W ramach Jubileuszu na rzecz Wydziału Elektrotechniki Automatyki Informatyki i Elektroniki firma Delphi przekazała model elektroniki samochodowej zaprojektowany i wykonany przez grupę inżynierów elektroników z Centrum Technicznego w Krakowie. - Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej będą mogli zapoznać się z działaniem nowoczesnej elektroniki wykorzystywanej we współczesnych samochodach – mówi Heinrich Kleinemeier, dyrektor krakowskiego Centrum Technicznego firmy Delphi. – Chcielibyśmy, aby zainteresowanie tematami związanymi z motoryzacja skłoniło najlepszych do rozwijania swoich pomysłów w naszej firmie.Model elektroniki samochodowej służyć będzie studentom AGH podczas ćwiczeń laboratoryjnych związanych z protokołem transmisji danych po magistrali CAN oraz LIN. Magistrale te stosowane są w nowoczesnych samochodach do sterowania elementami i układami elektronicznymi oraz do diagnostyki samochodowej. Stanowisko będzie mogło mieć szerokie zastosowanie podczas ćwiczeń w laboratoriach na różnych katedrach wydziału.

Model elektroniki samochodowej

Sercem układów i elementów elektronicznych BCM [Body Control Module], produkt firmy Delphi stanowiący centralny moduł sterowania. Jest on kluczowym elementem systemu elektrycznego samochodu. Używa danych wejściowych zebranych z różnorakich czujników, innych modułów elektronicznych i manipulatorów (np. przycisków) dostępnych dla użytkownika.

Dodatkowe elementy modelu to: lampy przednie i tylne z pełną funkcjonalnością; silniki przedniej i tylnej wycieraczki; układ spryskiwaczy szyb; czujnik deszczu; serwomechanizmy centralnego zamka, zintegrowany zestaw wskaźników (panel z zegarami, kontrolkami i wyświetlaczem elektronicznym); stacyjka z kluczykiem do zdalnej komunikacji.

Oprócz funkcji sterowania, model nieustannie i automatycznie przeprowadza testy diagnostyczne, co umożliwia natychmiastowe wykrycie i lokalizację uszkodzeń oraz poinformowanie kierowcy o konieczności udania się do serwisu. Model zawiera złącze diagnostyczne EOBD umożliwiając obserwacje sygnałów, które aktualnie przesyłane są magistralą CAN (Controller Area Network). Przykładem może być czujnik deszczu, który w czasie opadów przekazuje informacje do centralnego modułu sterowania o intensywności deszczu, a ten w automatyczny sposób steruje prędkością działania wycieraczek.

Współpraca Delphi z uczelniami

Kraków od dawna był uważany za znaczące centrum naukowe i akademickie, a utworzenie Centrum Technicznego firmy Delphi stworzyło znakomitą okazję, by skierować uwagę świata motoryzacyjnego na techniczne zdolności polskich inżynierów. Dziś nie musimy już udowadniać, że warto było przenieść prace badawczo-rozwojowe do Polski. Mając wypracowaną przez ostatnie osiem lat markę, firma gotowa jest do przyjęcia kolejnych projektów i sprowadzenia nowych technologii pod dach krakowskiego ośrodka, a polscy inżynierowie od kilku lat wymieniają Delphi w pierwszej szóstce firm, w których chcieliby pracować.

Krakowskie Delphi od lat znane jest studentom lokalnych uczelni technicznych, między innymi z racji organizowanych praktyk studenckich oraz uczestnictwa w targach pracy. Zakres współpracy poszerzany jest między innymi o dni otwarte, warsztaty oraz inne formy. Delphi corocznie prowadzi program praktyk studenckich. W ubiegłych latach, przede wszystkim w czasie miesięcy wakacyjnych, praktyki studenckie w krakowskim Centrum Technicznym odbywało kilkudziesięciu studentów. Podobne programy będą prowadzone również w bieżącym i kolejnych latach.

Dzień otwarty, to kolejna z form współpracy z uczelniami, której celem jest przekazanie informacji na temat firmy i zachęcenie najlepszych studentów do współpracy przy projektach Delphi.

Przykładem współpracy z uczelnią była także seria wykładów dotyczących zagadnień związanych z tworzeniem oprogramowania i elektroniki samochodowej, przygotowanych przez pracowników działu elektroniki krakowskiego Centrum Technicznego Delphi pod zbiorczym tytułem „Informatyka i elektronika w motoryzacji”. Udział w wykładach prowadzonych na AGH w semestrze zimowym 2008/2009 brali studenci wydziałów: Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, z kierunków: Elektronika i Telekomunikacja, Automatyka i Robotyka.

W marcu 2007 r. przedstawiciele Delphi i AGH podpisali umowę, w ramach której ustalono zasady współpracy dotyczącej przygotowania prac naukowych przy wykorzystaniu danych dostarczonych przez firmę. Podobne umowy o współpracy podpisane zostały również w ostatnim czasie z Politechniką Śląską oraz z Uniwersytetem Ekonomicznym.

Centrum Techniczne Delphi w Krakowie

Delphi jest jedną z największych firm działających w obszarze elektroniki, informatyki i mechatroniki samochodowej. Koncern zainwestował w Polsce ponad 380 milionów USD – nie tylko w produkcję, ale także, jako pierwsza firma z branży motoryzacyjnej, w badania i rozwój.

W grudniu 2007 r. Amerykańska Izba Handlowa przyznała Delphi wyróżnienie za „Doskonałość w Innowacjach”. Kryteria brane pod uwagę przy przyznawaniu tej nagrody, to rozwój, innowacje, wykorzystywanie wiedzy, transfer know-how do Polski, etyka w biznesie oraz wkład wniesiony w rozwój krajowego przemysłu. Jednym z istotnych aspektów w przyznaniu tego wyróżnienia Delphi był fakt, iż od 2000 roku działa w Krakowie nowoczesne Centrum Techniczne koncernu, zatrudniające dziś ponad 800 pracowników.