Pojazdy miały wiele wspólnego pod względem technicznym, różniły się natomiast wersjami silnikowymi, stylistyką przodu karoserii oraz rozwiązaniami wnętrza. W drugim wcieleniu, zaprezentowanym w tym roku, trójka rodzeństwa różni się bardziej, choć podstawa techniczna pozostała ta sama. Alhambra, podobnie jak Ibiza, Cordoba,Toledo czy Leon, ma teraz mocno zaznaczony przód z dużym logo firmowym. Zmienione są także tylne lampy. Ale nie tylko do tych detali ograniczają się wprowadzone zmiany. Seat od pewnego czasu promuje swoje modele jako auta o sportowym charakterze. Dotyczy to również Alhambry. Sportowy minivan?Otóż to! Poprzedni model oferowany był z silnikami o przeciętnej mocy i osiągach, nacisk kładziono raczej na funkcjonalność Alhambry, jej dużą pojemność i ekonomiczność silników TDI. Teraz ze starych silników zachowano benzynową jednostkę 2-litrową o mocy 115 KM oraz 90-konny TDI. Drugi turbodiesel to wzmocniona do 115 KM jednostka 1.9. Z silników benzynowych warta zainteresowania i polecenia jest jednostka 1.8 20V (czyli mająca po 5 zaworów na cylinder) w wersji turbo, rozwijająca moc 150 KM. No i coś zupełnie ekstra na deser, dla amatorów szybkiej jazdy dużymi pojazdami: silnik V6 o pojemności 2,8 litra (24V) o mocy 204 KM. To pierwszy silnik V6 o mocy ponad 200 KM zastosowany w seryjnie produkowanym pojeździe Seata. (Do tej pory najmocniejszym silnikiem mógł pochwalić się Leon, który w wersji 1.8 20V Turbo dysponuje mocą 180 KM).Nie tylko silnik podkreśla sportowe walory najmocniejszej Alhambry. Pojazd ma obniżone o 25 mm zawieszenie, skórzaną kierownicę i dźwignię biegów, sportowe, głęboko wyprofilowane fotele, 16-calowe felgi z lekkich stopów oraz szerokie opony w rozmiarze 215/55 R16. Do tego dochodzi ABS, cztery poduszki powietrzne, automatyczna klimatyzacja, dobry sprzęt audio z ośmioma głośnikami, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Amatorom ostrej, sportowej jazdy przyda się na pewno system stabilizacji jazdy ESP oferowany w wersji z silnikiem 2.8 24V jako wyposażenie seryjne. Możliwość przejażdżki minivanem z prędkością ponad 200 km/h, osiąganie "setki" w czasie niespełna 10 sekund działa na emocje i wyobraźnię każdego kierowcy. Ale pora zejść na ziemię. Wersja 2.8 V6 będzie raczej prestiżową wizytówką Seata, prezentacją sportowego image'u firmy. Gdyby przyszło nam podejmować decyzję, jaką wersję Alhambry kupić dla siebie, to wybór padłby na model z silnikiem TDI o pojemności 1,9 litra i mocy 115 KM. To optymalna jednostka. Ma duży moment obrotowy 310 Nm już przy 1900 obr./min. To znacznie więcej niż ma topowa wersja benzynowa V6! Zapewnia dobre przyspieszenia przy ruszaniu i elastyczność na wyższych biegach, jest przy tym bardzo ekonomiczna. Alhambra wyposażona w ten silnik spala średnio 6,1 litra oleju napędowego na 100 km, uzyskuje prędkość maksymalną 181 km/h, a "setkę" osiąga w 13,7 sekundy po starcie. Jest jednocześnie bardzo cicha. Nowością jest zastosowanie w Alhambrze skrzyni 6-biegowej. Dostępna jest z wszystkimi pięcioma wersjami silnikowymi. Pozwala lepiej wykorzystać moc silnika oraz zmniejszyć zużycie paliwa. Dostępna jest także 5-biegowa skrzynia automatyczna Tiptronic. Można ją zamówić do wersji 1.8 20V 150 KM, 2.8 24V 204 KM oraz 1.9 TDI 115 KM. Jedynie do wersji 2-litrowej o mocy 115 KM dostępny jest automat 4-biegowy. Nie polecamy jednak takiej konfiguracji, ponieważ osiągi auta będą wówczas słabe.Nowa Alhambra oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Stella, Signa i Sport. Już wersja podstawowa Stella jest bogato wyposażona m.in. w ABS, elektrycznie regulowane szyby, 2 poduszki powietrzne, centralny zamek, fotel kierowcy z regulacją wysokości. Luksusowa wersja Signa oferuje m.in. elektroniczną klimatyzację, felgi z lekkich stopów, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, komputer pokładowy, radio aż z dziesięcioma głośnikami. Wersja Sport obejmuje wyposażenie Stella i Signa plus elementy sportowe, jak np. wyprofilowane fotele z bocznym trzymaniem oraz obniżone i utwardzone zawieszenie. Na specjalne zamówienie Alhambra może być wyposażona także w system nawigacyjny, czujniki parkowania, ksenonowe reflektory, lodówkę, ogrzewane fotele, szyberdach, zmieniarkę CD. Nowa Alhambra dostępna będzie w Polsce po wakacjach.Roman Dębecki
Galeria zdjęć
Drugie wcielenie Alhambry
Drugie wcielenie Alhambry