mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Tylko francuskie firmy mogą pochwalić się wzrostem sprzedaży. Szczególne powody do dumy mogą mieć Peugeot i Citroen. O 43 samochody więcej niż przed rokiem sprzedała również Toyota. Największy spadek sprzedaży dotknął Daewoo. Firma ta sprzedała 39,5 tys. samochodów w porównaniu z 53,5 tys. w roku ubiegłym. Sporo straciły Ford, Skoda i Opel. W przypadku Skody i Opla sytuacja może się zmienić na lepsze, gdyż na naszym rynku pojawiły się już nowe modele tych firm: Fabia i Agila. Zainteresowanie nimi jest duże. Ponadto mocną pozycję w pierwszej dziesiątce, zdominowanej przez Fiata i Daewoo, zajmuje Skoda Felicia. Wśród przyczyn utrzymującej się od początku roku tendencji spadkowej najczęściej wymienia się wzrost podatku akcyzowego i idący za nim wzrost cen samochodów. Firma Samar analizująca rynek motoryzacyjny w Polsce podaje, że średnia cena nowego samochodu w kwietniu przekroczyła 40 tys. złotych. Przed rokiem była ona o 5 tys. zł niższa. Podatek akcyzowy dotkliwy okazał się dla rodzimych producentów. O prawie 19 proc. spadła w związku z tym sprzedaż aut z fabryk i montowni w Polsce. Wzrosła natomiast sprzedaż importowanych o blisko 28 proc. Wprawdzie importerzy płacą wyższą akcyzę, ale zmniejszyło im się cło. Prawdopodobnie spadek ceł sprawił też większe zainteresowanie prywatnym sprowadzaniem używanych samochodów z zagranicy. W niektórych przypadkach może to być już opłacalne. Według firmy Samar za najtańszy samochód zapłacono 13 500 złotych, najdroższy zaś kupiono za 592 184 złotych, a należy on do segmentu aut supersportowych. Najwięcej trzeba zapłacić za samochód luksusowy. Średnio jest to ponad 260 tys. złotych. Przeciętna cena samochodu z klasy średniej niższej, mającej największy udział w naszym rynku (29,3 proc.), wynosiła 46,3 tys. złotych, a w klasie mini ponad 21 tys. Nie są to małe pieniądze, a zważywszy na wzrastające odsetki kredytów trudno się dziwić, że coraz mniej obywateli naszego kraju kupuje nowe samochody. Tym bardziej że w ostatnich trzech latach praktycznie co 6 rodzina stała się właścicielem nowego auta.
Coraz drożej
Kolejny miesiąc spadku sprzedaży nowych samochodów odnotowała większość firm obecnych na polskim rynku. Od stycznia do kwietnia tego roku na naszych drogach pojawiło się 187228 aut, o blisko 14 tys.