Logo

Czas Ducati

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Po raz pierwszy w historii mistrzostw do klasy 500 dołączono motocykle z silnikami czterosuwowymi o pojemności skokowej sięgającej aż 990 ccm. Ta nowa kategoria nosi nazwę MotoGP.

Czas Ducati
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Czas Ducati

Dotychczasowa dominacja japońskich motocyklowych gigantów może dzięki temu posunięciu zostać zniwelowana. W niższych klasach 125 i 250 ccm pierwszoplanowe role zaczynają odgrywać zawodnicy na włoskich motocyklach Aprilia i Gilera, a także hiszpańskim Derbi. Teraz kolej na atak Europy w najważniejszej kategorii MotoGP. Pierwszy ruch został już zrobiony. Włoska marka Ducati zaprezentowała swój motocykl dla tej klasy. Czy w przyszłym sezonie zdoła on nawiązać równą walkę z Hondą, Yamahą i Suzuki? Czy będzie równie dobry w wyścigach Grand Prix, jak jest w mistrzostwach kategorii superbike?Firmę Ducati założyło w 1926 roku trzech braci Adriano, Bruno i Marcello Ducati. Początkowo wytwarzała ona elementy elektryczne oraz podzespoły radiowe. Na świecie dużo większą popularność przyniosła jej produkcja motocykli. W połowie lat czterdziestych inżynier Aldo Farinelli skonstruował niewielki silnik do montowania w rowerach. Była to czterosuwowa jednostka o pojemności 48 ccm i mocy maksymalnej 1,5 KM. Nazwano ją Cucciolo, czyli szczeniak. Tym motorem zainteresowało się Ducati. W 1946 roku przejęło prawa do tego silnika. W kolejnych latach pojawiły się pierwsze motocykle o małolitrażowych silnikach spod znaku Ducati. Potem zaczęto budować znacznie mocniejsze pojazdy i startować w wyścigach łącznie z zawodami Grand Prix.Największe jednak sukcesy włoska marka odniosła w wyścigach superbike. W mistrzostwach świata Ducati dziewięć razy zdobyło tytuł w kategorii jeźdźców i dziesięć razy w klasyfikacji producentów (1991--1996 oraz 1998-2001). Łącznie zawodnicy dosiadający tych motocykli wygrali (do początku kwietnia 2002) 185 mistrzowskich wyścigów.W bieżącym roku trzy najnowsze, przygotowane przez fabrykę, Ducati 998R otrzymało trzech motocyklistów - Australijczyk Troy Bayliss i Hiszpan Ruben Xaus z zespołu Ducati Infostrada oraz Amerykanin Ben Bostrom z teamu Ducati L&M. Inni zawodnicy korzystać będą ze starszych prywatnych Ducati 996R. Model 998R wyposażony jest w czterosuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 999 ccm i mocy 188 KM.Zdecydowanym faworytem mistrzostw sezonu 2002 jest obrońca tytułu Troy Bayliss. Urodził się przed 32 laty w Taree w Australii. Obecnie mieszka wraz z żoną Kim i dwójką dzieci Mitchellem i Abbey w Europie. Od roku 1997 bierze udział w mistrzostwach świata superbike. Trzy lata temu został mistrzem Wielkiej Brytanii, a rok temu mistrzem świata. W tym sezonie jest na najlepszej drodze do powtórzenia tego sukcesu. W Walencji, Phillip Island oraz Kyalami wygrał wszystkie sześć wyścigów.23-letni motocyklista z Barcelony Ruben Xaus uważany jest za jeden z największych talentów w wyścigach superbike. Na razie na swoim koncie ma tylko 2 zwycięstwa, Bayliss wygrał już 14 mistrzowskich wyścigów. Trzeci startujący na fabrycznym Ducati Ben Bostrom tryumfował sześciokrotnie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: