniach w sprzedaży będzie nowy Jumpy. Całość uzupełnia prezentacjawysokiej klasy terenowego modelu sportowo-użytkowego C-Crosser, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w 2007 roku; stopniowy rozwój oferty handlowej C6 oraz rozbudowy gamy o model z silnikiem 2.2HDi 173 FAP, który jest również dostępny w modelu C5; nowa, mechaniczna, elektronicznie sterowana 6-przełożeniowa skrzynia biegów w modelach C4 i C4 Picasso.

Tak aktywnie wzbogacana oferta przełożyła się na wielkość sprzedaży światowej w 2006 roku na poziomie1 406 000 samochodów, co oznaczawzrost o 0,8 procenta w stosunku do 2005 roku. Udział rynkowy wEuropie Zachodniej wyniósł 6,5 procenta. Jednocześnie Citroën w dalszym ciągu rozwija sprzedaż poza Europą Zachodnią, zwiększając ją o piętnaście procent w stosunku do 2005 roku.

Spadek liczby zarejestrowanych samochodów w Europie Zachodniej

Na stabilnym rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1,1 procenta) sprzedaż Citroënawyniosła 1 079 000 samochodów. W trudnym kontekście rynkowym udział marki w rynku europejskim ukształtował się na poziomie6,5 procenta w stosunku do 6,7 procenta w 2005 roku.

We Francji, na rynku samochodów osobowych i dostawczych, który przeżył wyraźne załamanie w grudniu 2006 roku (minus 8,6 procenta), Citroën poprawił swój udział rynkowy z trzynastu procent w grudniu 2005 roku do 13,4 procenta w grudniu 2006. Firma osiągnęła 13,6-procentowy udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych, odnotowując w ostatnim kwartale wynik na poziomie 13,8 procenta, z tendencją stałego rozwoju, dzięki dynamicznemu rozszerzaniu oferty, zarówno w zakresie samochodów osobowych, jak i dostawczych.

W segmencie małych samochodów sukces C1 znalazł swoje potwierdzenie w sprzedaży blisko 23 500 samochodów w 2006 roku. Model Grand C4 Picasso (siedmiomiejscowy) liczy już 12 150 zamówień oraz ponad 5 900 zarejestrowanych samochodów od momentu wprowadzenia na rynek w październiku 2006 roku.Model ten uzyskał tytuł " Auto N°1" nadawany przez czytelników tygodnika Auto Plus. W grudniu łączna sprzedaż modeli Xsara Picasso/C4 Picasso stanowiła 2,9 procenta sprzedanych samochodów we Francji w stosunku do wyniku wynoszącego 1,6 procenta osiągniętego przezXsarę Picasso w grudniu 2005 roku.

Dobre wyniki C6 na przestrzeni całego roku (2 150 zarejestrowanych samochodów) należy analizować uwzględniając fakt, że samochód był dostępny na rynku dopiero pod koniec wiosny, a oferta ograniczała się do silników V6 aż do listopada 2006 roku.

Na rynku samochodów dostawczych Citroën kończy rok z wynikiemsiedemnastu procent, co oznacza spadek o 3,8 procenta na rynku, który wykazał wzrost o 4,8 procenta. Natomiast zmniejszenie sprzedaży o 2 900 samochodów należy interpretować w świetle rzeczywistego wzrostu o 11,5 procenta, który zostałby osiągnięty, gdyby oferta obejmowała porównywalną gamę. Wycofanie C15 pozbawiło markę sprzedaży 10 650 egzemplarzy w stosunku do 2005 roku.

Warto odnotować, że wersje dostawcze C2 (+9,5 proc.), C3 (+14,1 proc.) i C4 (+45,3 proc.) cieszą się doskonałym popytem znacznie przewyższającym ogólny osiągnięty wynik rynkowy, co potwierdza trafność oferty skierowanej do firm. Sukces handlowy Berlingo powiększa się(plus 19,1 procenta w stosunku do 2005 roku).

Wyniki rynkowe nowego Jumpera nie są jeszcze reprezentatywne, jednakże nowy model, bardzo dobrze przyjęty przez prasę branżową i wyróżniony tytułem samochodu dostawczego roku przez magazyn Argus, został już zamówiony w ilości 6 150 sztuk.

W Hiszpanii Citroën zakończył 2006 rok zajmując pierwszą pozycję na rynku samochodów osobowych i dostawczych (207 000 sprzedanych samochodów i udział w rynku wynoszący 10,9 procenta). Po raz pierwszy w swojej historii Citroën jest liderem na rynku samochodów osobowych. Sprzedaż ponad 158 000 samochodów zapewniła marce udział w rynku na poziomie 10,5%.Citroën zajmuje również wiodącą pozycję na rynku sprzedaży dla klientów indywidualnych (12,9 procenta).

W Niemczech sprzedaż Citroëna wzrosła o 15 procent, dając udział w rynku na poziomie 2,5 procenta. Łączny wzrost pozwolił Citroënowi na nowy rekord wielkości sprzedaży, wynoszący 92 000 samochodów. Model C1 został uznany za najbardziej oszczędny model w Niemczech przeztytuł Auto-Bild.

W Wielkiej Brytanii marka zwiększyła udział w rynku do 4,5 procenta, wielkość sprzedaży Citroëna osiągnęła poziom 120 000 egzemplarzy. Xsara Picasso jest najchętniej kupowanym modelem (blisko 28 000 zarejestrowanych samochodów). Na rynku minivanów oferowanych klientom indywidualnym Xsara Picasso zajmuje pozycję lidera.

We Włoszech, na rynku samochodów osobowych i dostawczych z tendencją wzrostową o 3,8 procenta, udział Citroëna wyniósł 5,1 procenta (130 000 sprzedanych samochodów). Na rynku klientów indywidualnych, który stanowi 72 procent całego rynku, Citroën zajmuje piąte miejsce.

W Belgii Citroën zajmuje pierwsze miejsce, osiągając 11,2-procentowy udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych.

Silny wzrost poza Europą Zachodnią

Poza Europą Zachodnią sprzedaż montowanych samochodów oraz części zamiennychCitroën wzrosła o 15 procent. Sprzedano 335 000 samochodów, co wzrost ostanowi 23,8 procent.

W Argentynie nabywców znalazło 15 000 samochodów, co oznacza wzrost o 29 procent, w Brazylii Citroën 35 000 samochodów(30 proc.), w Chile - ponad pięć tysięcy (12 proc.). Motoryzacyjny rynek chiński, który osiągnął wielkość 4 200 000 samochodów, ma szansę stać się drugim co do wielkościrynkiem światowym i charakteryzuje się w dalszym ciągu silną tendencją wzrostową. Sprzedaż 120 000 samochodów w2006 roku (plus 19,8 proc.), dała marce udział na poziomie 2,6 procenta. Obecnie oferowana gama Citroëna wChinach jest najszersza w historii.

W 6 głównych krajach Europy Środkowej i Wschodniej (Polska, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja), gdzie rynek samochodów osobowych i dostawczych charakteryzuje się ogólnym wzrostem o 1,7% procenta, sprzedaż Citroëna zwiększyła się o 6,7 procent, a udział w rynku wzrósł zdo 5,4 procenta. W Republice Czech, Citroën sprzedał o 3 000 samochodów więcej, co umożliwiło zwiększenie udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych z 3,5 procenta w 2005 roku do 5 procent w 2006 roku. Na Węgrzech, gdzie rynek samochodów osobowych i dostawczych wykazuje spadek o 4,9% procenta, koncern zdołał utrzymać swoją pozycję (8 000 sprzedanych egzemplarzy) i zwiększył udział w rynku do 3,7 procenta.

W Turcji sprzedaż wyniosła 14 000 pojazdów. Udział rynkowy marki zwiększył się do 2,4 procenta , w szczególności dzięki udanym premierom C4 MCP i C1.

W Rosjifirma zwiększyła sprzedaż o 72% procent(12 000 egzemplarzy) na rynku o bardzo dynamicznej tendencji wzrostowej i zwiększyła swój udział rynkowy do 1,8 procenta. Blisko połowa sprzedaży przypada na model C4 (w tym połowa to C4 coupé).

Gama pod znakiem innowacji i dynamizmu

W 2006 roku Citroën potwierdził swój dynamiczny rozwój i innowacyjność, proponując nowe modele i technologie, które potrafią umiejętnie połączyć parametry techniczne idbałość o środowisko.

Model Grand C4 Picasso (siedmiomiejscowy), zaprezentowany po raz pierwszy z okazji światowego salonu samochodowego w Paryżu w 2006 roku doskonale odzwierciedla tą strategię, otwierając nową epokę w segmencie minivanów. Jest to pierwszy visiovan, o bardzo dużej przeszklonej powierzchni i przestronnym, adaptowalnym wnętrzu. Grand C4 Picasso zapewnia pasażerom bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, o czym świadczy 5 gwiazdek uzyskanych w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Od momentu wprowadzenia na rynek w październiku 2006 roku sprzedano 24 000 samochodów Grand C4 Picasso. Jest to bardzo dobry wynik, świadczący o zainteresowaniu klientów samochodami tego typu.

Obecnie Citroën wzbogaca gamę minivanów, prezentującw pierwszym kwartale 2007 roku drugi visiovan C4 Picasso (pięciomiejscowy). Nowy minivan o charakterystycznej sylwetce wyróżnia się już na pierwszy rzut oka swoim dynamicznym i jednocześnie bardzo urzekającym stylem.

Na rynku minivanów Citroën jest jedynym producentem oferującym trzy modele, z których każdy posiada odmienną osobowość i własny styl. Podobnie jak dla reszty modeli osobowych, marka tworzy pełną gamę minivanów o zróżnicowanej stylizacji i funkcjach, która składa się z modeli Xsara Picasso, C4 Picasso (pięciomiejscowy), Grand C4 Picasso (siedmiomiejscowy) oraz duży C8.

Wyniki Citroëna w tym segmencie są bardzo korzystne, ponieważ sprzedaż w skali światowej Xsary Picasso w połączeniu zwynikami C4 Picasso zwiększyły się z186 000 w 2005 roku do 207 000 samochodów w 2006 roku, co oznacza wzrost o 11,3 procenta.Przyjęta strategia w segmencie minivanów znajduje w ten sposób swoje potwierdzenie. Obecnie Citroën przygotowuje dalszy rozwój oferty poprzez wprowadzenie do sprzedaży modelu C4 Picasso w wersji pięciomiejscowej.

Pozostała część gamy Citroëna również wykazuje dynamiczny potencjał generowany przez udane premiery handlowe nowych modeli.

Na pierwszym miejscu należy tu wymienić C1, o którego sukcesie handlowym świadczy najlepiej 90 000 sprzedanych samochodów w 2006 roku. C1 skutecznie uzupełnia gamę małych samochodów, łącznie z C2, C3 i C3 Pluriel.

Berlingo również osiąga bardzo dobre wyniki. Sprzedano 195 000 samochodów w skali światowej w 2006 roku, co stanowi 15-procentowy wzrost dla tego modelu, którego sukces jest niepodważalny.

C4 potwierdza sukces handlowy, osiągając sprzedaż światową na poziomie239 000 egzemplarzy w 2006 roku. Ta popularność wynika z uznanych wartości tego modelu, który zdobył wiele wyróżnień, w tym nagrodę World Design of the Year.

Od lipca 2006 roku, C4 jest również dostępny znową, mechaniczną, elektronicznie sterowaną, 6-przełożeniową skrzynią biegów (MCP). Skrzynia MCP, współpracująca z silnikiem wysokoprężnym HDi 110 FAP, zapewnia komfort i przyjemność kierowania na najwyższym poziomie, umożliwiając jednocześnie zmniejszenie zużycia paliwa od 3 do 5 procent w stosunkudo tradycyjnej, mechanicznej skrzyni biegów.

Visiovany C4 Picasso są również oferowane z nową skrzynią MCP.

Gama C5 jest obecnie wyposażona w nowy silnik diesla 2.2 HDi 173 KM DIN z filtrem cząstek stałych (FAP). Dzięki licznym nowatorskim rozwiązaniom silnik wyróżnia się doskonałą mocą i parametrami jazdy, a jednocześnie jest przyjazny dla środowiska i wykazuje niskie zużycie paliwa. Silnik HDi 173 FAP pozycjonuje C5 na wysokim miejscu w segmencie. Model został sprzedany w ilości73 000 sztuk w skali światowej w 2006 roku.

Zwięczający gamę Citroën C6 stanowi wzorcowy model w segmencie samochodów luksusowych. Od października 2006 roku C6 jest wyposażony w nowy silnik wysokoprężny 2.2 HDi 173 KM DIN.

Model został już sprzedany w ilości 7 000 egzemplarzy, co stanowi satysfakcjonujący wynik, zważywszy jego dostępność na rynkach rozwijaną stopniowo od momentu premiery pod koniec maja. Ponadto w pierwszym okresie oferta C6 ograniczała się do silników V6.

C-Triomphe i C2 Chine, to dwa nowe modele wprowadzone na rynek chiński w 2006 roku. Citroën, który sprzedał w Chinach 700 000 samochodów w ciągu ostatnich piętnastu lat odgrywa znaczącą rolę na tym rynku. Z myślą o dalszym rozwoju marka wprowadziła w 2006 roku dwa nowe modele specjalnie opracowane pod kątem oczekiwańchińskich klientów.

C-Triomphe jest trójbryłowym sedanem produkowanym w Chinach na bazie C4, z wydłużonym rozstawem osi, który umożliwia zwiększenie przestronności wnętrza oraz pojemności bagażnika. Model spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem od momentu wprowadzenia do sprzedaży w maju 2006 roku(do chwili obecnej został sprzedany w ilości 20 500 sztuk).

Od listopada 2006 roku model C2 Chine, który został w pełni przystosowany do tego rynku, uzupełnia chińską gamę obok C-Triomphe. Jest to pierwsza oferta Citroëna produkowana i sprzedawana w segmencie małych, 5-drzwiowych modeli.

Równolegle do tych dwóch nowości produkowanych w zakładzie Wuhan, Citroën rozszerza ofertę w oparciu o dwa importowane modele C4 Coupé i C6 w odpowiedzi na potrzeby chińskich klientów. W ten sposób, obok tradycyjnych modeli Fukang, Fukang 998 i l’Elysée, Citroën proponuje pełną gamę nowoczesnych samochodów o bardzo dobrych parametrach, obejmującą C2 Chine, Xsara Picasso, C-Triomphe, C4 Coupé, C5 i C6.

Od wielu lat Citroën zajmuje wiodącą pozycję na rynku lekkich samochodów dostawczych. Nieustanne dostosowywanie gamy do tendencji rynku umożliwiło marce osiągnięcie w2006 roku udziału w rynku europejskim na poziomie9,3 procenta. Obecnie koncern umacnia swoją pozycję na tym rynku, wprowadzając wkrótce do sprzedaży nowy model Jumpy.Nowy model jest wyposażony w liczne innowacje technologiczne oraz w pełny zestaw urządzeń zwiększających komfort, przyjemność kierowania i bezpieczeństwo.Wysoki poziom oferowanych funkcji pozwoli na zdobycie nowych, coraz bardziej wymagających klientów.

Citroën Jumper, oferowany w sprzedaży od czerwca 2006 roku, proponuje najnowsze rozwiązania techniczne oraz całkowicie zmodernizowaną sylwetkę z nowymi możliwościami licznych konfiguracji pod względem pojemności i ładowności. Wyniki handlowe są bardzo obiecujące, ponieważ do chwili obecnej nowy Jumper został sprzedany w ilości 45 000 sztuk w skali światowej.

Od lata 2007 Citroën rozszerzy swoją ofertę w Europie wprowadzając terenowy samochód sportowo-użytkowy C-Crosser. Nowa propozycja nawiązuje do pojazdów o klasycznej sylwetce (sedan, kombi lub van) a jednocześnie do samochodówz napędem na cztery koła, oferując dynamiczne funkcje, przestronność i komfort nanajwyższym poziomie w obydwu tych kategoriach. Jego podstawowe atuty to: urzekająca sylwetka, konfiguracja miejsc5 + 2 w połączeniu z modułową budową, integralny system napędowy zapewniający wszechstronność eksploatacji oraz przyjazny dla środowiska silnik Diesla HDi z filtrem cząstek stałych (FAP).

Duch sportu

Z okazji powrotu na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata w najbliższym sezonie Citroën zaprezentował pod koniec 2006 roku specjalne serie C2 i C4 «by Loeb». Niezależnie od zamiaru dalszego rozwoju gamy wprowadzenie na rynek specjalnych serii « by Loeb » stało się dla Citroëna okazją dla uhonorowania Sébastiena Loeba, którego liczne sukcesy sportowe przyczyniają się do poprawy wizerunku marki.

W dziedzinie sportowej w 2006 roku Citroën Sport dołożył wszelkich starań, aby zaoferować zespołom sportowym modele Xsary WRC o możliwie jak najlepszych osiągach. Trzeci tytuł mistrza świata w kategorii kierowców uzyskany przez załogę Sébastien Loeb / Daniel Elena, startujących w zespole Kronos jest tego najlepszym dowodem. Niezależnie od przebudowy modelu Xsara WRC pod kątem obowiązujących w 2006 roku przepisów, Citroën Sport przygotował również swój oficjalny powrót do rajdów w 2007 roku, rozwijając nowy model C4 WRC. Został on dopracowany w dużej mierze z udziałem potrójnego rajdowego Mistrza Świata 2004, 2005 i 2006, Sébastiena Loeba. O sukcesach w Rajdzie Monte Carlo piszemy obok.

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: