Uzupełnieniem ich nowego sukcesu, mającego rangę historyczną, jest trzecie miejsce załogi Sébastien Ogier - Julien Ingrassia. Plasując na podium dwa DS3 WRC, zespół Citroën Total World Rally Team umacnia się na prowadzeniu w punktacji RMŚ w klasyfikacji producentów. Wśród kierowców Sébastien Loeb prowadzi już różnicą 27 punktów.

W wyniku walki na trasie toczonej w dwóch pierwszych etapach trzy czołowe załogi wyraźnie odjechały od pozostałych konkurentów. Od chwili rozpoczęcia trzeciego i ostatniego, bardzo długiego etapu, obejmującego 140 km jazdy na czas, Sébastien Loeb i Sébastien Ogier, dwaj kierowcy zespołu Citroën Total World Rally Team, rywalizowali w tej prowadzącej trójce z Finem Jari-Matti Latvalą. Lider rajdu, Sébastien Loeb, tak, jak się obawiał, zmuszony został do walki w trudnej i niekorzystnej sytuacji. Jechał jako pierwszy, wiedząc, że ta pozycja na drodze skazuje go na gorsze warunki nawierzchni trasy, podczas gdy jego rywale mogą liczyć na odkurzoną drogę.

Drugie zwycięstwo Citroëna i Loeba w Finlandii Foto: Auto Świat
Drugie zwycięstwo Citroëna i Loeba w Finlandii

Loeb wybrał atak od pierwszych metrów, aby postarać się powiększyć posiadaną przewagę na odcinkach zwilżonych poranną rosą. Na liczącym 21,35 km OS12 (Leustu 1) siedmiokrotny Mistrz Świata dokonał rzeczy niezwykłej, dystansując Ogiera o 6,4 s., a Latvalę o 10,7 s.

„Przez cały czas jechałem na samym limicie. Dałem z siebie wszystko” – skomentował. Czasy zmierzone na następnym oesie potwierdziły determinację Sébastiena Loeba – wygrał ponownie. Jednak plasujący się na drugim miejscu Sébastien Ogier nie rezygnował z walki. „Jeszcze nic nie jest przesądzone. Zamierzam atakować dalej. Dzieli nas tylko dziesięć sekund, z kolei tuż za mną utrzymuje się Latvala” – mówił drugi z francuskich kierowców.

Drugie zwycięstwo Citroëna i Loeba w Finlandii Foto: Auto Świat
Drugie zwycięstwo Citroëna i Loeba w Finlandii

Jednak Sébastien Loeb, niewzruszony, kontynuował swój popis. Pomimo coraz bardziej niesprzyjających warunków, zachował swą pierwszą pozycję i po raz drugi w karierze zwyciężył w Kraju Tysiąca Jezior. Poza Finami, takim osiągnięciem nie może się pochwalić żaden inny kierowca rajdowy na świecie. Jednocześnie, swoim sukcesem Loeb daje Citroënowi nowy rekord: siedmiu zwycięstw z rzędu w jednym sezonie. W ten sposób siedmiokrotny Rajdowy Mistrz Świata dopisał nowy triumf do swoich 65 poprzednich zwycięstw, zaliczonych od roku 2002 za kierownicą Citroëna.

Po Rajdzie Finlandii Loeb ma w klasyfikacji kierowców 27 pkt przewagi nad Mikko Hirvonenem. Od trzeciego w tabeli Sébastiena Ogiera dzieli go 31 pkt.

„To jedno z najpiękniejszych zwycięstw w całej mojej karierze” – mówił Loeb na mecie rajdu.- „Nie przypadło mi samo, musiałem zdobyć je w zaciętej walce, która trwała bardzo długo. W niektórych miejscach, aby utrzymać się na prowadzeniu, musiałem niemal przekraczać granice możliwości swoich i auta, ale jednocześnie w Citroënie DS3 WRC czułem się na tych trasach znakomicie, jeszcze pewniej niż w czasach, gdy walczyłem tu Xsarą i C4. Moim celem było zachowanie pierwszej pozycji w tabeli przed czekającymi nas rajdami na nawierzchniach asfaltowych i to mi się udało. Ale do końca sezonu pozostaje do rozdzielenia jeszcze bardzo wiele punktów”.

Szanse Sébastiena Ogiera na wygraną ulotniły się na OS17, na którym przebił on oponę. Wyprzedzony przez Jari-Mattiego Latvalę, były Mistrz Świata Juniorów zakończył Rajd Finlandii na miejscu trzecim, ze stratą 12,8 s. wobec zwycięzcy.

„Wszystko szło raczej po naszej myśli aż do ostatniej pętli. Do chwili przebicia koła czuliśmy, że jesteśmy w stanie walczyć o zwycięstwo. Jestem zły, bo właściwie to przypadek, który zdarzył się w ogniu walki, pozbawił nas tych szans” – mówił Ogier.

Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing, podsumował udział Citroëna w Rajdzie Finlandii następująco: „Nasz zespół nie ingerował i pozwolił obu kierowcom toczyć sportową walkę o wygraną. Podjęliśmy świadomą decyzję, że nie będzie żadnych nakazów zespołowych: nasze załogi miały pełną swobodę działania. Każda z nich mogła samodzielnie postanowić o wykorzystaniu zagrywek strategicznych, zależnie od rozwoju sytuacji. Sébastien Loeb i Daniel Elena rozegrali rajd po mistrzowsku. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia byli dla nich trudnymi przeciwnikami i aż do chwili poniesienia strat wskutek przebicia opony zachowali szanse na zwycięstwo.Obu załogom zawdzięczamy kolejne osiągnięcie. Oprócz nich, pragnę pogratulować naszej ekipie technicznej za wspaniałą pracę przy przygotowaniu obydwu Citroënów DS3, które pokazały się w ten weekend jako samochody niezwykle konkurencyjne i absolutnie niezawodne”.

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1: Jari Ketomaa (Ford Fiesta); OS2 i OS3: Sébastien Loeb (Citroën DS3).

Etap 2: OS4 do OS6: M. Hirvonen (Ford Fiesta); OS7: Jari-Matti. Latvala (Ford Fiesta); OS8 i OS9: M. Hirvonen; OS10 i OS11: Sébastien Ogier (Citroën DS3).

Etap 3: OS12 i OS13: S. Loeb; OS14 do OS17: M. Hirvonen; OS18: J.-M. Latvala; OS19 do OS22: M. Hirvonen.

Najskuteczniejsi: M. Hirvonen, 13 najlepszych czasów; S. Loeb 5, J.-M. Latvala 2, S. Ogier i J. Ketomaa po 1.

Kolejni liderzy rajdu: OS1: J. Ketomaa; OS2 do OS8: S. Loeb; OS9 i OS10: S. Ogier; OS11 do OS22 (meta): S. Loeb.

Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Finlandii 2011

1. S. Loeb / D. Elena Citroën DS3 WRC 2h39:37,0

2. J-M. Latvala / M. Anttila Ford Fiesta RS WRC +8,1

3. S. Ogier / J. Ingrassia Citroën DS3 WRC +12,8

4. M. Hirvonen / M. Anttila Ford Fiesta RS WRC +1:09,1

5. P. Solberg / C. Patterson Citroën DS3 WRC +1:16,2

6. M. Ostberg / J. Andersson Ford Fiesta RS WRC +1:27,8

7. H. Solberg / I. Minor Ford Fiesta RS WRC +3:25,5

8. M. Wilson / S. Martin Ford Fiesta RS WRC +3:53,2

9. K. Räikkönen / K. Lindström Citroën DS3 WRC +3:59,8

10. J. Hänninen / M. Markkula Skoda Fabia Super 2000 +5:13,7