Podczas konferencji prasowej w Detroit, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ujawniło też plany opracowania silnika Diesla następnej generacji - z wykorzystaniem technologii common rail - którego debiut jest planowany w modelu Lancera na rok 2010.

Nowy sportowy sedan Lancer, Prototype X i nadchodzący Lancer Evolution są skonstruowane w oparciu o całkowicie nową, powstałą z myślą o wysokich osiągach, uniwersalną płytę podłogową zwaną „Projektem Globalnym”, która posłużyła do konstrukcji gorąco przyjętego modelu SUV Mitsubishi Outlander 2007.

Uniwersalność platformy oraz możliwości jej rozwoju, pozwalają Mitsubishi Motors, na budowanie zróżnicowanej palety modeli, z których każdy zachowa wyjątkowy charakter i wysokie osiągi, jak to zostało dziś pokazane w Detroit:

•drugi z produktów opartych o tę platformę, Lancer 2008 oferuje budzące emocje własności dynamiczne, właściwości samochodu klasy wyższej, zaawansowane bezpieczeństwo i dostępność najnowocześniejszej technologii w maszynie o agresywnej stylizacji. Obszerny pakiet bezpieczeństwa modelu Lancer to siedem standardowych poduszek powietrznych, w tym zastosowana po raz pierwszy w samochodzie Mitsubishi poduszkę chroniącą kolana kierowcy;

•przy zachowaniu najważniejszych wartości, które uczyniły serię Lancera Evolution synonimem zapierających dech osiągów, nowa generacja – przedstawiana w postaci Prototype X – zapewni jednocześnie możliwość codziennej eksploatacji oraz technologie zwykle spotykane w najlepszych na świecie samochodach sportowych. Silnik o wysokich osiągach, dynamika samochodu sportowego i zaskakujący wygląd przyciągną uwagę entuzjastów na całym świecie;

•Lancer 2008 i Prototype X mają swoje początki w Mitsubishi Concept-X pokazanym na salonie samochodowym w Tokio w 2005 roku. Wspólne „DNA” jest zakorzenione w nowym języku stylistycznym projektu, który przekazuje rozpoznawalną tożsamość marki. Przód zainspirowany wlotami silników samolotów myśliwskich, proporcje - długa maska i krótki dach, szeroki rozstaw kół, charakterystyczny „rekini nos”, wyróżniające, głęboko osadzone reflektory, charakterystyczny trójkątny profil i ostre, dynamiczne linie, to główne cechy podkreślające nowy charakter projektu;

•pod swoim efektownym opakowaniem, Prototype X skrywa całkowicie nowy dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem i nowy system napędu czterech kół Super-All Wheel Control (S-AWC). Prototype X także posiada nową zautomatyzowaną skrzynię manualną sterowaną łopatkami pod kierownicą, która będzie oferowana w nowym Lancerze Evolution po raz pierwszy.

Lancer Sport sedan 2008

Łączący wyśmienite prowadzenie, agresywną stylistykę i 35-letnie referencje w dziedzinie sportów motorowych, Lancer będzie w Europie odświeżającą alternatywą dla klientów szukających atrakcyjnego samochodu, z fascynującą historią marki, alternatywą nienależącą do głównego nurtu modeli w segmencie C. Innymi słowy: nie w klasie Premium, ale klasa sama w sobie…

Całkowicie nowy od kół po dach

Całkowicie nowa rodzina Lancera, która ma zostać wprowadzona na rynek europejski w czwartym kwartale 2007, ma stopniowo być rozszerzana do momentu uzyskania pełnej oferty. Na czterech poziomach osiągów (podstawowy, średni, wyższy i sportowy), będzie proponowanych 5 różnych silników, w tym dostarczany przez VAG 140-konny diesel w technologii pompowtryskiwaczy już teraz montowany w modelach Grandis DI-D i Outlander DI-D, które są lub mają być niedługo dostępne.

