• Wyniki badań wskazują, że zdecydowana większość respondentów o wiele bardziej ufa ludziom niż robotom i sztucznej inteligencji
  • Według badań mężczyżni są bardziej skłonni zaufać pojazdom autonomicznym, niż kobiety

Ankieta przeprowadzona przez Reutera we współpracy z Ipsos wskazała duże dysproporcje w opiniach udzielanych przez zróżnicowane grupy wiekowe, a także różnice ze względu na płeć ankietowanych. Według wyników mężczyźni czują się o wiele bardziej komfortowo podczas użytkowania samochodów autonomicznych. Również ludzie urodzeni po 1980 roku (tzw. pokolenie Y) są do aut samojezdnych nastawieni bardziej pozytywnie niż ich rodzice.

Pośród mężczyzn 38 proc. zadeklarowało, że czułoby się komfortowo podczas jazdy samochodem autonomicznym, 55 proc. natomiast odpowiedziało negatywnie. Wśród kobiet jedynie 16 proc. wyraziło pozytywną opinię na temat potencjalnej przejażdżki samochodem autonomicznym, a 77 proc. stwierdziło, że czułoby w tej sytuacji dyskomfort.

Badania przeprowadzone zostały między innymi wśród mieszkańców Kalifornii i Kolorado. Jak powiedziała Reuterowi jedna z ankietowanych mieszkanek, "nie mam ochoty być jedną z pierwszych myszy laboratoryjnych". Biorąca udział w badaniu mieszkanka Kolorado z kolei stwierdziła, że "samochody autonomiczne to wspaniały wynalazek i technologia z wielkim potencjałem", zaznaczyła jednak, że wciąż odczuwa obawy o to, jak tego rodzaju pojazdy będą funkcjonować w sytuacjach krytycznych, takich jak wypadki drogowe z udziałem aut prowadzonych przez kierowców.

Jak pisze Reuters w raporcie podsumowującym badania, wyniki ankiety przeprowadzonej w połowie stycznia to nie pierwszy raz, kiedy opinia publiczna wyraża obawy w stosunku do samochodów autonomicznych.

Firmy motoryzacyjne pracujące nad rozwojem technologii samochodów autonomicznych planują urynkowienie jej w najbliższych trzech latach. Przedstawiciele przemysłu i analitycy jednogłośnie wskazują, że jedną z najważniejszych kwestii towarzyszących samochodom autonomicznym jest zagwarantowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym z ich udziałem.