Dotychczasowa dominacja japońskich motocyklowych gigantów może dzięki temu posunięciu zostać zniwelowana. W niższych klasach 125 i 250 ccm pierwszoplanowe role zaczynają odgrywać zawodnicy na włoskich motocyklach Aprilia i Gilera, a także hiszpańskim Derbi. Teraz kolej na atak Europy w najważniejszej kategorii MotoGP. Pierwszy ruch został już zrobiony. Włoska marka Ducati zaprezentowała swój motocykl dla tej klasy. Czy w przyszłym sezonie zdoła on nawiązać równą walkę z Hondą, Yamahą i Suzuki? Czy będzie równie dobry w wyścigach Grand Prix, jak jest w mistrzostwach kategorii superbike?Firmę Ducati założyło w 1926 roku trzech braci Adriano, Bruno i Marcello Ducati. Początkowo wytwarzała ona elementy elektryczne oraz podzespoły radiowe. Na świecie dużo większą popularność przyniosła jej produkcja motocykli. W połowie lat czterdziestych inżynier Aldo Farinelli skonstruował niewielki silnik do montowania w rowerach. Była to czterosuwowa jednostka o pojemności 48 ccm i mocy maksymalnej 1,5 KM. Nazwano ją Cucciolo, czyli szczeniak. Tym motorem zainteresowało się Ducati. W 1946 roku przejęło prawa do tego silnika. W kolejnych latach pojawiły się pierwsze motocykle o małolitrażowych silnikach spod znaku Ducati. Potem zaczęto budować znacznie mocniejsze pojazdy i startować w wyścigach łącznie z zawodami Grand Prix.Największe jednak sukcesy włoska marka odniosła w wyścigach superbike. W mistrzostwach świata Ducati dziewięć razy zdobyło tytuł w kategorii jeźdźców i dziesięć razy w klasyfikacji producentów (1991--1996 oraz 1998-2001). Łącznie zawodnicy dosiadający tych motocykli wygrali (do początku kwietnia 2002) 185 mistrzowskich wyścigów.W bieżącym roku trzy najnowsze, przygotowane przez fabrykę, Ducati 998R otrzymało trzech motocyklistów - Australijczyk Troy Bayliss i Hiszpan Ruben Xaus z zespołu Ducati Infostrada oraz Amerykanin Ben Bostrom z teamu Ducati L&M. Inni zawodnicy korzystać będą ze starszych prywatnych Ducati 996R. Model 998R wyposażony jest w czterosuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 999 ccm i mocy 188 KM.Zdecydowanym faworytem mistrzostw sezonu 2002 jest obrońca tytułu Troy Bayliss. Urodził się przed 32 laty w Taree w Australii. Obecnie mieszka wraz z żoną Kim i dwójką dzieci Mitchellem i Abbey w Europie. Od roku 1997 bierze udział w mistrzostwach świata superbike. Trzy lata temu został mistrzem Wielkiej Brytanii, a rok temu mistrzem świata. W tym sezonie jest na najlepszej drodze do powtórzenia tego sukcesu. W Walencji, Phillip Island oraz Kyalami wygrał wszystkie sześć wyścigów.23-letni motocyklista z Barcelony Ruben Xaus uważany jest za jeden z największych talentów w wyścigach superbike. Na razie na swoim koncie ma tylko 2 zwycięstwa, Bayliss wygrał już 14 mistrzowskich wyścigów. Trzeci startujący na fabrycznym Ducati Ben Bostrom tryumfował sześciokrotnie.
Galeria zdjęć
Czas Ducati
Czas Ducati
Czas Ducati