aut do 400 tys. - czeska firma zanotowała między 1995 a 1998 rokiem. Kompaktowa limuzyna Octavia z olbrzymim bagażnikiem miała w tym swój udział. Była pierwszym autem o nowoczesnej technice i wysokiej jakości przejętej od Volkswagena, oferowanym za niewysoką cenę. Czesi chcą wkrótce produkować pół miliona aut. Aby ten plan zrealizować, muszą mieć coraz bardziej atrakcyjną i zróżnicowaną ofertę, proponować coraz nowsze modele, docierać do nowych grup klientów. Na pierwszy ogień poszła więc Octavia, którą poddano face liftingowi, zarówno wersji sedan jak i kombi. Przy okazji zaprezentowano wersję sportową RS z silnikiem 1.8 20V turbo o mocy 185 KM. Ma ona przyciągać młodszą klientelę o sportowych ambicjach. Jest to czterodrzwiowy sedan różniący się od zwykłej wersji m.in. tylnym spoilerem, stylem i kolorystyką wnętrza oraz oponami. Skoda nie pokusiła się o wersje dwudrzwiowego coupé ze względów ekonomicznych. Niemniej w wersji RS kierowca może osiągać 100 km/h w 8 sekund! Wkrótce zobaczymy też Skodę Fabię w wersji kombi. W przyszłym roku należy spodziewać się limuzyny klasy średniej, którą w prasie zachodniej nazwano Bohemią. Będzie to limuzyna o długości ok. 4,8 m i o najwyższym poziomie wyposażenia.Face lifting Octavii mieści się w pewnym standardzie. Z przodu zmieniono kształt kraty wlotu powietrza tzw. grill i wzmocniono jego chromowe obramowanie. Przednie światła, teraz zbliżone do kwadratu, zostały powiększone i umieszczone w oprawie z tworzywa sztucznego. Od wersji Ambiente w wyposażeniu seryjnym są światła ksenonowe. Tylne światła mają teraz dwa białe poziome elementy z tzw. efektem diamentowym.We wnętrzu kierowca ma obecnie 22 mm więcej przestrzeni na wysokości kolan, dzięki zastosowaniu nowych form i pianki do tylnych siedzeń. Inna jest grafika wskaźników kontrolnych na desce rozdzielczej. Większa jest też ilość wyświetlanych informacji typu nie zamknięte drzwi, awaria elektronicznego pedału gazu czy uaktywnienia się na śliskiej nawierzchni systemu ASR.Octavia ma teraz lepsze wzmocnienia boczne chroniące kierowcę i pasażerów w przypadku zderzeń bocznych. Tylne siedzenia wyposażone są seryjnie w trzy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i trzy zagłówki. Seryjnie montowana jest poduszka powietrzna kierowcy. Poduszka pasażera i dwie poduszki boczne oferowane są jako opcja. W zależności od wersji silnikowej ABS znajduje się w standardzie albo w opcji. Seryjnie ABS z systemem EDS montowany jest w wersji kombi z napędem na cztery koła. W wersji z silnikiem o mocy 150 KM również z systemem ESP. Nowe są nazwy trzech poziomów wyposażenia: Classic, Ambiente i Elegance. Topową wersją luksusowo wyposażoną pozostaje Laurin&Klement. W jej wnętrzu znajdziemy elementy z chromu, drewna (na życzenie z granitu) i wyposażenie na najwyższym poziomie. Seryjnie montowany jest m.in. ABS, wspomaganie kierownicy, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie odsuwany dach, zmieniarka CD, klimatyzacja. Za system nawigacji satelitarnej, skórzaną tapicerkę "Goldonyx" czy system ESP trzeba dopłacać. Przy czym zakres tych dopłat będzie różny w zależności od rynku. W Polsce klient będzie miał do wyboru trzy silniki benzynowe i dwa dieslowskie. Większość jednostek benzynowych spełnia już dziś normy czystości spalin EU 4, zaś wysokoprężnych normy EU 3. Skoda zapowiada wprowadzenie w systemie okresów serwisowania Octavii. Wybrane wersje z silnikami benzynowymi będą miały przeglądy po 30 tys. km, a z silnikami dieslowskimi po 50 tys. km. W Polsce odnowione Octavie trafią na rynek już we wrześniu, natomiast sportowy model RS na początku przyszłego roku.Józef Szewczyk
Dyskretny urok zmian
Cztery lata to najwyższa pora na małe zmiany, nawet jeśli sprzedaż ma rosnące tendencje. Największy skok produkcji - z 225 tys.