„Chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach” - napisano w informacji GDDKiA.

„Do końca roku celem jest przełożenie ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km na pięciu odcinkach. Tak, aby kierowcy mogli korzystać z bezpiecznej drogi, dwa pasy w każdą stronę” - zaznaczył, cytowany w informacji p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.

Żuchowski już pod koniec lutego b. roku deklarował w Katowicach wolę wdrożenia takiego rozwiązania; sygnalizował jednak, że wiele zależy m.in. od pogody. GDDKiA, relacjonując postęp prac na poszczególnych odcinkach zaznaczyła, że zimą wykonawcy praktycznie nie przerywali robót, dostosowując jedynie do warunków ich zakres.

A1 Tuszyn - Częstochowa Foto: GDDKiA
A1 Tuszyn - Częstochowa

Cały budowany fragment A1 między Tuszynem a Częstochową podzielony jest na pięć odcinków realizacyjnych. Cztery z nich znajdują się w woj. łódzkim. Według GDDKiA na odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe, mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc., a zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc.

Podobnie kontynuowane były prace na odcinku Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk. Projekt wykonany jest tam w ponad 97 proc, a zaawansowanie rzeczowe szacowane jest na 20-30 proc. Na kolejnym odcinku Kamieńsk – Radomsko projekt wykonano w blisko 94 proc., a zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Między Radomskiem a granicą woj. śląskiego projektowanie zaawansowane jest w 99 proc., a wykonanie – w 36 proc.

Dla jedynego odcinka na terenie woj. śląskiego – od granicy województwa do węzła Częstochowa Północ - GDDKiA nie podała wskaźników zaawansowania. Zaznaczyła, że wykonawca kontynuował tam zimą roboty we wszystkich branżach, m.in. na 18 obiektach inżynierskich, w części robót ziemnych, rozbiórkowych oraz żelbetowych. Przebudowywane są okoliczne sieci i usuwane kolizje.

Przejezdność w tym roku, cała autostrada gotowa w 2022

Autostradową obwodnicę Częstochowy w ciągu autostrady A1 - od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Południe otwarto dla ruchu tranzytowego 23 grudnia ub. roku. Na niewykończonej jeszcze trasie obowiązuje ograniczenie prędkości. Niedostępne początkowo były też dwa węzły: Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia; pierwszy z nich otwarto 15 lutego, drugi jeszcze jest niedostępny.

Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy stała się kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą wcześniej odbywał się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. Samorząd Częstochowy zapowiadał bowiem rozpoczęcie wiosną br. remontu przebiegającego przez to miasto odcinka „jedynki”.

Według najnowszych informacji GDDKiA termin realizacji całej autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem to 2022 rok.