W Ameryce Północnej całkowicie nowy Lancer jest wyposażony w nowy silnik czterocylindrowy, dwulitrowy DOHC MIVEC, o mocy 152 KM osiąganych przy 6000 obr./min (standard emisji spalin Federal Tier 2, Bin 5) i 198 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4250 obr./min (w stanach, w których jest to wymagane, Lancer spełniający normę PZEV osiąga moc 143 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 194 Nm przy 4250 obr./min).

Po drugiej stronie Atlantyku Lancer 2008 dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia DE, ES i usportowionej GTS. Lancer ES ma poprawiony wygląd z pięcioszprychowymi 16-calowymi aluminiowymi obręczami kół, klamkami i lusterkami kolorze nadwozia i chromowanym „grillem” chłodnicy. Stylistyka robi jeszcze większe wrażenie w modelu GTS, który w odróżnieniu od innych modeli wyposażono w dziesięcioszprychowe 18-calowe felgi, przednie i tylne dyfuzory powietrza, seryjne światła przeciwmgłowe, tylny spoiler i chromowana końcówkę wydechu.

Pierwsze Mitsubishi w Ameryce Północnej wyposażone w CVT

Nowa generacja Lancera jest pierwszym Mitsubishi w Ameryce Północnej opcjonalnie wyposażonym w bezstopniową skrzynię biegów (CVT) zamiast tradycyjnej skrzyni automatycznej. Lancer GTS wyposażony w CVT oferuje sześciostopniowy tryb sekwencyjny Sportronic®, który pozwala kierowcy na manualne sterowanie pracą skrzyni za pomocą magnezowych łopatek pod kierownicą – po raz pierwszy w segmencie.

W Europie to CVT będzie jednym z kilku wariantów systemu napędowego, poza tym będą dostępne skrzynie manualne pięcio i sześciobiegowe oraz czterobiegowa skrzynia automatyczna.

„Międzynarodowy” charakter wrażeń z jazdy

Już dziesiąta od 1973 roku generacja Lancera jest zbudowana, podobnie jak wcześniejsze w oparciu o większy rozstaw osi i kół, ale przy lekko zmniejszonej całkowitej długości w stosunku do poprzedniego modelu.

Zwiększenie przedniego i tylnego rozstawu kół o 60 mm – obecnie 1530 mm – daje podstawy do nowego solidnego, stabilnego prowadzenia. Rozstaw osi został zwiększony do 2635 mm (z 2600 mm) a całkowita szerokość została zwiększona do 1760 mm (z 1695 mm). Całkowita długość została jednak zmniejszona o 15 mm zapewniając bardziej jednorodną sylwetkę, która jest szczególnie widoczne w wyposażonym w 18-calowe koła modelu GTS.

Bardzo sztywna konstrukcja nadwozia Lancera, które w znacznej części wykonane jest z wysokogatunkowej stali, pozwala na sportowe nastawy zawieszenia połączone z przyjemną, sprężystą jazdą. W porównaniu z poprzednią generacją sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 56 procent, a sztywność na zginanie o 50 procent - te zmiany przekroczyły nawet sztywność nadwozia poprzedniego Lancera Evolution IX.

Mitsubishi Motors dopracowało nastawy zawieszenia nowego Lancera by zapewnić „międzynarodowy” charakter prowadzenia zwykle charakterystyczny dla drogich europejskich sportowych sedanów. W przednim zawieszeniu rozpórki kolumn zawieszenia zwiększają wzdłużną sztywność dla zapewnienia precyzyjniejszej reakcji na ruchy kierownicy. Wyrafinowane wielowahaczowe zawieszenie tylne typu multilink to kolejny czynnik zapewniający prowadzenie i wrażenia z jazdy charakterystyczne dla droższych modeli. Lancer DE i ES posiada standardowe koła 16-calowe (stalowe w DE, aluminiowe w ES) wraz z oponami 205/60R16.

W Ameryce Północnej Lancer GTS 2008, ze standardową manualną skrzynią biegów albo opcjonalną CVT, łączy sportowe nastawy zawieszenia – w tym inne stabilizatory i charakterystyki sprężyn i amortyzatorów – z 18-calowymi kołami i oponami 215/45R18, które czynią z tego modelu nieustępliwy pożeracz zakrętów. Hamulce modelu GTS pochodzą z większego, cięższego SUV-a Outlander i mają wentylowane tarcze o średnicy 294 mm z przodu i pełne tarcze o średnicy 302 mm z tyłu.

Rozbudowany pakiet bezpieczeństwa

Lancer 2008 jest wykonany w kolejnej generacji systemu Reinforced Impact Safety Evolution (RISE) firmy Mitsubishi. Dla przypomnienia, konstrukcja RISE rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń i kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.

System bezpieczeństwa Lancera 2008 jest jednym z najbardziej rozbudowanych w tym segmencie i zawiera zaawansowany podwójny układ SRS z przednimi poduszkami powietrznymi, wraz z czujnikami zajęcia foteli, boczne poduszki powietrzne zamontowane w fotelach, kurtyny powietrzne i poduszkę chroniącą kolana kierowcy.

Modele ES i GTS posiadają standardowo ABS wraz z EBD, które są opcją w modelu DE. Wszystkie modele Lancera są wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach.

Wnętrze o międzynarodowych inspiracjach

Eklektyczne wnętrze Lancera podobnie jak linia zewnętrzna, charakteryzuje się szlachetną prostotą, wolną od udziwnień, jest wykonane z wysokiej jakości materiałów z doskonale dopracowanymi szczegółami.

Ogólny projekt i kształt wyposażenia wnętrza daje wrażenie większej przestrzeni, niż u konkurentów. Wrażenie to nie jest tylko iluzją, ponieważ nowy Lancer rzeczywiście zapewnia dużo przestrzeni pasażerskiej.

Precyzyjnie zaprojektowane szczegóły wszystkich urządzeń sterujących dają przyjazne w dotyku wrażenie i klimat obcowania z wysoką technologią. Przełączniki o krótkim skoku również wzmacniają wrażenie jakości i solidności, a przełączniki systemu audio wykonane są w fortepianowej czerni wzmacniającej miłe skojarzenia. Metaliczne obramowania wyróżniają lewarek zmiany biegów, a także przełączniki systemu audio i tempomatu umieszczone na kierownicy w modelach ES i GTS. Dodatkowo każda wersja wyposażenia ma swoje własne materiały tapicerskie na siedzeniach i wykończeniu wnętrza.

Technologia wyposażenia samochodu klasy Premium

Wszystkie Lancery na rok modelowy 2008 są przygotowane do montażu akcesoryjnego radia satelitarnego SIRIUS®. Ta poszukiwana opcja jest również umieszczona w ramach opcjonalnego pakietu Sun and Sound (Słońce i Dźwięk), który jest dostępny modelach ES i GTS. Pakiet łączy elektrycznie sterowany szklany dach, radio SIRIUS® z opłaconą subskrypcja na 6 miesięcy oraz 650-watowy system nagłośnienia Rockford-Fosgate® - najmocniejszy seryjnie montowany system w tym segmencie.

Podobnie do opcji oferowanej w SUV-ie Outlander 2007 nowej generacji, audiofilski zestaw Rockford-Fosgate został specjalnie przystosowany do akustyki wnętrza Lancera, by odtwarzać wszelkie rodzaje muzyki z godną uwagi czystością i siłą. System zawiera jednostkę sterująca ze zmieniarką na 6 płyt umieszczoną w tablicy rozdzielczej, posiadająca możliwość odczytu plików MP3 i zawiera wejście na iPod® albo inny odtwarzacz plików MP3. System Rockford-Fosgate zamontowany w Lancerze odtwarza muzykę poprzez dziewięć głośników umieszczonych w siedmiu miejscach, w tym umieszczony w bagażniku subwoofer.

