Analizując park samochodowy Polski dużo uwagi poświęca się segmentowi samochodów nowych. Uwzględniając jednak dane statystyczne mówiące, że rocznie w Polsce sprzedaje się około 340 tys. nowych samochodów, a w tym samym czasie park samochodowy powiększa się o 995 tys. używanych samochodów, należy więcej uwagi poświęcić wtórnemu rynkowi samochodów - zauważa Alfred Franke szef firmy MotoFocus.pl

Do najpopularniejszych marek wystawionych do sprzedaży należą samochody pochodzenia niemieckiego: Volkswagen (14,7%), a następnie Opel (11,6%). Jednakże łączny udział niemieckich marek samochodów spadł w stosunku do roku poprzedniego i stanowi obecnie 60,6%. Stało się tak dzięki wzrostowi udziału marek francuskich i japońskich.

Poniższy wykres dotyczy udziału marek z poszczególnych krajów w całkowitej ilości samochodów wystawionych do sprzedaży.

Podstawą analizy jest blisko 225.000 ofert sprzedaży używanych samochodów z całej Polski.

Komisy pękają w szwach od zgromadzonych w nich samochodów, największy udział (blisko 30,5%) z nich stanowią samochody w wieku 10 do 14 lat wynika z raportu firmy MotoFocus.pl

Jeszcze nie tak dawno, zaledwie rok temu stanowiły one 37,4% wszystkich samochodów wystawionych do sprzedaży. Warto zaznaczyć również, że obecnie samochody starsze niż 10 lat stanowiły zaledwie 41,7%, co jest bardzo dobrym wynikiem w stosunku do 55,3% z roku poprzedniego.

Tabela pokazuje udział poszczególnych roczników samochodów w całkowitej ofercie samochodów wystawionych do sprzedaży.

2007

Średnia dla wszystkich marek Udziały [proc.]
0-2 lat 3-4 lat 5-6 lat 7-9 lat 10-14 lat 15 i więcej lat
9,6 12,8 13,9 22,0 30,5 11,2

Obecnie 63,7% samochodów wystawionych do sprzedaży to samochody starsze niż 7 lat. W zeszłym roku odsetek ten był znacznie wyższy i wynosił ponad 77%. Średnia ważona wieku samochodów wystawionych do sprzedaży znacznie zmalała i wynosi 8,6 a rok wcześniej wynosiła 10,2 co jest znacznym zaskoczeniem i sugeruje, że park samochodowy w 2008 roku ulegnie odmłodzeniu.