Logo
WiadomościAktualnościDuży wieloboista

Duży wieloboista

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Takie pojazdy nadają życiu sens. Ich użytkownicy mają stale świadomość, że nigdy nie będą potrzebować innego samochodu.

Pomiędzy dostawą materiałów budowlanych a majestatycznym przewiezieniem młodej pary na ślub lub wyjazdem na rodzinne wakacje potrzebna jest tylko przerwa na przearanżowanie ustawienia foteli i ewentualną wizytę w myjni. W dodatku wszystko to może odbywać się za pół darmo, jeśli - jak w testowanym aucie - pod maską pracuje silnik HDi. Karoseria/jakość. Z wiekiem dojrzewają nie tylko wina i ludzie. Jeszcze w czasie testu długodystansowego w roku 1997 CitroĎn Evasion dowoził nas głównie do warsztatów, ale dziś (niestety, dopiero na krótko przed wymianą modelu) jest autem po prostu bez zarzutu.Widoczność, jak zwykle, fantastyczna, zwrotność i poręczność nawet na parkingu przyzwoita. Praktyczne są boczne drzwi przesuwne, a lekkie i bardzo łatwe do przestawienia i aranżowania fotele dają niemal nieograniczoną swobodę kształtowania wnętrzaPrzyjemność z jazdy/napęd. Słowa "Citroen" i "Diesel" coraz częściej wygłaszane są na jednym wydechu. I słusznie, bo jednostka napędowa skonstruowana przez koncern PSA (a więc i Peugeota), to - mówiąc popularnie - "miodzio". Tu znajdziemy silnik HDi z zasilaniem typu Common Rail, który dzięki podwójnemu kołu zamachowemu i doskonałemu wytłumieniu komory silnikowej ledwie daje się rozpoznać na pierwszy "rzut ucha" jako wysokoprężny. Wielki moment obrotowy (270 Nm przy 1750 obr./min) umożliwia komfortową jazdę niemal bez konieczności zmieniania przełożeń precyzyjnej i wygodnej w użyciu skrzyni biegów, a zużycie paliwa (8,4 l/100 km) to jak na tak wielkie auto wynik dobry.Osiągi. 109 KM pozwala uzyskać 175 km/h, więc i na autostradzie Evasion dba o nasze dobre samopoczucie. Bardziej leniwi kierowcy domagają się automatycznej skrzyni biegów, ale tę zarezerwowano tylko dla modeli benzynowych tego vana.Układ jezdny/bezpieczeństwo. Składające się z kolumn McPhersona z przodu i sztywnej osi wleczonej z tyłu zawieszenie ma już ponad sześć lat - i nadal doskonale się sprawdza, choć na krótkich nierównościach dygocze. Elementy wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo są dość ubogie na tle reszty rynku: tylko dwa czołowe airbagi, droga hamowania długa.Komfort. Jak to u CitroĎna, żadnych powodów do narzekania.Koszty. Prawie 137 000 zł za generacyjnie starszawe już auto to dużo. Konkurencja robi samochody wyraźnie lepsze pod względem technicznym i sporo tańsze. Sytuację ratuje jednak świetny turbodoładowany silnik wysokoprężny.Podsumowanie. Kto złapie "vanobakcyla", tego trudno będzie wyciągnąć z Evasion. I nawet jeśli następca czeka na swoją kolejkę, ten CitroĎn nadal pozostaje ciekawą, choć drogą ofertą.Ocena: 4

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: