Rajd Bułgarii 2010, po raz pierwszy włączony do kalendarza WRC, będzie nowością dla zespołu Citroën Total World Rally Team. Sébastien Loeb i Daniel Elena, aktualni liderzy klasyfikacji kierowców, będą się starali odnieść czwarte zwycięstwo w tym sezonie. Aby tego dokonać, będą musieli stoczyć pojedynek z kolegami z zespołu – załogą Dani Sordo i Marc Martí, zawsze bardzo szybką na trasach asfaltowych.

Rajd Bułgarii 2010, wielki klasyk Rajdowych Mistrzostw Europy, w bieżącym sezonie awansuje do statusu rundy Mistrzostw Świata WRC. Citroën raz triumfował już w tym rajdzie: dziesięć lat temu zwyciężył w nim Bruno Thiry, jadący Xsarą Kit-Car. Ale obie załogi zespołu Citroën World Rally Team czyli Loeb / Elena i Sordo / Martí znajdą się na bułgarskich trasach po raz pierwszy.

„Trudno jest mi wyrobić sobie przekonanie o tym, co nas czeka w tym rajdzie, bo opowiadały mi o nim różne osoby – każda trochę inaczej” – śmieje się Dani Sordo.- „Na razie pewne jest to, że odcinki specjalne są szerokie i szybkie, a nawierzchnia miejscami nie jest w najlepszym stanie… Ale nie obawiamy się tego. Mechanicy naszego zespołu doskonale znają C4 WRC i na pewno będą potrafili ustawić auta optymalnie do warunków, jakie tam napotkamy”.

Rajd Bułgarii 2010 ma swoją bazę w Borowcu, najstarszej stacji narciarskiej w tym kraju. Składa się z tras górskich w okolicach tej miejscowości. W programie jest tylko 14 odcinków specjalnych, pomiędzy którymi zawodnicy wracać będą na serwis na lotnisku w Dolnej Banyi. „Oesów jest mało, a do tego niektóre powtarzają się, raz przejeżdżane w jedną, a raz w drugą stronę” – kontynuuje Sordo.

„W przeciwieństwie do rund szutrowych, szósta pozycja startowa nie będzie dawać korzyści, szczególnie, jeżeli pierwsi zawodnicy wyrzucą na drogę dużo żwiru na cięciach. Jednak cieszymy się, że czeka nas runda asfaltowa. Już od dawna nie jechaliśmy po tej nawierzchni, na której zawsze jesteśmy mocni”.

Sébastien Loeb, który od 2005 r. wygrał wszystkie rajdy rozgrywane na asfalcie, uważany jest za faworyta, choć przecież mówimy o pierwszej edycji tego rajdu, zupełnie nowego w formacie WRC.

„To prawda, że na asfalcie zawsze wypadamy dobrze. Jestem w podobnej sytuacji jak Dani: dostaliśmy trochę informacji o czekających nas odcinkach specjalnych, ale nie skupiałem się na tym szczególnie, bo i tak nie zmienia to nic w sposobie naszych przygotowań. Dopiero podczas zapoznania przekonamy się, do czego podobne są te trasy”.

Tym razem zadanie dla obydwu załóg zespołu Citroën Total World Rally Team jest identyczne: walczyć o zwycięstwo i zdobyć jak najwięcej punktów w obydwu klasyfikacjach. Sébastien Loeb, mający na swoim koncie trzy wygrane rajdy i dwa drugie miejsca w sześciu rundach, jest zdecydowanym liderem w klasyfikacji kierowców i ma 38 pkt przewagi nad drugim w tabeli Sébastienem Ogier. Dani Sordo po trudniejszym rozpoczęciu sezonu zajmuje szóstą pozycję.

W klasyfikacji producentów Citroën prowadzi, mając 26 pkt przewagi nad swoim rywalem.

Rajd Bułgarii 2010 (runda 7/13) (8 – 11 lipca 2010)

Nawierzchnia: asfalt

Miejsce: Borowiec

Informacje praktyczne: Park serwisowy znajduje się na terenie lotniska Dolna Banya, o 25 km na wschód od Borowca. Baza rajdu i biuro prasowe usytuowane są w Hotelu Rila w Borowcu.

Sprawy techniczne: silniki Citroënów C4 WRC, przeznaczone do wykorzystania w Rajdzie Bułgarii, będą musiały następnie wystarczyć na Rajdy Finlandii i Niemiec.

Opony: W całym rajdzie każda załoga ma prawo wykorzystać w sumie 40 szt. opon Pirelli, wybranych spośród 40 szt. opon o twardej i 20 szt. opon o miękkiej mieszance.

Zapoznanie: zaplanowane jest na wtorek 6 lipca w godz. od 8:00 do 19:00 i na środę 7 lipca w godz. od 7:00 do 19:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasy wszystkich odcinków specjalnych dwukrotnie, z prędkością maks. 70 km/h.

Odcinek testowy: odbędzie się w czwartek 8 lipca, w godz. od 8:00 do 12:00 w Momin Prohoud, na trasie długości 2,65 km, którego start znajduje się o 9 km od parku serwisowego. Start w czwartek 8 lipca, sprzed Hotelu Rila Park, od godz. 20:00. Trasa: w sumie 1069,56 km, w tym 14 odcinków specjalnych (7 różnych) o łącznej długości 354,10 km.

Rajd Bułgarii 2010 - program:

Etap 1 – piątek 9 lipca: 384,82 km, w tym 4 OS (2 różne) na łącznym dystansie 118,68 km. Start: godz. 9:00. OS1: Batak Lake (31,77 km); OS2: Belmeken Lake (27,57 km). Serwis A (13:02 / 30 min.). OS3: Batak Lake (31,77 km); OS4: Belmeken Lake (27,57 km). Serwis B (17:14 / 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 20:14.

Etap 2 – sobota 10 lipca: 489,50 km w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 140,90 km. Start: 7:00. Serwis C (7:00 / 15 min). OS5: Sestrimo (27,46 km); OS6: Peshtera (18,13 km); OS7: Lyubnitsa (24,86 km). Serwis D (12:24 / 30 min.). OS8: Sestrimo (27,46 km); OS9: Peshtera (18,13 km); OS10: Lyubnitsa (24,86 km). Serwis E (17:33 / 45 min). – Ostatni samochód w parc fermé o godz. 20:33.

Etap 3 – niedziela 11 lipca: 195,24 km, w tym 4 OS (2 różne) na łącznym dystansie 94,52 km. Start:8:00. Serwis F (8:00 / 15 min.). OS11: Muhovo (29,53 km); OS12: Slavovitsa (17,73 km). Serwis G (10:51 / 30 min.). OS13: Muhovo (29,53 km); OS14: Slavovitsa (7,73 km). Serwis H (13:15 / 10 min). Meta o 14:00.