Pomiędzy dostawą materiałów budowlanych a majestatycznym przewiezieniem młodej pary na ślub lub wyjazdem na rodzinne wakacje potrzebna jest tylko przerwa na przearanżowanie ustawienia foteli i ewentualną wizytę w myjni. W dodatku wszystko to może odbywać się za pół darmo, jeśli - jak w testowanym aucie - pod maską pracuje silnik HDi. Karoseria/jakość. Z wiekiem dojrzewają nie tylko wina i ludzie. Jeszcze w czasie testu długodystansowego w roku 1997 CitroĎn Evasion dowoził nas głównie do warsztatów, ale dziś (niestety, dopiero na krótko przed wymianą modelu) jest autem po prostu bez zarzutu.Widoczność, jak zwykle, fantastyczna, zwrotność i poręczność nawet na parkingu przyzwoita. Praktyczne są boczne drzwi przesuwne, a lekkie i bardzo łatwe do przestawienia i aranżowania fotele dają niemal nieograniczoną swobodę kształtowania wnętrzaPrzyjemność z jazdy/napęd. Słowa "Citroen" i "Diesel" coraz częściej wygłaszane są na jednym wydechu. I słusznie, bo jednostka napędowa skonstruowana przez koncern PSA (a więc i Peugeota), to - mówiąc popularnie - "miodzio". Tu znajdziemy silnik HDi z zasilaniem typu Common Rail, który dzięki podwójnemu kołu zamachowemu i doskonałemu wytłumieniu komory silnikowej ledwie daje się rozpoznać na pierwszy "rzut ucha" jako wysokoprężny. Wielki moment obrotowy (270 Nm przy 1750 obr./min) umożliwia komfortową jazdę niemal bez konieczności zmieniania przełożeń precyzyjnej i wygodnej w użyciu skrzyni biegów, a zużycie paliwa (8,4 l/100 km) to jak na tak wielkie auto wynik dobry.Osiągi. 109 KM pozwala uzyskać 175 km/h, więc i na autostradzie Evasion dba o nasze dobre samopoczucie. Bardziej leniwi kierowcy domagają się automatycznej skrzyni biegów, ale tę zarezerwowano tylko dla modeli benzynowych tego vana.Układ jezdny/bezpieczeństwo. Składające się z kolumn McPhersona z przodu i sztywnej osi wleczonej z tyłu zawieszenie ma już ponad sześć lat - i nadal doskonale się sprawdza, choć na krótkich nierównościach dygocze. Elementy wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo są dość ubogie na tle reszty rynku: tylko dwa czołowe airbagi, droga hamowania długa.Komfort. Jak to u CitroĎna, żadnych powodów do narzekania.Koszty. Prawie 137 000 zł za generacyjnie starszawe już auto to dużo. Konkurencja robi samochody wyraźnie lepsze pod względem technicznym i sporo tańsze. Sytuację ratuje jednak świetny turbodoładowany silnik wysokoprężny.Podsumowanie. Kto złapie "vanobakcyla", tego trudno będzie wyciągnąć z Evasion. I nawet jeśli następca czeka na swoją kolejkę, ten CitroĎn nadal pozostaje ciekawą, choć drogą ofertą.Ocena: 4
Duży wieloboista
Takie pojazdy nadają życiu sens. Ich użytkownicy mają stale świadomość, że nigdy nie będą potrzebować innego samochodu.