Mężczyzna podjeżdżający pod wykwintną restaurację dwumiejscowym Porsche 911 wysyła sygnał, że jest zdeterminowanym, spełnionym zawodowo profesjonalistą w średnim wieku. Facet za kierownicą Audi RS4 sedan z równą pewnością siebie robi zakupy na Rodeo Drive i zawiera kontrakty na Park Avenue.Na zdjęciach: Najlepsze luksusowe samochody w dobrej cenie Na zdjęciach: Najtańsze luksusowe samochodyNa zdjęciach: Najbardziej oczekiwane luksusowe pojazdy 2008

Kobiety również podlegają tym samym prawom. Kobieta w SUV’ie Lexus RX 350 najprawdopodobniej jest absolwentką college’u, która jest aktywna zawodowo, ma męża i dzieci. Natomiast dama wychodząca z Jaguara XF jest miłośniczką luksusu, która równie dobrze może być panną, co mężatką.

"XF to bardzo nowoczesny model", mówi Anne Clinard, rzecznik Jaguar North America. "Taki samochód świadczy o pewności siebie i umiłowaniu życia na wysokim poziomie. Ludzie wiedzą, że jego właściciel nie zadowoli się byle czym i lubi wyróżniać się z tłumu".

Strategie marek

Producenci samochodów tacy jak Jaguar wiedzą, że dla niektórych osób samochód jest czymś więcej, niż środkiem transportu; to sposób wyrażenia swojego stylu.

Dlatego postanowiliśmy spytać producentów, co najchętniej kupowane samochody dla kobiet i mężczyzn, według J.D. Power and Associates, mówią o swoich właścicielach. Nasze opinie oparliśmy na danych statystycznych dostarczonych przez koncerny motoryzacyjne.

"Nowe pokolenie konsumentów postrzega samochód, jako część garderoby", mówi Wesley Brown, partner w Iceology, firmie konsultingowej z Los Angeles zajmującej się badaniem trendów rynkowych. "Mamy klientów, którzy twierdzą, że ich BMW lub Jeep to ostatnia część garderoby, jaką wkładają przed wyjściem z domu. Tego typu osoby przejmują się kolorem swojego iPod’a i wydają 200 albo 300 dolarów na modne okulary przeciwsłoneczne".

Co według ciebie niektóre samochody mówią o swoich właścicielach? Wyraź swoje zdanie. Dodaj opinię do działu "Komentarze czytelników" poniżej.

Na szczycie listy zalet luksusowych samochodów kobiety umieszczają bezpieczeństwo, niezawodność i wartość. Mężczyznom chodzi o coś dokładnie przeciwnego: osiągi, moc i styl.

Przyjrzyjmy się Porsche 911. Nabywcy tego modelu to w 86,8% mężczyźni o średniej wieku 51 lat i średnim dochodzie 390 000 dolarów rocznie. To osoby dążące do sukcesu, które lubią czasem sprawić sobie nagrodę za osiągnięcie swoich celów.

"To zdeterminowani nabywcy", mówi Tony Fouladpour, rzecznik prasowy korporacji. "Już przed laty obiecali sobie, że kupią taki samochód, gdy osiągną pewien etap w swoim życiu".Na zdjęciach: Najlepsze luksusowe samochody w dobrej cenie Na zdjęciach: Najtańsze luksusowe samochodyNa zdjęciach: Najbardziej oczekiwane luksusowe pojazdy 2008

Jeśli szukasz miłości, raczej trzymaj się z dala od kobiet jeżdżących SUV’ami. Mike Michels, rzecznik Lexus/ Toyota (nyse: TM - news - people) mówi, że 66% nabywców modelu RX 350 to kobiety, z których 78% to mężatki. Ich średnia wieku to 55 lat, a średni dochód wynosi 141 000 dolarów rocznie. Blisko 25% z nich ma dzieci w wieku poniżej 18 lat, co pozwala domyślać się, że wiele z nich nie ma dzieci.

"To wymagające kobiety sukcesu, które mogą pozwolić sobie na ładne rzeczy, ale kupią je tylko wtedy, gdy mają ku temu rozsądne powody", mówi Michels. "Liczą na luksus, nowoczesność i dobrą rozrywkę. Cenią sobie bezpieczeństwo, funkcjonalność i nie ulegają kaprysom".

Producenci samochodów zbierają tego rodzaju dane, aby móc skuteczniej sprzedawać swoje produkty określonym grupom. Ponadto, dzięki nim mogą doradzać projektantom i inżynierom, jak budować samochody skierowane do konkretnych odbiorców.

"Warto znać swojego klienta", mówi Rob Moran, rzecznik firmy Mercedes-Benz. "Wolimy strzelać z celnego karabinu, a nie ze śrutówki. W ten sposób oferujemy klientom programy odpowiadające ich stylowi życia i organizujemy ciekawe imprezy".

Precyzyjne dane statystyczne pozwalają też docierać do małych grup konkretnych nabywców. Volvo cieszy się z faktu, że ich produkty wybierają kobiety, zwłaszcza matki, które cenią sobie przede wszystkim bezpieczeństwo. Jednak marka ta stara się też dotrzeć do kobiet niezamężnych, którym również zależy głównie na bezpieczeństwie jazdy.

Volvo słynie z produkcji bezpiecznych, rodzinnych samochodów, lecz ostatnio rozszerza swoje zabiegi marketingowe o ofertę dla młodszych, niezamężnych kobiet projektując bardziej nowoczesne, zaokrąglone auta. Właśnie do takich młodych i niezależnych kobiet poszukujących bezpieczeństwa i stylowej linii adresowany jest model S40, dostępny już od 24 365 dolarów.