Sportowo nastawiony model GTS jest również liderem technologicznym w ofercie Lancerów, przez wyposażenie seryjne w zestaw głośnomówiący do telefonu komórkowego w technologii Bluetooth® (także dostępny w modelu ES). Model GTS na rok 2008 jest wyjątkowo dostępny z opcjonalnym pakietem Nawigacja i Technologia, który łączy system nawigacji z 30 gigabajtowym dyskiem twardym (HDD), o funkcji serwera mediów elektronicznych, system komunikacyjny Mitsubishi i system centralnego zamka oparty o kluczyk FAST (Freehand Advanced Security Transmiter – zaawansowany transmiter bezpieczeństwa działający zdalnie). Kluczyk FAST pozwala kierowcy mającemu transmiter w kieszeni lub torebce otworzyć samochód przez uchwycenie za klamkę przednich drzwi albo bagażnika.

Lancer: inteligentny wybór

Mitsubishi Motors zaprojektowało nową generację Lancera z uwagą skupioną na redukcji kosztów eksploatacji oraz zwiększonej niezawodności i trwałości.

Na przykład wymienne struktury łamliwe, wykorzystane w przednich wzmocnieniach bocznych pozwalają zmniejszyć koszty naprawy w razie niewielkiej kolizji. Zastosowanie łańcucha zamiast paska rozrządu – stosowanego w wielu silnikach w segmencie – pozwala na bardziej kompaktowy projekt, zwiększa niezawodność i usuwa konieczność wymiany. Irydowe świece zapłonowe pozwalają na zmniejszenie emisji spalin i pozwalają na przedłużenie okresów między przeglądami.

PROTOTYPE X

W Detroit Mitsubishi Motors przedstawia zarys tego, czym będzie następny supersamochód koncernu, zupełnie nowy Lancer Evolution. Zastosowany w tym modelu silnik o wysokich osiągach, niezrównane prowadzenie oraz agresywne linie pozostają w zgodzie z niezaprzeczalnymi sportowymi referencjami firmy Mitsubishi i na pewno zwrócą uwagę entuzjastów na całym świecie. Prototype X pokazuje również różnorodność rodziny Lancera, rozciągającą się od podstawowego modelu (z silnikiem o poj. 1,5 litra w Europie), aż do całkowicie nowego Lancera Evolution – wieńczącego gamę supersamochodu.

Już niedługo: (R)ewolucja,

Lancer Evolution, potomek Lancera 1600GSR z lat 70-tych i Lancera EX2000 Turbo z lat 80-tych, stworzył swój wizerunek udoskonalając każdą generację od 1992 roku. (Lancer Evolution VIII był pierwszym, w pełni przystosowanym do oficjalnej sprzedaży na rynkach europejskich).

Jak pokazuje Prototype X, Lancer Evolution wykona niedługo być może największy skok w swoich możliwościach pomiędzy dwoma następującymi po sobie modelami. Następny Lancer Evolution będzie oferował znaczącą poprawę rozwiązań technologicznych oraz w dynamice prowadzenia, przy zachowaniu emocjonujących osiągów turbodoładowanego silnika, które uczyniły ten model światową legendą.

Mimo że jest wyraźnie oparty na nowym Lancerze, ma jego charakterystyczny „grill” przypominający paszczę rekina, Prototype X różni się przodem, tylnymi błotnikami i pokrywą bagażnika. By nie pozostawić wątpliwości co do osiągów, Prototype X prezentuje się zgodnie ze swoją rolą, jest wyposażony w kanciaste błotniki, agresywną linie pokrywy silnika ze zintegrowanym wlotem powietrza, 20-calowe koła ze stopów aluminium z ogromnymi hamulcami i kierunkowskazy w technologii LED umieszczone w lusterkach.

Wewnątrz głęboko wyprofilowane fotele są wykończone materiałem imitującym zamsz, zapewniającym doskonałe trzymanie. Elektroniczny licznik okrążeń wskazuje na aspiracje samochodu jako weekendowego pojazdu na tor, a czerwona wstążka diod LED, która okala drzwi i tablicę rozdzielczą może sugerować pomysł na tuning przyszłym klientom.

Technologia dostępna dla kierowcy Prototype X jest wskazówką do tego, co będzie dostępne w następnym Lancerze Evolution. Mimo że nie wszystkie elementy projektu Prototype X trafią do pojazdu produkcyjnego, ogólny zamysł na pewno zostanie zachowany.

Moc nowej generacji

Silnik napędzający Prototype X i następnego Lancera Evolution to turbodoładowana wersja całkowicie nowego dwulitrowego silnika DOHC o oznaczeniu 4B11 wyposażonego w technologię MIVEC, zastosowanego w Lancerze model 2008.

Silnik będzie dawał największą moc z dotychczasowych modeli Lancera Evolution (ostateczne dane silnika będą podane w późniejszym terminie). Co więcej nowy Lancer Evolution będzie mniej zróżnicowany pomiędzy różnymi rynkami w stosunku do poprzednich generacji.

Nowy w pełni aluminiowy blok silnika jest o 20 kg lżejszy, niż żeliwny blok silnika 4G63 zastosowanego w dotychczasowych modelach, co poprawia rozkład mas. Dodatkowo jego umiejscowienie w nadwoziu (kolektor wylotowy skierowany w stronę przegrody czołowej) pozwala na lepsze usadowienie, które umożliwia obniżenie środka ciężkości.

Mimo że blok silnika nowego Lancera Evolution jest lżejszy, został zaprojektowany od początku dla zastosowania w silniku turbodoładowanym o wysokich osiągach. Duża wytrzymałość została osiągnięta częściowo poprzez wybiegający w technologiczną przyszłość projekt bloku typu otwartego, oraz zastosowanie dużych płaszczy wodnych i dużych ilości metalu dookoła każdej z połączonych tulei cylindrów. Turbodoładowany silnik spalinowy 4B11 jest w stanie wytrzymać wysokie ciśnienie doładowania.

Zautomatyzowana mechaniczna skrzynia biegów

Prototype X jest wyposażony w zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów, obsługiwaną za pomocą magnezowych łopatek pod kierownicą, które będą dostępne w następnym Lancerze Evolution.

Nowa skrzynia będzie zapewniać błyskawiczne, uruchamiane łopatką pod kierownicą zmiany biegów zgodnie z życzeniem kierowcy, a także tryb w pełni automatyczny. Nie jest to klasyczna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną, ale raczej w pełni zautomatyzowana skrzynia manualna, podobna do tych stosowanych w najsłynniejszych modelach sportowych samochodów na świecie.

Dla zwolenników manualnej skrzyni, nowy Lancer Evolution nadal będzie oferował tradycyjną skrzynię pięciobiegową. Wraz z poprawionym momentem obrotowym silnika 4B11 skrzynia pięciobiegowa zapewni optymalne przyspieszenie.

Super Kontrola Wszystkich Kół (S-AWC Super All Wheel Control)

Następny Lancer Evolution, przy zapewnienie poziomu osiągów, który przyciąga lojalnych klientów tego modelu, rozszerzy swoje dynamiczne możliwości poprzez nowy system S-AWC. Połączenie inteligentnego systemu napędu czterech kół z kontrolą stabilności, czyli S-AWC jest nowym wkładem w zaawansowaną technologię stałego napędu czterech kół po raz pierwszy wprowadzoną w nowej generacji SUVa Outlander na rok 2007.

W Prototypie X – i nadchodzącym modelu Lancera Evolution – ten system nowej generacji łączy ze sobą Aktywny Centralny Dyferencjał (ACD – Active Center Differential), tylny most z Aktywną Kontrolą Kąta Znoszenia (AYC – Active Yaw Control) i Aktywną Kontrolę Uślizgu (ASC – Active Skid Control). Tylny mechanizm różnicowy AYC nie był nigdy oferowany w Lancerze Evolution sprzedawanym na rynku USA.

Połączenie wszystkich tych technologii pomoże Lancerowi Evolution wykorzystać optymalnie jego godny uwagi moment obrotowy i zarazem zapewnić najwyższy poziom możliwości dynamicznych i stabilności, jakie były kiedykolwiek dostępne w tym modelu. Zarazem nowa technologia zapewni jeszcze większe wrażenia z jazdy, cenione przez klientów tego modelu.

Następny Lancer Evolution jest po raz kolejny wyposażony w unikatowy system zawieszenia, w którym stalowe wytłoczki standardowego Lancera zostały zastąpione sprawdzonymi w sporcie elementami z kutego aluminium. W związku z wysoką sztywnością nowej płyty podłogowej zawieszenie „Evo” może być ustawione tak, by zapewnić bardziej sprężystą i stabilną jazdę bez pogorszenia osiągów i prowadzenia – cech, które są oczekiwane od prawdziwego światowej klasy sportowego sedana.

Obok tak ekscytujących osiągówMitsubishi może też wyposażyć nadchodzącego Lancera Evolution w elementy zdecydowanie poprawiające jego przydatność w codziennej eksploatacji. Technologie wprowadzone w nowym Outlanderze i Lancerze będą również oferowane w Lancerze Evolution, w tym 650-watowy system audio Rockford-Fosgate®, system nawigacji z HDD i serwerem muzyki, Bluetooth®, przyciski sterujące na kierownicy oraz automatyczna klimatyzacja.

W opracowaniu nowy model silnika Diesla o wysokich osiągach

By zaspokoić potrzeby europejskich klientów Lancer będzie oferowany w Europie od wprowadzenia na rynek (czwarty kwartał 2007) z dobrze znanym dostarczonym przez koncern VAG 140-konnym dwulitrowym silnikiem Diesla, wykonanym w technologii pompowtryskiwaczy, montowanym już w Grandisie DI-D i Outlanderze DI-D.

W 2010, powstanie nowy silny model turbodiesla, który ma być oferowany także w USA.

Diesel w USA

Diesel Mitsubishi następnej generacji, którego wprowadzenie na rynek USA ogłoszono w Detroit, będzie oparty na silniku spełniającym Euro 5 , który MMC opracowuje wspólnie z Mitsubishi Heavy Industries Ltd do modeli eksportowanych na rynki europejskie.

Nowy silnik będzie wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF – Diesel Particulate Filter) i system katalizatorów wiążących tlenki azotu NOx by zapewnić zgodność z normami amerykańskimi Tier II Bin5, które wymagają by emisje tlenków azotu były tak niskie jak w silnikach benzynowych.

Czysty i szybki

Ten nowy zaawansowany silnik Diesla Mitsubishi będzie wykorzystywał lekki aluminiowy blok i system wtrysku common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Nowa turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownic przepływu dla strony gorącej i strony zimnej zapewni kontrolę doładowania w szerokim zakresie, dając Lancerowi w wersji turbodiesel szybką i silna reakcję na wciśnięcie pedału gazu.

Podobnie jak w innych zaawansowanych turbosprężarkach, turbina Mitsubishi o zmiennej geometrii zapewnia możliwość zmiany przepływu przez stronę gorącą turbosprężarki, co pozwala wyostrzyć reakcję na gaz zmniejszając „turbodziurę”. Jednak turbina Mitsubishi idzie o krok dalej wraz ze zmienną geometrią kierownic dolotu, która może regulować przepływ z kompresora do dolotu. Połączenie tych technologii zapewni wyróżniającą się kombinację mocy i oszczędności paliwa.