Jeszcze przed pierwszą wojną światową, w roku 1911, Sotaro Hashimoto założył spółkę Kwaishinsha Jidosha Kojo. Znak firmowy wykorzystywał inicjały trzech inwestorów (K. Den, R. Aoyama i M. Takeuchi), tak powstała marka DAT, która znalazła się na masce pierwszego samochodu – małego dwucylindrowca o mocy 10 KM z roku 1914. Później firma zaczęła się specjalizować w produkcji pojazdów wojskowych i nawiązała współpracę ze spółką Jitsuyo Jidosha. W roku 1931 firma ponownie rozpoczęła produkcję samochodów osobowych, budując model z silnikiem o pojemności 500 cm3 i mocy 10 KM. Samochód był dużo mniejszy od pierwszego auta, dlatego otrzymał angielską nazwę DATSON. Jednak szybko uświadomiono sobie, że „son“ po japońsku oznacza stratę czy zawód, dlatego zmieniono nazwę na DATSUN. Z tą nazwą mogliśmy się spotykać do lat 80-tych minionego wieku. Później spółka ujednoliciła nazwę wszystkich samochodów i z dwóch alternatywnie używanych nazw (Datsun – w Europie, Północnej Ameryce, Australii i Nowej Zelandii), zaczęto używać tej drugiej – Nissan.