W Europie i na innych rynkach międzynarodowych Dodge Avenger będzie oferowany w wersjach dla ruchu prawo- i lewostronnego (LHD i RHD), zarówno z silnikiem wysokoprężnym jak i silnikami benzynowymi. Avenger jest pierwszym samochodem marki Dodge oferowanym w europejskiej klasie średniej i czwartym modelem tej marki, wprowadzanym na rynki światowe – obok już dostępnych pojazdów Dodge Viper, Caliber i Nitro (segment SUV).

- W ramach ofensywy produktowej marki Dodge, nowy Avenger ma szanse przyciągnąć jeszcze więcej nabywców do salonów sprzedaży – powiedział Thomas Hausch, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu światowego w Chrysler Group. Podążając tropem Dodge Calibera i Nitro, dzięki którym zainteresowanie marką Dodge rośnie, Avenger do segmentu D wnosi przystępną cenowo moc i maksimum koni za Euro, obok asertywności oraz stylistycznej zuchwałości. Wybór silników o znacznej mocy i najlepsza cena wyjściowa wśród konkurencji rynkowej to realizacja obietnicy Dodge o prawdziwej mocyza przystępną cenę. Charakter Dodge, wersje LHD i RHD plus silnik Diesla czyni z Avengera doskonały wybór dla klientówposzukujących auta tej marki w praktycznym lecz także i pełnym mocy wydaniu.

Na rynkach europejskich i innych rynkach światowych Dodge Avenger dostępny jest od drugiego kwartału 2007 roku w odmianach SE oraz SXT.

Odważna i agresywna stylizacja Dodge

Inspiracją dla Avengera była brawurowa linia i osiągi samochodu Dodge Charger, a także fascynacja, jaką ten pojazd otoczony jest w Ameryce Północnej. - Do światowego segmentu pojazdów klasy średniej nowy Dodge Avenger wnosi powiew markowych tradycji amerykańskich „muscle cars” – mówi Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania. W segmencie D Avenger znaczyć będzie tyle, co Caliber w swojej klasie, czyli stworzy unikalną alternatywę wobec konkurencji.

Patrząc od przodu, Avenger wygląda agresywnie, jak dyktuje tradycja Dodge. Jego groźne, nawet złowieszcze oblicze podkreśla krzyżowa, chromowana krata chłodnicy na czarnym tle oraz poczwórne reflektory w czarnej oprawie. Rodzajem przedłużenia rysunku grilla są dwa charakterystyczne przetłoczenia na masce komory silnika.

Widok z boku zdradza rodzinne pokrewieństwo z modelem Charger. Muskularne nadkola tylne, wyraźny „uskok” tylnych drzwi, pokaźne koła i smukły spojler ‘rufowy’ dowodzą, iż jako Dodge – Avenger jest zuchwały, pełen mocy i na pewno zdolny do wszystkiego.

Wielkość kabiny pasażerskiej potęgują na czarno lakierowane słupki B, stwarzające nieodparte wrażenie ruchu nawet, gdy Avenger drzemie na postoju.Po bokach klapy bagażnika zwieńczonej zintegrowanym spojlerem w kolorze nadwozia przyciągają wzrok pokaźne i ekspresyjne lampy tylne. Obrazu ukrytej siły dopełniają standardowe 17-calowe obręcze z ogumieniem wielosezonowym.

Atletyczność sylwetki Avengera podkreśla liczący 2765 mm rozstaw osi oraz 1569 mmrozstaw kół. Obok zwiększonej strefy kontrolowanego zgniotu w komorze silnika proporcje te podnoszą w poważnym stopniu komfort i stabilność jazdy.

Nowatorski wystrój wnętrza

Unikalna wśród konkurencji, niemalże graficzna estetyka karoserii Avengera przenosi się także do wnętrza, które dzięki dobranej fakturze i jakości matowych materiałów wygląda bardzo stylowo. Górną powierzchnię tablicy przyrządów i konsolę centralną pokryto matowym tworzywem Franklin – jako tło dla kratek nawiewu powietrza,opatrzono logo Dodge’a po stronie pasażera. Dominującym kształtem, powtarzającym się we wnętrzu Avengera są elementy okrągłe, m.in. obramowania wskaźników i pokrętła klimatyzacji.

Nawiązując do nazwy Dodge Ram (muflona z ukośnie rosnącymi rogami) konsola centralna ma kształt zbliżony do rozciągniętej litery „V” – obejmującej obsadę selektora skrzyni biegów – jako główny motyw estetyczny. Podwójne wyloty nawiewów ogrzewania i klimatyzacji umieszczono ponad wnęką na standardowe radio AM/FM/CD lub opcjonalny system multimedialno-nawigacyjny MyGI.

W pojazdach wyposażonych w zestaw głośnomówiący telefonii komórkowej UConnect (opcja wyposażenia) przyciski sterowania tego systemu znajdują się w płycie czołowej radioodbiornika, gdzie sąłatwo dostępne i nie burzą harmonii wystroju.

Przestrzeń dla pasażerów i nie tylko

W kabinie nowego Avengera podróżować komfortowo może nawet pięć osób. Dzięki znacznemu rozstawowi osi i kół, oraz rozmieszczeniu mechanizmów pojazdu wnętrze jest bardzo obszerne. Maksymalna przestrzeń na głowę wynosi 1016 mm z przodu oraz 972 mm z tyłu,a przestrzeń na nogi odpowiednio – 1077 oraz 955 mm. Szerokość kabiny na poziomie ramion sięga 1433 mm z przodu oraz 1430 mm na kanapie tylnej. Szerokość na poziomie bioder jest również pokaźna i wynosi 1352 mm dla foteli przednich oraz 1351 mm z tyłu.

Bagażnik wg ISO liczy 438 litrów, a po złożeniu tylnych oparć (dzielonych 60/40) oraz oparcia fotela przedniego pasażera („na płasko”) – wyraźnie wzrasta możliwość przewozu większych ładunków. Drobniejsze przedmioty pomieszczą się w piętrowym schowku przesuwnego podłokietnika konsoli podłogowej, w kieszeniach drzwi przednich oraz „na plecach” oparcia fotela kierowcy.

Dodatkową atrakcją we wnętrzu jest nietypowy w segmencie D, chłodzony pojemnik Chill Zone™, stanowiący wyposażenie standardowe Dodge Avengera. Pojemnik Chill Zone zajmuje górną półkę skrytki pasażera na desce rozdzielczej i mieści nawet cztery średniej wielkości (500 ml) butelki lub puszki z napojami.

Znaczna moc i oszczędność paliwa

Na rynkach europejskich dostępne są cztery silniki: 2,0-litrowy oraz 2,4-litrowy silnik benzynowy World Engine, nowa jednostka benzynowa V-6 o pojemności 2,7 litra oraz 2,0-litrowy turbodiesel.

Standardowy 16-zworowy Silnik Światowy (World Engine) o pojemności 2,0 litra wyposażony jest w zdwojony układ zmiennych faz rozrządu VVT, zawory przepływu powietrza w kolektorze dolotowym, przeciwbieżne wałki wyrównoważające i szereg innych nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Jako jednostka bazowa, może skutecznie mierzyć się pod względem osiągów i oszczędności paliwa z głównymi rywalami w segmencie D.

We współpracy z pięciostopniową, manualną skrzynią przekładniową silnik ten rozwija moc 115 kW (156 KM DIN) przy 6300 obr/min i moment obrotowy 190 Nm przy 5100 obr/min – zużywając średnio 7,8 litra paliwa na 100 km.

Opcjonalny 16-zaworowy World Engine o pojemności 2,4 litra – także ze zdwojonym układem VVT – skojarzony jest ze skrzynią automatyczną z systemem Auto Stick, pozwalającą na ręczną lub automatycznązmianę przełożeń. Rozwija moc 125 kW (170 KM DIN) przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy 220 Nm przy 4500 obr/min.

Także opcjonalny silnik V-6 o pojemności 2,7 litra – przeznaczony dla Avengera w wersji SXT – wytwarza moc 138 kW (188 KM DIN) przy 6500 obr/min oraz moment obrotowy 256 Nm przy 4000 obr/min. Początkowo oferowany będzie w parze z czterostopniową przekładnią automatyczną i funkcją Auto Stick, a w terminie późniejszym – otrzyma nowej konstrukcji automatyczną skrzynię sześciostopniową.

Dodge Avenger będzie jednym z pierwszych pojazdów Chrysler Group wyposażonych w tę nową przekładnię, która dzięki krótszemu zestopniowaniu – umożliwia lepsze przyspieszenie ze startu stojącego. Wyższe przełożenie całkowite zapewnia spokojniejszą i cichszą jazdę autostradową przy obniżonym zużyciu paliwa.

Dostępny będzie także nowoczesny 16-zaworowy turbodiesel o pojemności 2,0 litrów, mocy 103 kW (140 KM DIN) przy 4000 obr/min i momencie obrotowym 310 Nm już od 1750 obr/min. W zestawie z sześciostopniową przekładnią manualną jednostka ta charakteryzuje się dynamicznymi osiągami przy zużyciu zaledwie 6,2 litrów oleju napędowego na 100 km (cykl mieszany).

Pełna przyjemność z jazdy

Konstruktorzy podwozia i układu przeniesienia napędu dużą uwagę poświęcili własnościom jezdnym oraz przyjemności z prowadzenia samochodu. Dzięki znacznemu rozstawowi osi (2765 mm) i kół (1569 mm) Avenger jest stabilny na drodze, a wysoka sztywność skrętna i odporność na siły zginające zapewniają doskonałe trzymanie się drogi oraz wysoki stopień komfortu, również akustycznego.

Przednionapędowy Dodge Avenger korzysta z nowej platformy Chrysler Group, przeznaczonej dla pojazdów segmentu D, którą wyposażono w niezależne zawieszenie wszystkich kół – przednich na kolumnach MacPherson, a tylnych w układzie wielowahaczowym. Celem obniżenia – w porównaniu z modelami poprzednimi – wibracji i hałasów (NVH), zawieszenie odizolowane jest od zasadniczej struktury nadwozia. Aby ograniczyć hałasy drogowe, aerodynamiczne i mechaniczne zastosowano światowej klasy materiały uszczelniające i wygłuszające.

Zwrotność Dodge Avengera zapewnia zębatkowy mechanizm kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym o zmiennej sile wspomagania – zależnie od prędkości jazdy. Wszystkie koła wyposażono w hamulce tarczowe – wentylowane z przodu oraz lite z tyłu – wraz z najnowszej generacji systemami wspierającej je elektroniki.

Nowoczesne rozwiązania z zakresu komfortu i bezpieczeństwa

Obok agresywnej stylizacji nadwozia i funkcjonalności wnętrza Dodge Avenger otrzymał także szereg nowoczesnych rozwiązań praktyczno-komfortowych.

- Wśród konkurentów swego segmentu Avenger wyróżnia się szeregiem pomysłowychrozwiązań – mówi Stephane Labous, dyrektor ds. marketingu i komunikacji światowej – „Od unikalnej chłodziarki na napoje w desce rozdzielczej i ogrzewanych lub chłodzonych uchwytów na kubki aż do podgrzewanych siedzeń i 20-gigabajtowego dysku systemu multimedialnego, Avenger może mieć wszystko to, co klientów naprawdę kręci.

Niektóre z tych rozwiązań trudno spotkać w innych samochodach segmentu D.

Są to między innymi:

• Chłodziarka na napoje Chill Zone w górnej części skrytki po stronie pasażera na cztery butelki lub puszki 500 mililitrowe.• Przednie uchwyty na kubki, pozwalające chłodzić lub podgrzewać napoje w zakresie temperatur od 2 do 600C (opcja wyposażenia).• Łatwe w pielęgnacji tekstylne pokrycia siedzeń YES Essentials – plamo-odporne, antybakteryjne i nie absorbujące obcych zapachów. To pierwsze tego typu rozwiązanie w samochodzie Chrysler Group segmentu D.• Podgrzewane fotele z pokryciem tkaninowym lub skórzanym (opcja wyposażenia).• System audiowizualny DVD dla pasażerów tylnych siedzeń z radiem AM/FM/CD/DVD/MP3 i 6-płytowym zmieniaczem CD (opcja wyposażenia).• Złącze odtwarzacza MP3 i możliwość odsłuchu plików MP3 w całej gamie fabrycznych systemów audio.• Oświetlenie wewnętrzne oraz punktowe dla siedzeń przednich i tylnych z wykorzystaniem diod LED.

Najnowocześniejszy system multimedialny

Najnowszej generacji system informatyczny, rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG stanowi nowy wymiar w dziedzinie środków komunikacji dostępnychw samochodzie. Ruchomy ekran dotykowy TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm) ma poziomy kąt widzenia 1800(idealny na środek tablicy przyrządów), wyświetla 65.000 kolorów, trójwymiarową grafikę/animacje oraz różnorodne liternictwo.

System podaje aktualne informacje drogowe i posiada szereg narzędzi oraz funkcji, umożliwiających zarządzanie muzyką, nagraniami dźwiękowymi i video:

• Dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania map nawigacyjnych, plików zdjęciowych oraz 1600 plików muzycznych.• Bazę danych GraceNote, która pozwala automatycznie uzupełniać pliki muzyczne o tytuł, nazwisko wykonawcy i inne informacje.• Złącze USB pozwalające ładować/kopiować pliki zdjęciowe na dysk twardy.• Możliwość nagrywania trzyminutowych wiadomości przy pomocy mikrofonu wmontowanego w obudowę lusterka wstecznego.• Ekran LCD do wyświetlania filmów podczas postoju.• Zdolność odbioru dźwięku z trzech oddzielnych źródeł audio.• Pracujący w bezprzewodowej technologii Bluetooth® i aktywowany głosem zestaw głośnomówiący UConnect, który umożliwia bezpieczniejsze i swobodniejsze prowadzenie rozmów przez odpowiednio przystosowane telefony komórkowe i odbiornik pokładowy.• Możliwość wyboru jednej z sześciu wersji językowych systemu (język angielski, holenderski, niemiecki, francuski, włoski i hiszpański).

Bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo należy do najwyższych priorytetów nabywcy samochodu klasy średniej w Europie, stąd też nowy Dodge Avenger posiada wiodące w swym segmencie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa– dla skutecznej ochrony kierowcy i pasażeróww razie wypadku. Klatka bezpieczeństwa nadwozia skonstruowana jest ze stali dwufazowej, stali o dużej wytrzymałości oraz stali nadwytrzymałej. Uzupełnieniem klatki ochronnej nadwozia jest wyposażenie seryjne, jakiego nabywca może oczekiwać w pojeździe tej klasy.

W zakresie bezpieczeństwa czynnego, między innymi:

• system przeciwblokujący kół ABS;• elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP;• wspomaganie hamowania awaryjnego BAS;• system kontroli trakcji TCS;• system monitorowania ciśnienia w ogumieniu TPMS;• napinacze wstępne i ogranicznikinapięcia pasów bezpieczeństwa.

... a w zakresie bezpieczeństwa biernego:

• wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne;• boczne poduszki fotelowe;• pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe;• immobilizer silnika Sentry Key;• autoalarm (wyposażenie standardowe w Europie).

Produkcja

Produkcję Dodge Avengera – równolegle zsamochodami Chrysler Sebring –rozpoczął w czwartym kwartale 2006 roku zmodernizowany zakład Sterling Heights Assembly Plant w mieście Sterling Heights (stan Michigan). Silniki Światoweo pojemności 2,0 oraz 2,4 litra powstają w nowoczesnym zakładzie Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA) w Dundee (stan Michigan). Silnik V-6 o pojemności 2,7 litra produkowany jest przez zakład Kenosha Engine Plant (stan Wisconsin).

Marka Dodge

W roku 2006 łączna sprzedaż pojazdów Dodge wyniosła 1.345.517 sztuk, dzięki czemu firma ta zachowuje 6-procentowy udziału w rynku amerykańskim oraz piątą co do znaczenia pozycję w branży motoryzacyjnej USA. Gama pojazdów Dodge oferowanych na świecie obejmuje samochody osobowe, półciężarowe, minivany oraz użytkowo-rekreacyjne – SUV.

Efektem ekspansji marki Dodge na rynki poza Ameryką Północną jest ostatnio notowany roczny wzrost obrotów o 185 procent i zamknięcie roku 2006 liczbą 30.527 sprzedanych pojazdów. Ekspansji firmy Dodge na większe rynki światowe przewodził w roku 2006 samochód Dodge Caliber, do którego w roku 2007 dołącza SUV Dodge Nitro, Avenger oraz Caliber SRT4 o charakterystyce wyczynowej.

Po doskonałych wynikach sprzedaży w styczniu 2007 Dodge Caliber po raz pierwszy w swej historii dzierży pierwsze miejsce wśród gamy produktów Chrysler Group. Od czerwcowej premiery w ub. r. Dodge Caliber nie opuszcza pierwszej piątki najlepiej sprzedających się pojazdów w skali całego koncernu.

- Ekspansja marki Dodge na kluczowe rynki światowe umożliwia nam wzrost obrotów przy wykorzystaniu istniejącej sieci dealerów i dystrybucji” – mówi Thomas Hausch. Dodge trafia do innej klienteli niż Chrysler i Jeep, tak więc ta ekspansja zapewnia nam stały, opłacalny wzrost sprzedaży także i w skali globalnej.

Wprowadzając na „międzynarodowe wody” markę Dodge, Chrysler Group zamierza do roku 2009 osiągnąć 1,4 procent udział na rynkach Europy – co najmniej podwajając go w stosunku do roku 2005. Przy obecnej mocno wzrostowej tendencji sprzedaży, Dodge ma szansę uzyskać nawet i 30-procentowy udział w ogólnej sprzedaży Chrysler Group na rynkach światowych.

Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA)

Silnik Światowy – czyli gama jednostek napędowych o najwyższej klasieświatowej – produkowana jest przez zakład GEMA w Dundee (stan Michigan). Silniki te reprezentują wyjątkową kombinację świetnych osiągów, wysokiej jakości, oszczędności paliwowej oraz zaawansowania technicznego.

GEMA stanowi współwłasność DaimlerChrysler Corporation, Mitsubishi Motor Corporation oraz Hyundai Motor Company. Poprzez partnerską optymalizację zasobów, odpowiednie wykorzystanie ekonomiki w skali globalnej oraz elastyczności zespołów roboczych i oprzyrządowania – GEMA tworzy nowewzorce w dziedzinie racjonalizacji wytwarzania silników dla przemysłu motoryzacyjnego.Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:Benzynowy World Engine 2.0 BenzynowyWorld Engine 2.4Benzynowy V - 6 2.7Turbo Diesel 2.0Cylindry / zawory:4 / 44 / 46 / 44 / 4Pojemność skokowa (cm3):1998236027361968Moc (kW / obr./min):115 / 6300125 / 6000138 / 6500103 / 4000Maksymalny moment obrotowy(Nm /obr./min):190 / 5100220 / 4500256 / 4000310 / 1750Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):200200206200Przyspieszenie (0 - 100 km/h):10.810.49.010.5Zużycie-miasto/poza/średnie(l/100 km):10.7 / 6.1 /7.812.3 / 6.9 / 8.913.9 / 7.3 / 9.78.2 / 5.1 / 6.2Hamulceprzód tyłrozmiartarcze wentylowane 294 x 26 mmtarcze lite 262 x 10 mmzaciski57 mm pływające jednotłoczkowe35 mm pływające jednotłoczkowepowierzchnia czynna1442.1cm894.6 cmWymiary i nośność:Bagażnik(l):438Pojemność zbiornika paliwa (l):64Masa pojazdu (kg):1480 - 15551510 - 15601520 - 16151560 - 1635Wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):4850b) szerokość (mm):1843c) wysokość (mm):1497d) rozstaw osi (mm):2765e) rozstaw z przodu (mm):1568f) rozstaw z tyłu (mm):1569Wymiary wewnętrzne: przodtyłIlość miejsc (przód / tył)2 3Przestrzeń na głowę (z oknem dachowym)1016.0 (963.4)972.3Przestrzeń na nogi 1077.1954.5Szerokość na poziomie ramion1432.81430.2Szerokość na poziomie bioder1352.41351.0