Trasa prowadzi z Budapesztu nad Balaton przez rumuńskie Karpaty i ma blisko 3 tysiące kilometrów, z czego połowę (1542 km) stanowią trudne technicznie odcinki specjalne. W zamyśle organizatorów udział w rajdzie pozwoli zmniejszyć straty ekip i zawodników, którzy zaangażowali się w przygotowania do "afrykańskiego" Dakaru.

- Z ekonomicznego punktu widzenia bardzo ważne jest zaoferowanie im prawdziwych zawodów dla utrzymania relacji ze sponsorami i utrzymania źródeł finansowania - uważa Etienne Lavigne, dyrektor Rajdu Dakar, organizowanego przez francuską grupę Amaury Sport Organisation (ASO), zapewniającą koszty wpisowego i paliwa dla uczestników Dakaru-2008 (250 motocykli, 200 samochodów, 100 ciężarówek). Byliśmy od lat w kontakcie z Węgrami, którzy kandydowali do organizacji startu Rajdu Dakar 2010. Mieliśmy zamiar powołać cykl Dakar Series w 2009, ale okoliczności skłoniły nas do przyspieszenia projektu zorganizowania rajdów "satelickich" o rok. Planujemy, że odbywać się będą trzy takie imprezy rocznie, oraz oczywiście mający wysoką renomę Rajd Dakar.

Pierwsze zawody z cyklu Dakar Series, których budżet wynosi około miliona euro, za priorytet przyjęły zapewnienie możliwości startu uczestnikom odwołanej styczniowej imprezy afrykańskiej, którzy poniosą jedynie koszty numerów startowych (300 euro). Pozostali chętni muszą wpłacić wpisowe do 11 lutego (3000 euro za motocykl, 5000 euro - samochód i 7000 ciężarówka).

- Czołowe zespoły, BMW, Mitsubishi, Volkswagen, Schlesser i KTM, wyraziły zainteresowanie nową imprezą - pokreślił Etienne Lavigne, który pracuje także nad przygotowanie drugiej imprezy satelitarnej w Portugalii, gdzie miał wystartować w styczniu Dakar 2008.

Plany ASO ostrożnie ocenia Andrzej Kalitowicz z Hołowczyc Management, który koordynował przygotowania do odwołanego Dakaru.

- Zaproponowany przez organizatorów termin koliduje z odbywającym się pod egidą FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) pustynnym Rajdem Tunezji - przypomina Kalitowicz. Na razie przyglądamy się tej propozycji. Wiele zależeć będzie od tego jakie stanowisko zajmą sponsorzy. Po odwołaniu Dakaru wokół rajdów terenowych jest sporo zamieszania i trzeba poczekać aż wykrystalizuje się sprawa dokładnych terminów.

Program rajdu Budapeszt - Balaton:

20 kwietnia: Budapest - Baia Mare (510 km w tym 110 km OS);21 kwietnia: Baia Mare - Sovata (500 km, 250 km OS);22 kwietnia: Sovata - Sovata (364 km, 240 km OS);23 kwietnia: Sovata - Debreczyn (590 km, 200 km OS);24 kwietnia: Debreczyn - Veszprem (480 km, 170 km OS);25 kwietnia: Veszprem - Veszprem (315 km, 290 km OS);26 kwietnia: Veszprem - Balatonfured (213 km, 170 km OS).