Auto Świat Wiadomości Aktualności Co dają magnetyzery?

Co dają magnetyzery?

Dla jednych magnetyzery to genialny wynalazek, dla innych szarlataneria. Według zapewnień producentów mają oszczędzać paliwo, poprawiać dynamikę, zmniejszać emisję substancji toksycznych. Jak jest naprawdę? Przeczytajcie wyniki naszego testuCo zrobić, aby samochód był oszczędniejszy? Zdjąć nogę z gazu! To niezawodny sposób, ale niestety mało spektakularny. Nie każdy chce przecież jeździć powoli i na niskich obrotach, jak przysłowiowy taksówkarz. Od kilku lat popularnością cieszą się tzw. magnetyzery: urządzenia małe, łatwe w montażu, mające w założeniu oszczędzać paliwo, a jednocześnie powodować wzrost dynamiki auta. Jeżeli dodamy do tego redukcję zawartości substancji toksycznych w spalinach, to pozostaje tylko zadać sobie pytanie: dlaczego samochody opuszczające fabrykę nie są wyposażane w magnetyzery?Inwestycja ma się zwrócić Wydatek jest spory. W zależności od rodzaju układu zasilania samochodu należy zamontować od jednego do nawet kilku magnetyzerów według zasady: im bardziej nowoczesne (i droższe) auto, tym więcej.

Co dają magnetyzery?
Auto Świat
Co dają magnetyzery?
Co dają magnetyzery?
Co dają magnetyzery?Żródło: Auto Świat

Na opakowaniu amerykańskiego Magnetizera nie znajdziemy żadnych informacji po polsku, ale na polskiej stronie WWW dowiemy się, że aby "zaspokoić" silnik naszej Primery, potrzeba aż siedem magnetyzerów w sumie za ponad 600 zł! W przypadku Dynamic Fuela stosujemy tylko jedno urządzenie, ale ono samo stanowi wydatek 585 zł.Co otrzymujemy w zamian? Na opakowaniu "magnetizera" napisano: "użytkownicy osiągają nawet 35-proc. oszczędności na paliwie", moc wzrasta średnio o 7-11 proc., a toksyczność spalin zredukowana jest nawet o 80 proc! Producent zapewnia też, że można nawet usunąć katalizator z pojazdu - zestaw magnetyzerów zastąpi go z powodzeniem.Multimag kusi zmniejszeniem zużycia paliwa co najmniej o 13 proc., wzrostem mocy i dynamiki auta o ok. 10 proc., a także redukcją substancji toksycznych o ok. 80, a nawet 90 proc. "Zmniejszenie zużycia paliwa oraz wzrost mocy i dynamiki są tak rewelacyjne, że aż niewiarygodne. Nie podajemy ich oficjalnie w materiałach informacyjnych, aby pozostawić satysfakcję klientom" - wabi Multimag.I wreszcie Maksor Dynamic Fuel - magnetyzer przepływowy, wpinany w przewód doprowadzający paliwo do silnika.

Producent podaje niewiele liczb, ale w ciekawy sposób zapewnia o dużej atrakcyjności urządzenia. Według producentów magnetyzery nie od razu poprawiają właściwości samochodów. Trzeba przejechać od kilkuset do nawet 2 tys. km, aby silnik oczyścił się i "przyzwyczaił" do nowych warunków. Moc ma narastać stopniowo, co utrudnia przeprowadzenie testów. Jednak czytając informacje zawarte na stronach WWW dystrybutorów magnetyzerów, natkniemy się i na taką informację, że "aktywator działa natychmiast po zainstalowaniu. Już po 10-15 km od montażu silnik będzie lepiej przyspieszał i wykaże większą elastyczność, gdyż wzrosła jego moc".Magnetyzer nakładkowy to dwie blaszki z magnesami. Obejmują przewody doprowadzające do silnika paliwo, powietrze, ciecz chłodzącą. Montaż magnetyzera przepływowego wymaga przecięcia przewodu paliwowego. Uwaga! Szczególnie w samochodach z wtryskiem paliwa niefachowe operacje w tym miejscu grożą pożarem!

W seryjnym aucie wzrost dynamiki o 10-15 proc. to dużo. Często konieczna jest ingerencja w elektronikę, a w wielu silnikach pozostaje jedynie tuning mechaniczny. Jednak nawet taki przyrost mocy trudno "wyczuć", jeśli postępuje on stopniowo. Człowiek przyzwyczaja się łatwo do przyspieszenia i raczej z czasem odczuwa znudzenie osiągami auta niż poprawę przyspieszenia. A jednak użytkownicy magnetyzerów często deklarują zauważalną poprawę dynamiki aut. Kluczem może być... pozytywne nastawienie i wiara w działanie tych urządzeń. Zaś zmniejszenie spalania może wynikać z oszczędniejszego stylu jazdy. Precyzyjne pomiary zużycia paliwa są niezwykle skomplikowane. Testy trakcyjne na trasie czy w ruchu miejskim są wystarczająco dokładne przy porównywaniu różnych samochodów, natomiast w sytuacji, gdy badamy skuteczność działania różnych akcesoriów, trzeba wykonywać testy przed ich montażem i potem, eliminując czynniki mające wpływ na wynik - natężenie ruchu, temperaturę, obciążenie auta itp. Dlatego w celu ustalenia faktycznego zużycia paliwa zdecydowaliśmy się na skorzystanie z usług profesjonalnego laboratorium. Badanie mocy i momentu obrotowego zleciliśmy firmie wyspecjalizowanej w modyfikacji silników i pomiarach tego typu. Pomiędzy pomiarami wstępnymi i po montażu magnetyzerów auta były intensywnie użytkowane, aby zgodnie z zaleceniami producentów magnetyzerów silniki przepracowały dostatecznie długi czas, miały odpowiedni przebieg i mogły się wystarczająco "namagnesować".

Jeszcze przed uzyskaniem rezultatów zostaliśmy oskarżeni o manipulacje i złą wolę przez jednego z producentów magnetyzerów, który przypadkowo dowiedział się o trwających testach i z góry założył, że testy wypadną negatywnie. Sugerował, że prawidłowe wyniki pomiarów uzyskamy, stosując metodologię znaną wyłącznie producentowi tych urządzeń.Czar prysł Gdy silniki przepracowały już tyle, ile trzeba, powtórzyliśmy pomiary i... Okazało się, że pieniądze wydane na magnetyzery lepiej spożytkować w inny sposób. Według specjalistów otrzymane wyniki nie dają podstawy, aby stwierdzić jakiekolwiek pozytywne oddziaływanie tych urządzeń.Łatwo uwierzyć Czytając materiały reklamowe producentów magnetyzerów, dowiadujemy się, że o ich skuteczności wypowiedziały się pozytywnie dziesiątki renomowanych firm i instytucji. Na potwierdzenie są tam wyniki badań, logo różnych marek samochodów. Jak to możliwe? Kto się pomylił? Sprawdziliśmy to, pytając przedstawicieli "podpisanych" firm (ich odpowiedzi obok). I teraz jesteśmy już pewni: to bardzo sprytne wprowadzanie klienta w błąd.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: