Szef rozwoju Volkswagena Ulrich Hackenberg potwierdził, że aktualnie trwają zaawansowane prace nad druga generacją VW Phaeton, który ma być największą dumą producenta. Z tego względu auto powstaje na bazie Audi A8. Nowy model Volkswagena będzie miał aż 70 proc. identycznych komponentów jak Audi A8, a wśród nich m.in. jednostki napędowe, przekładnie, zawieszenie i elektronikę pokładową. Nadwozie będzie całkowicie aluminiowe, co znacznie obniży jego masę własną.
Nowy VW Phaeton będzie miał identyczną długość jak dotychczasowa generacja (5059 mm), a przedłuzona wersja 5179 mm. Jednak pod jego maską pojawią się jednostki napędowe o mniejszej pojemności skokowej niż obecnie. Nie wyklucza się jednak wykorzystania silnika ośmiocylindrowego, który ma dwie turbosprężarki i montowany jest do Audi A8. Spekuluje się także o wersji hybrydowej, ale dotychczas takiej opcji Volkswagen jeszcze nie potwierdził.
Nowy Phaeton ukierunkowany jest na identycznych klientów jak obecnie, a więc takich którzy cenią luksusowe auta, ale nie chcą się specjalnie wyróżniać. Premierę drugiej generacji tego modelu w Europie zaplanowano na koniec 2014 roku, a kilka miesięcy później auto to dostępne będzie w USA, gdzie ostatnie egzemplarze sprzedano w 2006 roku.
VW Phaeton nie przyniósł producentowi spodziewanych sukcesów, ale w ostatnich latach stał się ulubionym autem chińskich elit. Wzrastające zainteresowanie w Chinach miało poważny wpływ na podjęcie decyzji o realizacji projektu drugiej generacji.