Logo
WiadomościAktualnościDzielny w terenie i na szosach

Dzielny w terenie i na szosach

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Najnowszy model terenowej Toyoty uderza w najwyższy segment aut terenowych. Dotychczasowy podział modeli Land Cruisera różnicował je na bardziej i mniej komfortowe, większe i mniejsze.

Dzielny w terenie i na szosach
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Dzielny w terenie i na szosach

Wprowadzenie nowego modelu 90 zasadniczo zmienia ten układ i najwyraźniej dąży do uporządkowania i uproszczenia nazewnictwa terenowych samochodów Toyoty.Nowy stylNajnowsza "dziewięćdziesiątka" produkowana będzie zarówno w wersji 3-, jak i 5-drzwiowej (opcjonalnie nawet z trzecim rzędem siedzeń w wersji 7-osobowej). W zależności od wyposażenia i rodzaju silnika pod maską samochód ten nabiera charakteru bądź luksusowej ogromnej limuzyny do jazdy w terenie, bądź sprawnej terenówki. Ogromną różnicą w porównaniu z poprzednimi wersjami Land Cruisera jest istotna zmiana wyglądu nadwozia oraz wnętrza. Toyota mocno podkreśla, że model ten został opracowany w europejskim Centrum Projektowania ED2 na południu Francji przez międzynarodowy zespół inżynierów. Stąd bardziej europejski charakter konstrukcji. Wyglądem nowemu Land Cruiserowi rzeczywiście bliżej do Yarisa czy nowej Corolli lub Avensisa niż wcześniejszych modeli. Także we wnętrzu obowiązuje już styl bliższy europejskim producentom.Terenowe tradycjeNajważniejsze jest jednak to, że pomimo zmian Land Cruiser zachował to, co najważniejsze - nieprzeciętne możliwości poruszania się w trudnym terenie. Karoseria oparta na ramie, stały napęd 4x4, doskonałe mechanizmy różnicowe oraz geometria ułatwiająca pokonywanie najtrudniejszych przeszkód to główne filary, na których opiera się legenda Land Cruisera. Na szczęście z nich nie zrezygnowano, a wszystkie nowe rozwiązania, które trafiły do tego modelu, nie zakłócają tego wizerunku. Tak więc nowy Land Cruiser pozostaje wierny chlubnej tradycji.Sukces nowej "90" ma opierać się także na założeniu, że zdolności terenowe Land Cruisera mają być także łatwe do wykorzystania przez średnio doświadczonego kierowcę. Stąd mnogość elektronicznych systemów wspomagających. Nowe technologieNowością jest np. układ HAC (Hill-start Assist Control) ułatwiający ruszanie pod górę. Ponadto do dyspozycji kierowcy oddano cały arsenał innych systemów, począwszy od aktywnych układów kontroli trakcji i stabilności aż po DAC zapobiegający niekontrolowanym zjazdom ze zbocza.Cud-zawieszenieOddzielnym tematem jest zawieszenie. Tzw. TEMS (Toyota Electronic Modulated Suspension) to drugiej generacji, jak nazywa je Toyota, półczynne zawieszenie umożliwiające zmianę ustawienia amortyzatorów (cztery poziomy - od miękkiego "komfort" aż po sztywny "sport"). Zadaniem tego układu jest nie tylko zapewnienie wysokiego komfortu jazdy. Zapobiega on nurkowaniu i unoszeniu się nadwozia, kontroluje przechyły boczne, zapewnia także pełną kontrolą nad samochodem niezależnie od stanu nawierzchni. Dodatkowym elementem wpływającym na podwyższenie komfortu jazdy jest pneumatyczne tylne zawieszenie. W rozwiązaniu tym zastąpiono klasyczne sprężyny śrubowe pneumatycznymi cylindrami. Dzięki temu możliwe jest również kilkustopniowe regulowanie wielkości prześwitu, także automatycznie podczas jazdy w zależności od warunków drogowych. W efekcie współdziałania tych wszystkich elementów uzyskano niewiarygodny wręcz komfort jazdy w terenie, którego Land Cruiserowi większość samochodów terenowych może tylko pozazdrościć.Nowe silnikiPod maską Land Cruisera instalowane są dwa silniki: wysokoprężny 3.0 D-4D oraz benzynowy 4.0 V6. Pierwszy zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią, a drugi - benzynowy wyłącznie z 4-stopniowym automatem. Warto zauważyć, że benzynowa, 249-konna jednostka 4.0 V6 jest obok montowanego jeszcze kilka lat temu na niektórych rynkach 250-konnego silnika Diesla 4.2 jednym z najmocniejszych silników, jakie kiedykolwiek były montowane pod maską Land Cruisera.Wkrótce na rynkuCeny nowego Land Cruisera nie są jeszcze znane. Można przypuszczać, że będą o 5 do 10 proc. wyższe od dotychczasowych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: