Logo
WiadomościAktualnościDwukołowe bezpieczeństwo

Dwukołowe bezpieczeństwo

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

C oraz częstszy widok na ulicach dużych miast - na rozpędzonym do ogromnych prędkości "ścigaczu" młody człowiek w sportowych butach, krótkich spodniach i podkoszulku mknie przez zatłoczone ulice nie bacząc na ograniczenia i niebezpieczeństwa. Czy zdaje sobie sprawę z czyhających na niego pułpek? Patrząc na ubiór i sposób jazdy raczej nie można go o to podejrzewać.

Powody takiego stanu rzeczy można by wyliczać prawie w nieskończoność: brak odpowiedniego kształcenia podczas kursów na prawo jazdy, mała popularność motocykli w porównaniu z samochodami w poprzedniej dekadzie, co rzutuje na dzień dzisiejszy itd. Teraz, gdy coraz więcej osób przesiada się na "dwa kółka" (po części z powodu komunikacyjnego paraliżu wielkich miast, ale w większości przypadków z czystej przyjemności jazdy) "niespodziewanie" okazało się, że współżycie "samochodziarzy" i kierowców jednośladów nie jest usłane różami. W aglomeracjach zachodniej Europy widok aut ustępujących motorowi miejsca nie jest czymś szczególnym, u nas takie zachowanie należy w dalszym ciągu do rzadkości.Kultura jazdy to jedno, bezpieczeństwo to drugie. Uzyskanie prawa jazdy kategorii "A" to dopiero początek przygody z jedno-śladem. U naszych zachodnich sąsiadów osoby zdające sobie sprawę z niedostatków w wyszkoleniu jazdy mają szanse ich nadrobienia w specjalnie do tego celu powołanych szkołach. Pod okiem instruktora dowiadują się, jak opanować pojazd, właściwie hamować, a w sytuacji krytycznej (poślizg na mokrej lub brudnej nawierzchni) jak z niego wyjść lub, jeśli to nieuniknione, prawidłowo upadać, aby skutki wywrotki były jak najmniej dotkliwe dla kierowcy. Właśnie wzorem takich szkół powstała w Warszawie Akademia Doskonalenia Jazdy Motocyklem. Jakie cele stawia sobie założyciel i inicjator całego przedsięwzięcia Marek Pawlak? Przede wszystkim wyrównanie luk w nauczaniu na kursach przygotowujących do egzaminu na prawo jazdy. Szkolenie w akademii trwa 12 godzin i jest podzielone na 4 cykle (każdy po 3 godziny). Uczestnicy mogą wybierać, czy chcą przejść cały kurs, czy zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami odbyć tylko część szkolenia. Nauka obejmuje m.in. hamowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych (ćwiczenia na płycie poślizgowej), właściwe pochylanie motocykla podczas jazdy w szybkim zakręcie, hamowanie podczas jazdy po łuku, próba kapotażu. Jeden cykl szkoleniowy pod okiem instruktora kosztuje 200 lub 250 złotych (jeśli nauka odbywa się na pojeździe akademii). Zajęcia odbywają się przy ulicy Powstańców Śląskich 127 (obok ośrodka egzaminacyjnego) na warszawskim Bemowie.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: