Debiut wyścigowy Avengera nastąpił w niedzielę 25 marca w zawodach Food City 500 na torze Bristol Motor Speedway – w pierwszym wyścigu z serii NASCAR w kategorii Samochodów Jutra (Car of Tomorrow).

Przygotowania do 16 wyścigów NASCAR w kategorii COT stały się od ubiegłego sezonu ważnym zajęciem team-ów biorących udział w zawodach NEXTEL CUP. Wyścigowa wersja samochodu Dodge Avenger w tej kategorii przeszła już chrzest bojowy na torach w całym kraju – lecz test najważniejszy czekał go w Thunder Valley (jak nazwany potocznie jest Bristol Motor Speedway) właśnie w Bristol.

Dodge Avenger

Najnowszy Dodge Avenger w wersji „cywilnej” (dopuszczonej do ruchu na drogach publicznych) należy do pojazdów klasy średniej i wyróżnia się agresywną, typową dla Dodge stylizacją, innowacyjnymi rozwiązaniami wnętrza, wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego i czynnego oraz znakomitymi osiągami. Zużywa także niewiele paliwa- około 7,8 litra/100 km w jeździe szosowej (a nawet 7,4 l/100 km wg standardów badawczych EPA 2007).

Produkcja Avengera rozpoczęła się od lutego b.r. w zakładzie Sterling Heights Assembly Plant (stan Michigan), a pierwsze dostawy do amerykańskiej sieci sprzedaży spodziewane są w przyszłym miesiącu.

Gotowy do rywalizacji

Program Samochodów Jutra NASCAR jest wspólnym przedsięwzięciem agencji rządowych, producentów samochodów i dostawców kooperacyjnych w celu tworzenia bezpieczniejszych i mniej kosztownych pojazdów wyścigowych – zwykorzystaniem istniejących, typowych rozwiązań. Będą one musiały dzielnie się sprawiać w mało typowych warunkach torów wyścigowych, gdzie szansę na wygraną ma nie tylko najsilniejszy, ale i najszybszy zawodnik.

Niesamowity półmilowy (854-metrowy) owal Thunder Valley w stanie Tennessee jest najszybszym i najbardziej profilowanym torem wyścigowym w branży. Na zakrętach pochylenie nawierzchni wynosi 36 stopni, na prostych zaś – 18 stopni. Pięćset okrążeń z ogromną prędkością to nie zabawa dla ludzi o słabych nerwach.

- Dodge jest gotów na zawody BMS i naszym zdaniem Avenger to twarda sztuka – powiedział Mike Accavitti, dyrektor Dodge Motorsports i marketingu SRT w Chrysler Group. Avenger ma szanse na mistrzostwo w barwach Dodge już niedługo i nie możemy się doczekać, kiedy się to zacznie. A pierwszemu kierowcy, który wygra kategorię COT podarujemy nowego Dodge Avengera na cele dobroczynne według jego uznania.

Kierowcy Dodge także uważają, iż nowy Avenger ma dużą szansę na sukcesy w przyszłości.

Okaże się podczas wyścigu...

Do Ryan’a Newmana, kierowcy Avengera Alltel nr 12 wciąż należy rekord kwalifikacji na BMS – przejazdu okrążenia w czasie poniżej 15 sekund z prędkością 206,2 km/h, ustanowiony 21 marca 2003 roku. Newman i jego kolega z teamu Penske Racing – Kurt Busch byli wśród pięćdziesięciu innych zespołów, które stanęły do testów w kategorii COT pod koniec lutego 2007.

Wielu kierowców Dodge z przyjemnością powitało okazję przekonania się, jak sprawuje się nowy Avenger w konkurencji z innymi autami COT w warunkach toru wyścigowego.

- Testować można do woli, ale dopiero wyścig pokazuje jak jest naprawdę – mówił David Stremme, kierowca samochodu Dodge Coors Light nr 40. Niektórzy jakzwykle narzekają, ale ja nie mogę się doczekać prawdziwych zawodów. Wszystko może się zdarzyć i na ogół zdarza się w Bristolu, tak więc powinna to być ciekawa impreza i dla zawodników i wszystkich kibiców.

Kurt Busch wygrał zeszłoroczny wyścig Food City 500 zaledwie w drugim starcie w barwach Dodge Penske Racing. Wykorzystał swe doświadczenia mistrzowskie z 2004 roku i był pierwszy w 5 spośród 10 ostatnich wyścigów na słynnym półmilowym torze. Wiceszef teamu Miller Lite, Roy McCauley powiedział, że gotów jest założyć się na niezłą sumkę o zwycięstwo Buscha na BMS...

- Avenger daje duże możliwości a ludzie, których to interesuje możliwości te zaczną wykorzystywać – powiedział McCauley. Wokół jest pełno świetnych ścigantów i oni już wiedzą, co robić. Każdy wie, co robić lecz tylko dwa auta będą widoczne na początku, bo ich załogi po prostu nieco wcześniej odrobiły lekcje.

Kto wygra?

Elliott Sadler, poprzedni mistrz z Bristolu i kierowca samochodu Dodge Dealers/UAW nr 19 stale myślał, jako to jest być pierwszym tryumfatorem w Avengerze i jednocześnie pierwszym kierowcą NASCAR, który wygrywa w samochodzie kategorii COT.

- Wszyscy jesteśmy podekscytowani na myśl o pierwszym dużym starcie Avengera właśnie na torze BMS i na pewno sprawdzimy, do czego jest zdolny – powiedział Sadler. Bristol to poważna sprawa i łatwo tu nigdy nie było. Atrakcji dodaje fakt, iż jest to pierwszy wyścig COT w historii NASCAR. Każdy przywozi, co ma najlepszego, bo każdy chce wypaść jak najlepiej. Avenger to świetna broń i Dodge dał nam naprawdę wszystko, czego mogliśmy oczekiwać. Trzeba tylko puścić go w ruch i bawić się jak najlepiej.

Niektórzy kierowcy obawiali się, że z autami COT będzie dużo trudniej w Bristolu a flagi (ostrzegawcze) w czasie 500 okrążeń będą częstsze. Inni z kolei – iż auta COT będą mogły pokazać, co potrafią dopiero pod koniec sezonu. Według Kasey Kahne’a, kierowcy samochodu Dodge Dealers/UAW Dodge nr 9 pierwszym prawdziwym testem możliwości Avengera 500 w kategorii COT będą zawody z okazji majowego Dnia Matki (Mother’s Day) w Darlington (stan Płd. Karolina).

- To będzie pierwszy start Avengera na naprawdę dużym torze – zauważył Kahne. I bardzo pamiętny weekend. Nie będzie łatwo, z pewnością zupełnie inaczej niż w przeszłości, ale czekam na ten dzień z niecierpliwością. Darlington może być większym wyzwaniem niż Bristol, bo Bristol od innych imprez COT tak bardzo się nie różnił, a w Martinsville będzie podobnie. W Darlington 43 kierowców i teamów dopiero zobaczy, że tych aut się nie da porównać z niczym dotąd.

Podobnie jak Bristol – Darlington to wysoka poprzeczka dla maszyn i ludzi. Aerodynamiki Avengera zapewne nie uda się w pełni sprawdzić na krótkich torach BMS i Martinsville – lecz da to pewne pojęcie o potencjale samochodu, który wystartuje w połowie finałowych wyścigów Chase.

Zawody w Bristolu to dopiero pierwszy ważny egzamin dla pojazdów kategorii COT, ale Kurt Busch był raczej zadowolony.

- Zawsze mi serce przyspiesza, kiedy słyszę Bristol – cieszył się Busch. To moje ulubione miejsce, bo 500 okrążeń to na pewno super sprawa w NASCAR. Dodge Avenger nas fascynuje, nie mówiąc o tym, co potrafi. Pierwsze zawody w Bristolu to tak, jakby wskoczyć do basenu pełnego rekinów i zacząć razem pływać. Chodziło o to, by nie dać się zjeść...

Wygrał Kurt Busch1

Historyczną rundę Nextel Cup Series na owalu Bristol Motor Speedway wygrał ostatecznie Kyle Busch (nie dał się zjeść!). Kierowca Chevroleta Impala SS wyprzedził dwóch zawodników w takich samych autach: Jeffa Burtona i Jeffa Gordona (wszyscy USA).

Juan Pablo Montoyaw Dodge Avenger kręcił się podczas 136 okrążenia po kolizji z Tonym Rainesem na i stracił trzy rundy do przodowników. Potem prześladowały go wibracje koła i ostatecznie zajął 32 miejsce.