- Volkswagen kończy produkcję w Szklanej Manufakturze w Dreźnie. Początkowo był w niej produkowany flagowy Phaeton, a obecnie elektryczny ID.3
- Po zakończeniu produkcji obiekt zostanie przekształcony w kampus innowacji, pozostanie otwarty dla zwiedzających i będzie pełnił funkcję centrum odbioru samochodów marki
- Volkswagen planuje zmniejszenie mocy produkcyjnych w Niemczech o 730 tys. aut rocznie oraz redukcję 35 tys. miejsc pracy
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Kiedy w grudniu 2001 r. otwierano Szklaną Manufakturę w Dreźnie (Gläsernen Manufaktur Dresden), charyzmatyczny szef VW Ferdinand Piëch powiedział: "w tym miejscu będziemy produkować flagowy model Volkswagena w segmencie samochodów luksusowych. Będzie tu można zarówno zobaczyć, jak i poczuć najdoskonalszy kunszt ręcznej pracy i najnowocześniejszą technologię”. To była duma koncernu, która była miejscem produkcji jej wizytówki.
Poznaj kontekst z AI
W Dreźnie od początku powstawał luksusowy model Phaeton, który miał skutecznie walczyć z modelami marek premium. Sama fabryka również była wyjątkowa. Wyróżniała się efektownym projektem, a także podejściem do produkcji – większość procesów odbywała się ręcznie, w jasnych, pełnych światła halach z podłogami pokrytymi klonowym drewnem, a pracownicy nosili białe uniformy. Odbiór zakupionego samochodu z takiego miejsca był wyjątkowym doświadczeniem.
Choć limuzyna Volkswagena nie osiągnęła prognozowanego rynkowego sukcesu, Szklana Manufaktura przetrwała, adaptując się do zmieniających potrzeb rynku.
Od 2017 r. w tym zakładzie powstawał elektryczny VW e-Golf. Następnie przebudowano linię montażową do produkcji modeli opartych na modułowej platformie MEB. Wówczas Volkswagen postanowił, że nowy model ID.3 będzie produkowany nie tylko w Zwickau, lecz również w Dreźnie. To miała być następna era i rozszerzenie funkcji Szklanej Manufaktury o propagowanie elektromobilności.
Jakie modele produkował Volkswagen w Dreźnie?
Na przestrzeni lat w słynnej drezdeńskiej fabryce produkowano różnorodne modele:
- Volkswagen Phaeton: 84 ty. 235 egz. w latach 2001–2016,
- Bentley Flying Spur: 2186 egz. w latach 2005/2006 i 2013/2014;
- Volkswagen e-Golf: 50 tys. 401 egz. w latach 2017–2020).
- Volkswagen ID.3: od 2021 do 2025 r.
Co dalej ze Szklaną Manufakturą?
Choć produkcja samochodów w Dreźnie dobiega końca, Volkswagen nie zamierza całkowicie rezygnować z tego miejsca. Szklana Manufaktura ma przekształcić się w "kampus innowacji" tworzony wspólnie z rządem Saksonii i Uniwersytetem Technicznym w Dreźnie. Docelowo uczelnia będzie korzystała z blisko połowy powierzchni obiektu. Pierwsze wspólne projekty badawcze mają się rozpocząć w połowie 2026 r., a od 2027 planowane jest rozpoczęcie regularnej działalności placówki.
Po zmianach Szklana Manufaktura pozostanie otwarta dla zwiedzających. Przez blisko ćwierć wieku stała się atrakcją turystyczną Drezna, co roku odwiedza ją ponad 100 tys. osób. Zachowa również swoją rolę centrum odbioru samochodów, badań i doświadczeń Volkswagena. Po kompleksie Autostadt w Wolfsburgu jest to drugi co do wielkości punkt odbioru pojazdów tej marki w Niemczech. Jak poinformowano, w tym roku klientom zostanie tam przekazanych około 3,5 tys. samochodów.
Zmniejszanie produkcji oznacza zwolnienia
Volkswagen przekazał w komunikacie, że około 230 pracowników Szklanej Manufaktury na razie utrzyma posady. Dla osób, których stanowiska zostaną zlikwidowane w najbliższych miesiącach lub latach, koncern zaoferuje możliwość przeniesienia do innych zakładów (w Zwickau, Chemnitz lub Wolfsburgu), wcześniejsze przejście na emeryturę lub rozwiązanie umowy za porozumieniem stron.
Zgodnie z założeniami programu reorganizacyjnego "Zukunft Volkswagen", uzgodnionego ze związkami zawodowymi, zakończenie produkcji samochodów w Dreźnie to tylko część zaplanowanych, dużych oszczędności. Do 2028 r. moce produkcyjne w niemieckich zakładach Volkswagena zostaną zmniejszone o ponad 730 tys. samochodów rocznie, a do 2030 r. liczba miejsc pracy zostanie zredukowana o 35. tys.