Logo
WiadomościAktualnościDodatkowe 17 cm klasy A

Dodatkowe 17 cm klasy A

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Najmniejszy Mercedes mimo perturbacji podczas debiutu rynkowego (pamiętny "test łosia") z czasem zyskał przychylność klientów. W ciągu 3,5 roku od chwili rozpoczęcia produkcji sprzedano już ponad 550 tys.

egzemplarzy. Na rodzimym niemieckim rynku klasa A należy do najlepiej sprzedających się obecnie samochodów. Z czasem zauważono, że mały Mercedes spełniałby wymagania niedużych, młodych rodzin, gdyby oferował nieco więcej przestrzeni. Naturalnym krokiem było więc uzupełnienie oferty o wersję wydłużoną i tym samym pozyskanie nowej grupy klientów. Tak też się stało i wraz z nastaniem wiosny Mercedes wprowadza do produkcji, obok dotychczas oferowanego modelu, wersję wydłużoną przy okazji przeprowadzając drobne zmiany w wyglądzie.Dzięki zwiększeniu rozstawu osi aż o 17 cm znacząco zwiększono przestronność kabiny. Najwięcej zyskali pasażerowie tylnych foteli, którzy mają teraz warunki jazdy porównywalne z niektórymi limuzynami. Efekt jest wręcz oszałamiająco dobry. Wprawdzie w podstawowym ustawieniu objętość bagażnika nie uległa zmianie (390 l), ale za to zwiększyła się jego maksymalna objętość, która wzrosła z 1740 l do 1930 litrów (ze złożoną tylną kanapą). Tak więc możliwości przewożenia większych ładunków klasą A są podobne jak w dużym kombi. Tym bardziej że mały Mercedes oferuje lepszy dostęp do przestrzeni bagażowej dzięki dużej tylnej klapie. Na tym jednak nie koniec niesamowitych możliwości bagażowych małego Mercedesa. Za sprawą wyjmowanego przedniego fotela pasażera można uzyskać rzadko spotykaną możliwość przewożenia przedmiotów o długości 2,27 m, i to z zamkniętą tylną klapą.Od wiosny 2001 r. zmodernizowana zostaje także gama silników. Wzmocniony został wysokoprężny silnik modelu A 160 CDI z 60 do 75 KM (dostępny tylko w krótkiej wersji) oraz A 170 CDI (z 90 do 95 KM). Bez zmian obyło się wśród silników benzynowych. Nadal do dyspozycji klientów pozostają trzy jednostki.Podobnie ze skrzyniami biegów. Tak jak dotychczas można wybierać pomiędzy 5-biegową skrzynią manualną, automatyczną o 4 przełożeniach oraz tańszą alternatywą automatu - manualną z automatycznym sprzęgłem.Przy okazji wprowadzono jako wyposażenie opcjonalne boczne kurtyny powietrzne. Tym samym maksymalna liczba poduszek powietrznych dostępnych dla tego modelu zwiększona została do sześciu. Poprawę bezpieczeństwa aktywnego postanowiono osiągnąć przez wprowadzenie układu elektronicznej kontroli stabilności ESP nowej generacji, który w tej wersji współdziała z układem wspomagania hamulców Brake Assist.Zmiany stylistyczne nadwozia to przede wszystkim nowe zderzaki i lampy. Wewnątrz zmodyfikowano wygląd kokpitu i zastosowano materiały lepszej jakości, które w dużej części są identyczne z tymi używanymi w klasie S. Zmieniono także wygląd konsoli centralnej oraz wprowadzono nowe kolory.Dla poprawy ergonomii przesunięto w dogodniejsze miesca niektóre kontrolki i przyciski. Na przykład suwakowy włącznik obiegu zamkniętego zastąpiono przyciskiem. Stworzono także istotną możliwość regulacji wysokości położenia kierownicy, co wraz z szerokim zakresem regulacji wysokości siedziska daje duże szanse odnalezienia wygodnej pozycji za kierownicą nawet bardzo wysokim osobom.Z nowych opcji dostępnych dla klasy A oprócz wspomnianej bocznej kurtyny powietrznej pojawiło się również ogrzewanie spryskiwaczy przedniej szyby, czujnik deszczu sterujący pracą wycieraczek oraz automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne (z możliwością wyłączenia funkcji przyciemniania).Dla zwiększenia efektywności układu ogrzewania w wersjach z silnikami Diesla, (które ze swojej natury mają z tym problemy), zastąpiono układ dodatkowego ogrzewania zasilanego paliwem układem elektrycznym.Zależnie od wersji silnikowej wydłużona klasa A jest teraz cięższa o 14-30 kg. Jest to jeden z powodów, dla których w wydłużonych modelach zamieniono tylne hamulce bębnowe na skuteczniejsze tarczowe (w A140 pozostały z tyłu bębny, za to przednie tarcze zamieniono na wentylowane). Z tych samych powodów w tylnym zawieszeniu wymieniono sprężyny na twardsze. Jak dużą przestrzeń oferuje wydłużona klasa A i jak efektywnie ją wykorzystuje, najlepiej obrazuje porównanie z większymi samochodami. Choć nadwozie małej klasy A jest o ponad metr krótsze od limuzyny klasy E, to oferuje większą przestrzeń na nogi. Podobnie jest z wieloma innymi parametrami.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: